Σε μια υπερβολική απόδοση, ο ρήτορας Δημοσθένης, με τόσα αυτοκίνητα κατηγορίας R5 που υπάρχουν, πιθανόν να μην αναγκαζόταν στις ημέρες μας να επιλέξει ακραίες μεθόδους για να μπορεί να πει το «ρο»…
Βρεθήκαμε στις αρχές Ιουλίου στους πρόποδες της Γκιόνας και παρακολουθήσαμε από κοντά το πλαίσιο των δοκιμών εξέλιξης σε χωμάτινες επιφάνειες του ολοκαίνουργιου Volkswagen Polo GTI προδιαγραφών R5, που αναμένεται να κάνει το αγωνιστικό του ντεμπούτο στο προσεχές Ράλι Καταλονίας στην Ιβηρική χερσόνησο.
Δεν θα σχολιάσουμε βέβαια τον βαθμό ετοιμότητας του αυτοκινήτου, καθώς τόσο ο βετεράνος Αυστριακός οδηγός Raimund Baumschlager όσο και ο Σουηδός πρωταθλητής WRC2 για το 2017 Pontus Tidemant, που οδήγησαν το Polo, ήταν αρκούντως φειδωλοί στις εκφράσεις τους. Άλλωστε η Volkswagen Motorsport ήταν ιδιαίτερα αυστηρή στην προσέγγιση στον χώρο της βάσης της στη διαδρομή των Καρουτών και ήθελε παντελή εχεμύθεια γύρω από το πρόγραμμα εξέλιξης του αυτοκινήτου, οπότε λογικά δεν μάθαμε τίποτα παραπάνω από ό,τι ξέραμε μέχρι τώρα αλλά και είδαμε ιδίοις όμμασι: ότι πρόκειται για ένα ήδη έτοιμο αγωνιστικό όπλο, το οποίο θα ανακατέψει για τα καλά την τράπουλα τόσο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα WRC2 όσο και στο Ευρωπαϊκό (ERC) αλλά και στα ανά τον κόσμο εθνικά πρωταθλήματα.
Το ιστορικό
Στην ανάπαυλα των δοκιμών εξέλιξης του Polo GTI R5 είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μία αναδρομή για το πώς «χτίσθηκε» η κατηγορία R, η οποία έμελλε να αλλάξει τον χάρτη στην ιστορία των ράλι. Και λέμε «να αλλάξει τον χάρτη», γιατί έπειτα από μία τυχοδιωκτική περιπλάνηση σε επίπεδο κανονισμών, όπου καμία επιλογή δεν μακροημέρευσε (Kit Car, S1600, S2000, RRC, N κ.λπ.) ο ερχομός της κατηγορίας R αποτέλεσε την επιζητούμενη – από κατασκευαστές αλλά και πληθώρα ιδιωτών αγωνιζομένων – σταθερότητα στον χώρο.
Οι κανονισμοί της ομάδας R δημιουργήθηκαν το 2008 ως σταδιακή αντικατάσταση των αυτοκινήτων της Ομάδας Α και της Ομάδας Ν. Για να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς της ομάδας R, ένα αυτοκίνητο πρέπει να έχει δελτίο αναγνώρισης στην ομάδα Α (ή σε ορισμένες περιπτώσεις στην ομάδα N) και να λάβει μία ή περισσότερες επεκτάσεις VR. Κάθε επέκταση VR είναι ένα σύνολο εξειδικευμένων εξαρτημάτων και τροποποιήσεων που έχουν σχεδιαστεί και πωληθεί (ως κιτ ή ως πλήρες αυτοκίνητο) από τον κατασκευαστή. Στο πλαίσιο της δομής του, οι κανονισμοί της ομάδας R έχουν πρόβλεψη για αυτοκίνητα GT, γνωστά ως RGT.
