Τα εξηλεκτρισμένα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα δείχνουν και με το παραπάνω τη δυναμική τους στις ευρωπαϊκές ταξινομήσεις και τη δύσκολη χρονιά που μας πέρασε σημείωσαν ένα ακόμη άλμα έναντι του 2019. Υβριδικά, plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα αύξησαν με εμφατικό τρόπο το μερίδιο τους στη συνολική πίτα των ταξινομήσεων στην Ε.Ε. και έφτασαν, από το 8,7% του 2019, στο 22,4% το 2020. Με λίγα λόγια ένα στα δέκα μοντέλα που ταξινομήθηκε ήταν αμιγώς ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό και περίπου άλλες τόσες ήταν οι ταξινομήσεις των υβριδικών.
Διαβάστε επίσης: Ταξινομήσεις Ευρώπη με δεύτερο best-seller ηλεκτρικό! Δείτε το Top 10
Ειδικότερα τη χρονιά που μας πέρασε τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης είχαν την μερίδα του λέοντος στις ευρωπαϊκές ταξινομήσεις με το ποσοστό της πίτας να φτάνει στο 47,5%. Ακολούθησαν τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, τα οποία έκλεισα το 2020 με ποσοστό στις ταξινομήσεις της τάξης του 28%.
Στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα υβριδικά αυτοκίνητα τα οποία συγκέντρωσαν το 11,9% των ταξινομήσεων νιώθοντας την ανάσα των plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών που σημείωσαν μια άκρως εντυπωσιακή άνοδο και κατέλαβαν το 10,5% του μεριδίου της αγοράς. Με πολύ μικρό μερίδιο, στο 2,1% βρέθηκαν τα μοντέλα που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία και κατέλαβαν την 4η και τελευταία θέση.
Τα plug-in ηλεκτρικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά, που λογίζονται ως μία κατηγορία από τον ACEA στο διάγραμμα που βλέπετε, αφού και τα δύο μπαίνουν στην πρίζα, αύξησαν τις ταξινομήσεις τους το τελευταίο τρίμηνο του έτους κατά 262,8% σε σχέση με το 2019 και έφτασαν από τις 130.992 μονάδες σχεδόν στο μισό εκατ. ταξινομήσεις. Για τα αμιγώς ηλεκτρικά η αύξηση έφτασε στο 216,9% ενώ τα PHEV σημείωσαν άνοδο στις ταξινομήσεις κατά 331% (!).
Διαβάστε επίσης: Ευρωπαϊκές ταξινομήσεις 2020. Top 10 μάρκες. Ποια κυριάρχησε;
Ανάλογη ήταν και η εικόνα για τα υβριδικά που υπερδιπλασίασαν τις ταξινομήσεις τους το τελευταίο τρίμηνο του έτους και έναντι του ίδιου διαστήματος του 2019 σημείωσαν 104,7% άνοδο και 435.260 ταξινομήσεις -από 212.612 μονάδες. Συνολικά τα υβριδικά υπερδιπλασίασαν το μερίδιο τους φτάνοντας στο 11,9% το 2020 από το 5,7% που είχαν σημειώσει το 2019.
Ο ACEA αναφέρει χαρακτηριστικά πως για πρώτη φορά στην ιστορία των ευρωπαϊκών ταξινομήσεων, τα plug-in υβριδικά και τα ηλεκτρικά έσπασαν συνδυαστικά το φράγμα του ενός εκατ. στις ταξινομήσεις του 2020, ενώ το ίδιο έκαναν και τα υβριδικά με 1.045.831 και 1.182.792 μονάδες αντίστοιχα.
Μεγαλύτερος “χαμένος” το 2020 ήταν τα μοντέλα με κινητήρες βενζίνης που είδαν το μερίδιο τους να συρρικνώνεται κατά 10% περίπου από το 57,8% στο 47,5%, ενώ τα diesel έδειξαν πιο “ανθεκτικά” στην πίεση των ηλεκτρικών και εξηλεκτρισμένων μοντέλων: το ποσοστό τους στις ταξινομήσεις μειώθηκε κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2019 και έπεσε στο 28%.
Μάλιστα η μεγαλύτερη πτώση για τα βενζινοκίνητα και diesel μοντέλα παρατηρήθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2020, σε συνδυασμό με ανάλογη αύξηση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών και εξηλεκτρισμένων μοντέλων, κάτι που υποδεικνύει και τις τάσεις που θα έχει η αγορά και το 2021.
Χαρακτηριστικά αναφέρω την… ελεύθερη πτώση των βενζινοκίνητων το τελευταίο τρίμηνο του 2020 στο -33,7%, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019 με ταξινομήσεις στα 1,2 εκατ. έναντι 1,7 εκατ. μονάδων.
Τα PHEV και τα BEV αναμένεται να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τα μερίδια τους σε βάρος των συμβατικών αυτοκινήτων το 2022, ενώ πολύ ενδιαφέρον θα έχει και η εξέλιξη στις ταξινομήσεις των υβριδικών έναντι των plug-in υβριδικών αλλά και των ηλεκτρικών.