Τα αυτοκίνητα concept κατέχουν μια ιερή θέση στη διαδικασία σχεδιασμού αυτοκινήτων: Παρέχουν στους σχεδιαστές αχαλίνωτη ελευθερία να δημιουργήσουν κάτι χωρίς τους περιορισμούς που σχετίζονται με τα οχήματα παραγωγής. Αυτά τα “show cars” επιτρέπουν στους μηχανικούς να επιδεικνύουν τις τελευταίες καινοτομίες στην τεχνολογία και την ανάπτυξη κινητήρων και να δοκιμάζουν σχεδιαστικές ιδέες πριν αυτές εφαρμοστούν σε οχήματα παραγωγής.
Καθώς η Nissan Design America (NDA) γιορτάζει τα 40 χρόνια της στις εγκαταστάσεις του Σαν Ντιέγκο, όπου ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1983, οι σχεδιαστές της αναλύουν τον αντίκτυπο τεσσάρων ορόσημων concepts που προήλθαν από αυτήν. Ας τα γνωρίζουμε λίγο καλύτερα.
Δεκαετία 1980: NX-21
Κατά την δεκαετία του 1980, η οποία εστίαζε ολόκληρη στο μέλλον, η Nissan παρουσίασε το πρωτοποριακό NX-21 το 1983: το πρώτο concept που δημιουργήθηκε στη Nissan Design America -τότε Nissan Design International. Με εντυπωσιακή αεροδυναμική, το NX-21 διέθετε έναν κινητήρα turbo τοποθετημένο πίσω ο οποίος μπορούσε να λειτουργεί με διαφορετικά καύσιμα. Όταν ο Hiren Patel άρχισε να εργάζεται στο NDA, εντάχθηκε στην αρχική ομάδα σχεδιασμού NX-21. Τώρα, ως ανώτερος διευθυντής της Εξωτερικής Σχεδίασης, ο Patel λέει ότι το NX-21 ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αφοσίωσης της Nissan στην δημιουργία του «τέλειου μείγματος» ποιότητας, προσιτής τιμής και τεχνολογίας.
“Το NX-21 ξεπέρασε την κατηγορία, όχι μόνο από άποψη αισθητικής, αλλά και λειτουργικότητας…Ένιωσα σαν να ήταν από το μέλλον» είπε ο Patel. Πρόσθεσε ότι ιδέες όπως το NX-21 επιτρέπουν σε μια μάρκα να δείξει στο κοινό προς τα πού πηγαίνει η σχεδιαστική λογική της.
Τρία χρόνια αργότερα, οι σχεδιαστικές γραμμές του NX-21 φάνηκαν ξεκάθαρα στο αυτοκίνητο παραγωγής Nissan Pulsar NX, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1986 με μια πρώτη στο είδος της αφαιρούμενη οροφή. Μια ματιά στο γωνιακό πίσω μέρος του Pulsar και στα πίσω φώτα με περσίδες δείχνει την επιρροή του NX-21.
Δεκαετία 1990: Z Concept
Όταν οι πωλήσεις του Nissan 300ZX στις ΗΠΑ σταμάτησαν το 1996, οι θαυμαστές του ήταν ευνόητα προβληματισμένοι για το μέλλον του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου. Η απάντηση ήρθε με τη μορφή του Z Concept του 1999.
Κατά την αποκάλυψή του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ το 1999, το Z Concept ξεκαθάρισε τα πράγματα: Η Nissan είχε δεσμευτεί στο να παράγει σπορ αυτοκίνητα παγκόσμιας κλάσης. Ο Bruce Campbell, ο οποίος αποσύρθηκε ως αντιπρόεδρος της NDA το 2010, εστίασε στο εσωτερικό του concept. Είπε ότι παρόλο που η σχεδίαση του Z Concept δεν ήταν ρετρό, ήταν ένας ξεκάθαρος φόρος τιμής στην παράδοση των ελαφρών κλασσικών σπορ αυτοκινήτων.
“Θέλαμε να το κάνουμε μοντέρνο και ωστόσο να έχουμε σαφείς αναφορές στο αρχικό 240Z”, είπε ο Campbell και πρόσθεσε: “Ήταν απολαυστικό να επιστρέψω στα βασικά και να δημιουργήσω ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο αντί για ένα αυτοκίνητο που θα δείχνει σπορ.”