Η ομάδα R αποτελείται από έξι κατηγορίες, ονομαζόμενες R1, R2, R3, R4, R5 και RGT. Oρισμένες από αυτές τις ομάδες περιέχουν τις δικές τους υποομάδες, με αυτοκίνητα που κατανέμονται σε κάθε ομάδα ανάλογα με το βάρος, το μέγεθος του κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης κίνησης. Η πρώτη παρτίδα κανόνων, που εισήχθη το 2008, περιλάμβανε τάξεις R1, R2 και R3, που προορίζονταν για αυτοκίνητα δύο τροχών με ατμοσφαιρικούς κινητήρες μέχρι 2000 cc. Οι υπερτροφοδοτημένοι κινητήρες επιτρέπονται μόνο στις κλάσεις R3T (βενζίνη) και R3D (ντίζελ). Πρόσθετοι κανονισμοί εκδόθηκαν το 2011 καλύπτοντας τις κατηγορίες R4 και RGT. Tο R4 θεωρήθηκε ως ένα βήμα εξέλιξης για αυτοκίνητα που είχαν προηγουμένως δελτίο αναγνώρισης (homologation) στην κατηγορία N4 (υπερτροφοδοτούμενα, τετρακίνητα). Η κατηγορία R5, που σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τα αυτοκίνητα Super 2000, εισήχθη το 2013. Από το 2015 οι κλάσεις R1, R2 και R3 επιτρέπουν τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες με συντελεστή 1,5.
Οι ομάδες και οι οδηγοί ταξινομούνται σε ένα συγκεκριμένο πρωτάθλημα με βάση την κατηγορία στην οποία εντάσσεται το αυτοκίνητό τους. Τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται ως R1, R2 και R3 συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι 3 (WRC3) για αυτοκίνητα με κίνηση στους δύο τροχούς. Τα ιδιαίτερα προετοιμασμένα αυτοκίνητα R3T χρησιμοποιούνται επίσης στον θεσμό Junior World Rally Championship. Τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται ως R4 και R5 συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι 2 (WRC2) παράλληλα με τα υπάρχοντα Αυτοκίνητα Παραγωγής Super 2000 και Ομάδας Ν. Τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται ως RGT ανταγωνίζονται στο R-GT Cup.
Τα Group R5
Έτσι, πλέον, τα σημερινά αυτοκίνητα Gr R5 είναι σχεδόν εφάμιλλα με τα αντίστοιχα WRC προηγούμενης γενιάς, αλλά με λιγότερα αεροδυναμικά βοηθήματα και μερικούς ηλεκτρονικούς περιορισμούς, ενώ οι κινητήρες – όμοιοι με αυτούς των WRC – έχουν περιοριστικό στόμιο 32 mm και αποδίδουν περί τους 300 ονομαστικούς ίππους, έχουν τετρακίνηση, σειριακό κιβώτιο πέντε ταχυτήτων και εξελιγμένες αναρτήσεις σε κορυφαίο επίπεδο.
Τα μοντέλα που σε κορυφαίο επίπεδο εκπροσωπούν σήμερα την κατηγορία R5 δεν είναι ούτε ένα ούτε δύο, αλλά επτά! Citroën DS3 R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 R5, Škoda Fabia R5, Hyundai i20 R5, Citroën C3 R5 και Volkswagen Polo GTI R5. (H homologation αναμένεται φέτος).
Σημειώνουμε, τέλος, ότι η FIA, προκειμένου να διατηρήσει προσιτά τα R5 αυτοκίνητα στις ιδιωτικές ομάδες και μεμονωμένους ιδιώτες, έχει πλαφόν τιμής κόστους τα 180.000 ευρώ, για να εξασφαλιστεί έτσι η χρήση φθηνότερων και πιο τυποποιημένων εξαρτημάτων.
(*Ο ρήτορας Δημοσθένης, ο οποίος πριν αρχίσει τον δημόσιο βίο του αδυνατούσε να προφέρει το «ρ», είχε αδύναμη φωνή και σύντομες αναπνοές. Ο Δημοσθένης, λοιπόν, όπως μας αναφέρει ο Πλούταρχος, εφάρμοσε τεχνικές αυτοθεραπείας χρησιμοποιώντας βότσαλα που τα έβαζε στο στόμα του κατά τη διάρκεια των γλωσσικών ασκήσεων που έκανε, για να αμβλύνει ή να θεραπεύσει το πρόβλημά του, σε συνδυασμό με ασκήσεις σχετικές με κινήσεις μελών του σώματός του (χέρια, ώμοι, πνεύμονες κ.λπ.) δίπλα στη θάλασσα και τον παφλασμό των κυμάτων).
Φωτογραφίες: Θ.Κ.Ε., Reporter Images, fiaerc, Hyundai, Citroen