Έρευνα: Πιο επιθετικοί και παραβατικοί οι οδηγοί μικρότερης ηλικίας

Οι άνδρες μέχρι τα 40 είναι πιο πιθανό να παραβιάσουν τα όρια ταχύτητας και να αυξήσουν την πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα, σύμφωνα με έρευνα στις Η.Π.Α.

Βρείτε μας στο
Skoda μικρο-ύπνος

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το αμερικάνικο μη κερδοσκοπικό ίδρυμα AAA για την Οδική Ασφάλεια στις Η.Π.Α. όσο πιο νέοι ήμαστε τόσο πιο πιθανό είναι να οδηγούμε ριψοκίνδυνα και να παραβαίνουμε το νόμο, ενώ διαφορετική είναι και η αντίληψη που έχει η κάθε ηλικιακή ομάδα για την επικινδυνότητα της παραβατικής συμπεριφοράς και της επιθετικής οδήγησης.

Συγκεκριμένα από το σύνολο των οδηγών που έλαβαν μέρος στην έρευνα, το 79,7% αντιλαμβάνεται ως επικίνδυνη συμπεριφορά το να κρατούν τηλέφωνο και να μιλούν σε αυτό, με ένα 94,3% να θεωρεί επικίνδυνο να διαβάζει μηνύματα σε αυτό. Παράλληλα το 96,2% θεωρεί επικίνδυνο τη σύνταξη και αποστολή μηνυμάτων. Τα υψηλότερα ποσοστά για τα τρία παραπάνω ανήκουν σε οδηγούς άνω των 60 ετών, ενώ τα χαμηλότερα σε οδηγούς μεταξύ 19-39 ετών. Τα αποτελέσματα σε ποσοστό είναι σχεδόν τα ίδια για τα δύο φύλα.

Διαβάστε επίσης: Τα αυτοματοποιημένα συστήματα μας κάνουν πιο αφηρημένους

Για το ποσοστό των οδηγών που πιστεύουν ότι μπορεί να πιαστούν από την αστυνομία, αν οδηγούν για κάποιο λόγο αφηρημένοι, το ηλικιακό γκρουπ που απάντησε πιο θετικά σε αυτό είναι εκείνο μεταξύ 19-24 ευρώ, με το μικρότερο ποσοστό να ανήκει στους οδηγούς 60-74 ετών. Αναφορικά με τα φύλα, περισσότερο πιθανό το θεωρούν οι γυναίκες με 42,6% (38,5% οι άνδρες) να θεωρεί ότι υπάρχει πιθανότητα να πιαστεί από την αστυνομία αν οδηγεί κρατώντας κινητό και μιλώντας σε αυτό. Επίσης το 46,6% (41% οι άνδρες) θεωρεί το ίδιο αν διαβάζει μήνυμα και το 44,3% (41,1% οι άνδρες) αν γράφει μήνυμα ή email.

Όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, αν και το μεγαλύτερο ποσοστό των οδηγών θεωρεί τις παραπάνω συμπεριφορές επικίνδυνες κατά την οδήγηση, λιγότεροι από τους μισούς πιστεύουν ότι θα πιαστούν από την αστυνομία αν προχωρήσουν σε παραβατική συμπεριφορά. Πιο πιθανό το θεωρούν οι οδηγοί μεταξύ 19 και 39 ετών και λιγότερο οι οδηγοί 60-74 ετών.

Αναφορικά με το πόσο αποδεκτή από οικεία τους άτομα είναι η παραβατική συμπεριφορά που οφείλεται σε αφηρημάδα λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου, το 13,3% επί του συνόλου πιστεύει ότι είναι αποδεκτό το να μιλάει και να κρατά ταυτόχρονα το κινητό, το 6,6% θεωρεί το ίδιο για την ανάγνωση μηνύματος την ώρα οδήγησης και το 5,4% θεωρεί αποδεκτό να στέλνει μηνύματα όσο οδηγεί. Το ηλικιακό γκρουπ μεταξύ 19-39 είναι πάλι αυτό που ξεχωρίζει καθώς μεγαλύτερη μερίδα του έναντι των υπόλοιπων θεωρεί τις παραπάνω συμπεριφορές αποδεκτές, ειδικά το να μιλά σε κινητό όσο οδηγεί.

Ενδιαφέρον έχει και το ποσοστό των οδηγών που έλαβαν μέρος στην έρευνα και παραδέχτηκαν ότι οδηγούσαν αφηρημένοι λόγω κινητού τουλάχιστον μία φορά τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από την έρευνα. Τα μεγαλύτερα ποσοστά παρουσιάζονται στους οδηγούς ηλικίας 19-24 και τα μικρότερα στους άνω των 75, με αμέσως επόμενο γκρουπ τους οδηγούς 60-74 ετών.