Το Z Concept δεν ήταν μια άμεση οπτική έμπνευση για το 350Z, το οποίο κυκλοφόρησε το 2003, αλλά οι αρχές του concept διατηρήθηκαν στο όχημα παραγωγής.
Δεκαετία 2000: Infinity Essence
Μερικές φορές, ο σκοπός ενός concept δεν είναι η «προεπισκόπηση» ενός μόνο οχήματος παραγωγής, αλλά μιας ολόκληρης σειράς. Αυτό ίσχυε σίγουρα όταν η Infinity αποκάλυψε το concept Essence στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2009. Ο Giovanny Arroba, Ανώτερος Σχεδιαστής, λέει ότι οι δραματικές γραμμές των έγχορδων οργάνων ενέπνευσαν το πρώτο του σκίτσο. Ο Arroba ήταν Ανώτερος Σχεδιαστής στο NDA όταν σχεδίασε το εξωτερικό του concept.
“Επρόκειτο να είναι μια συμφωνία σχήματος, αποπλάνησης και ομορφιάς”, είπε ο Arroba. “Ήθελα να κάνω κάτι που να είναι ξεχωριστό και δεν είχε γίνει πριν”. Το Essence έδειξε την σχεδιαστική κατεύθυνση για την χαρακτηριστική μάσκα της Infinity, των επιμήκους γραμμών της και των χαρακτηριστικών πίσω πλαϊνών παραθύρων “κοψίματος μισοφέγγαρου”. Το δραματικό design έλαβε πολλούς επαίνους. Το Essence είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στην εμφάνιση της Infinity καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, καθώς οι σχεδιαστές αναφέρονταν τακτικά σε αυτό όταν σχεδίαζαν οχήματα παραγωγής.
Το Essence έδειξε την ευρεία επίδραση ενός αυτοκινήτου concept στην αισθητική μιας μάρκας. Και τώρα, 14 χρόνια αργότερα, το concept QX Monograph που αποκαλύφθηκε πρόσφατα κάνει το ίδιο – μια «προεπισκόπηση» του σχεδιαστικού μέλλοντος της Infinity..
Δεκαετία 2010: Xmotion Concept
Όταν ήρθε η ώρα να επανασχεδιάσουν το εξαιρετικά δημοφιλές Rogue στα τέλη της δεκαετίας του 2010, οι σχεδιαστές της Nissan ξεκίνησαν την “προεπισκόπηση” της νέας του εμφάνισης μέσω του Xmotion concept.
“Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε το Xmotion concept ως έργο εξερεύνησης για μελλοντική σχεδιαστική γλώσσα”, είπε ο Lars Taubert, επικεφαλής σχεδιαστής του έργου, ο οποίος ήταν μέλος της ομάδας Xmotion στο NDA. Είπε ότι οι σχεδιαστές βασίστηκαν στο ιαπωνικό DNA της Nissan και δημιούργησαν κάτι που ήταν εξίσου σκληρό αλλά και συγκινητικό.
Η τολμηρή στάση του Xmotion τονίζεται από μεγάλα φτερά, προβολείς σε σχήμα U και μια τολμηρή μορφή της χαρακτηριστικής μάσκας V-motion της Nissan – όλα τα στοιχεία που είναι παρόντα στο σημερινό Rogue παραγωγής. Ο Taubert είπε ότι το Xmotion ήταν μόνο ένα παράδειγμα του πώς τα concept δίνουν στους καταναλωτές μια άποψη για τη διαδικασία εργασίας ενός σχεδιαστή.
“Είναι κυρίως ένα εργαλείο επικοινωνίας. Οι άνθρωποι περιμένουν την σχεδιαστική εξέλιξη και μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα concepts για να επικοινωνήσεις τις μελλοντικές σου σκέψεις”, πρόσθεσε ο Taubert. Ενώ το Xmotion ήταν προεπισκόπηση του Rogue τρίτης γενιάς, όπως ισχύει και για άλλα πρωτότυπα αυτοκίνητα, το στιλ του έχει επηρεάσει αρκετά οχήματα Nissan.
“Τα πρωτότυπα αυτοκίνητα είναι θεμελιώδη για τον καθορισμό των τάσεων και επανάσταση στην τεχνολογία, για την σχέση ανθρώπου-μηχανής, για την σχεδίαση και εν τέλει για την μάρκα”, δήλωσε ο David Woodhouse, αντιπρόεδρος της NDA προσθέτοντας ότι αποτελούν τα θεμέλια των μελλοντικών φιλοδοξιών της ιαπωνικής εταιρείας.