Η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική Mercedes παρουσιάστηκε επίσημα πριν από σχεδόν 30 χρόνια με τους Γερμανούς να συμμετέχουν στην έκθεση του Αννόβερου με μια κατάλληλα τροποποιημένη 190 E.
Οι αναζητήσεις της Mercedes εκείνη την περίοδο μόνο τυχαίες δεν ήταν. Σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές για την γερμανική εταιρία, στις Η.Π.Α., και συγκεκριμένα στην Καλιφόρνια, νέοι νόμοι τέθηκαν σε ισχύ που είχαν να κάνουν με την παραγωγή μοντέλων μηδενικών ρύπων. Σε αυτό το νέο κομμάτι της αγοράς η Mercedes δεν μπορούσε να μείνει αμέτοχη και οι δοκιμές με υπάρχοντα μοντέλα ξεκίνησαν σχεδόν αμέσως.
Εκείνη η πειραματική 190 Ε δείχνει με τον καλύτερο τρόπο γιατί τα ηλεκτρικά μοντέλα άργησαν να μπουν στη ζωή μας, με πρώτο και μεγαλύτερο εμπόδιο την τεχνολογία των μπαταριών τους. Αν και το μοντέλο των Γερμανών χρησιμοποιούσε μπαταρίες υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας από τις συμβατικές μολύβδου η θερμοκρασία λειτουργίας τους άγγιζε τους 300 βαθμούς Κελσίου! Χωρίς φυσικά να πλησιάζουν ούτε σε χωρητικότητα τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Το ίδιο ίσχυε και για την εξελιγμένη έκδοση της 190 Ε που παρουσίασε η Mercedes ένα χρόνο αργότερα αυτή τη φορά στο Σαλόνι της Γενεύης. Οι διαστάσεις της 190 E θεωρήθηκαν ιδανικές από τους μηχανικούς της εταιρίας για την εξέλιξη μιας ηλεκτρικής έκδοσης με το βάρος να μην ξεφεύγει πολύ έναντι της συμβατικής έκδοσης. Η αφαίρεση των συμβατικών μηχανικών μερών και η τοποθέτηση μπαταριών και ηλεκτρικών κινητήρων στον πίσω άξονα πρόσθεσε μόλις 200 κιλά στο συνολικό βάρος, με την 190 Ε να διατηρεί τη χρηστικότητα της αλλά και τις πέντε θέσεις στην καμπίνα των επιβατών. Το ηλεκτρικό γερμανικό sedan έφερε παράλληλα και σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα!
Η απόδοση ωστόσο των δύο ηλεκτρικών κινητήρων που χρησιμοποιούσαν οι πειραματικές 190 Ε δεν μπορούσε να συναγωνιστεί τα συμβατικά μοντέλα της εποχής ούτε στον τομέα των επιδόσεων. Με 22 ίππους έκαστος και 44 συνολικά, τα νούμερα απέχουν…έτη φωτός από τη σημερινή EQC παραγωγής των 408 ίππων.
Η Mercedes δοκίμασε διαφορετικούς τύπους μπαταριών και διατάξεις, πραγματοποιώντας δοκιμές μαζί με άλλους κατασκευαστές στο νησί Rügen, ενώ έλαβε και κρατική επιχορήγηση για την εξέλιξη των ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Οι δοκιμές συνεχίστηκαν έως και το 1996 και ανέδειξαν τόσο το χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών μοντέλων όσο και την αξιοπιστία των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης με μια συγκεκριμένη E 190 να ξεπερνά τα 100.000 χλμ.