Αναφορικά με την οδήγηση και την αντίληψη από τους οδηγούς ως μιας πολύ επικίνδυνης συμπεριφοράς, τα ευρήματα της έρευνα έδειξαν ως πιο επικίνδυνη συμπεριφορά την επιθετική οδήγηση. Εδώ, με ποσοστό 100% η “πρωτιά” ανήκει στους οδηγούς ηλικίας 19-24 ετών, με μέσο όρο για όλες τις ηλικίες το 91,8% και μικρότερο ποσοστό την ομάδα των 25-39 ετών.

Βρετανία: Τα αγαπημένα τραγούδια των οδηγών στο αυτοκίνητο

Πολύ χαμηλότερα είναι τα ποσοστά που αφορούν στην υπέρβαση των ορίων ταχύτητας για όλους τους οδηγούς που έλαβαν μέρος στην έρευνα. Ειδικότερα, την υπέρβαση κατά 25 χλμ./ώρα των ορίων στους αυτοκινητόδρομους θεωρεί ως πολύ επικίνδυνη συμπεριφορά μόλις το 55,1%. Αυτοί που το αντιλαμβάνονται ως πιο επικίνδυνο είναι οι οδηγοί 19-24 ετών, σε ποσοστό 62,4%. Το χαμηλότερο ποσοστό, με διψήφια διαφορά, να ανήκει στο αμέσως επόμενο γκρουπ των 25-39 ετών με 47,1%.

Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη βρίσκει γενικά τους οδηγούς να το θεωρούν ως κάτι πολύ επικίνδυνο με τον μέσο όρο στο 86,3%. Ξανά τα χαμηλότερα ποσοστά (λίγο κάτω από 80%) ανήκουν στις ηλικίες 19-39, ενώ οι περισσότεροι που το βλέπουν ως πολύ επικίνδυνη συμπεριφορά είναι με ποσοστό 90,6% οι οδηγοί ηλικίας 40-59 ετών.

Επίσης, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές κατά 16 χλμ./ώρα θεωρείται πολύ επικίνδυνη συμπεριφορά από το 63,6% επί του συνόλου. Ωστόσο τα επί μέρους ποσοστά δείχνουν πως οι οδηγοί ηλικίας το θεωρούν λιγότερο επικίνδυνο με το 49% να συμφωνεί για την επικινδυνότητα αυτής της συμπεριφοράς, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με το 71,1% για τις ηλικίες 75+ αλλά και το 69% για τους οδηγούς 40-59 ετών. Αναφορικά με τα φύλα οι άνδρες είναι εκείνοι που φαίνεται να θεωρούν λιγότερο επικίνδυνη την υπέρβαση των ορίων ταχύτητας εντός και εκτός πόλης, με τα δύο φύλα να “συμφωνούν” στην επικινδυνότητα της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη με σχεδόν πανομοιότυπα ποσοστά (86,2 και 86,4% για άνδρες και γυναίκες αντίστοιχα).

Αναφορικά με το ποσοστό των οδηγών που πιστεύουν ότι μπορεί να πιαστούν από την αστυνομία αν κάνουν κάποια από τις παραπάνω παραβάσεις, σε γενικές γραμμές περίπου οι μισοί πιστεύουν ότι θα την… γλιτώσουν, τόσο με την υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, όσο και με την επιθετική οδήγηση αλλά και την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Τα νούμερα είναι ακόμη πιο τραγικά αναφορικά με τη χρήση ζώνης στις ηλικίες 16-24 (στις Η.Π.Α. επιτρέπεται να οδηγεί κανείς από μικρότερη ηλικία). Σε αυτές τις ηλικίες περί το 37,5% κατά μέσο όρο πιστεύει ότι θα πιαστεί από την αστυνομία αν οδηγεί χωρίς να χρησιμοποιεί ζώνη ασφάλειας. Το μεγαλύτερο ποσοστό ανήκει στους οδηγούς 60-74 ετών 49,4%.

Η παράβαση που οι περισσότεροι από τους οδηγούς που ρωτήθηκαν πιστεύουν ότι δεν θα τη γλιτώσουν είναι η υπέρβαση του ορίου στους αυτοκινητόδρομους κατά 25 χλμ./ώρα. Το 65,1% πιστεύει ότι είναι πιθανό να δεχτεί κλήση. Από το σύνολο εκείνο που φαίνεται να το πιστεύει περισσότεροι είναι οι οδηγοί ηλικίας 19-24 με ποσοστό 85,3% και αυτοί που το πιστεύουν λιγότερο είναι οι οδηγοί ηλικίας 60-74 με το ποσοστό να φτάνει στο 57,6%.

Από τα ευρήματα της έρευνας φάνηκε επίσης πως οι οδηγοί που έχουν εμπλακεί σε κάποιας μορφής τροχαίο ατύχημα τα τελευταία δύο χρόνια είναι πιο πιθανό να οδηγούν επιθετικά και ριψοκίνδυνα. Για παράδειγμα το 53%, των ερωτηθέντων που είχαν τροχαίο ατύχημα, παραδέχτηκαν πως οδηγούσαν πάνω από το επιτρεπτό όριο ταχύτητας μέσα σε κατοικημένη περιοχή, με το ποσοστό να πέφτει στο 40% για εκείνους που δεν έχουν εμπλακεί σε ατύχημα.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr