Πριν από περίπου δύο μήνες, το αμιγώς ηλεκτρικό Peugeot e-208 βρέθηκε στα χέρια της συντακτικής ομάδας του traction.gr και προκειμένου να απαντήσουμε στο κατά πόσο μπορείς να κάνεις ταξίδι με ηλεκτρικό, επιχειρήσαμε το Αθήνα – Αγρίνιο και πίσω. Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε πως μεταβάλλεται η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον αυτοκινητόδρομο, όπου η ανάκτηση ενέργειας είναι ελάχιστη συγκριτικά με την κίνηση σε πόλη. Σήμερα, αναδημοσιεύουμε το κείμενο αυτό, μετά τον ντόρο που έγινε στο διαδίκτυο σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και την ικανότητα ταξιδιού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ευρώπη: Σε αυτές τις χώρες δεν βρίσκεις εύκολα φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Σε αυτό το κείμενο, λοιπόν, δεν θα αναφερθούμε σε εντυπώσεις για το Peugeot e-208, άλλωστε υπάρχει η αναλυτική δοκιμή εδώ. Θα δώσουμε έμφαση λοιπόν στην κατανάλωση και στην αυτονομία και στο κατά πόσο επηρεάστηκαν όταν η ταχύτητα αυξήθηκε στα νόμιμα πλαίσια οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο. Αρχικά, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι πριν την εκκίνηση, η κατανάλωση στην πόλη είχε διαμορφωθεί στις 13 kWh/100 χλμ. Έτσι, ο υπολογιστής ταξιδιού μηδενίστηκε και το ταξίδι ξεκίνησε. Η θερμοκρασία που επικρατούσε κυμαινόταν κοντά στους 23-25 βαθμούς Κελσίου, το σύστημα κλιματισμού ήταν απενεργοποιημένο και στο αυτοκίνητο επέβαιναν δύο επιβάτες με αποσκευές.
Οι μετρήσεις κατανάλωσης έγιναν φυσικά σε επίπεδο σημείο της Ε.Ο. Αθηνών-Πατρών. Η πρώτη μέτρηση κατανάλωσης έγινε με ταχύτητα της τάξης των 90 χλμ./ώρα και η στιγμιαία κατανάλωση διαμορφώθηκε στις 14 kWh/100 χλμ. (1,54€/100 χλμ.*). H δεύτερη μέτρηση έγινε στα 110 χλμ./ώρα με 16 kWh/100 χλμ. (1,76€/100 χλμ.*) και η τρίτη στα 130 χλμ./ώρα όπου παρουσιάστηκε και σημαντική αύξηση της στιγμιαίας κατανάλωσης στις 22 kWh/100 χλμ. (2,42€/100 χλμ.*). Κάπου εδώ, λοιπόν, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι η αυτονομία του Peugeot e-208 μειώνεται δραματικά όταν η ταχύτητα κυμαίνεται στα 130 χλμ./ώρα σε σχέση με μικρότερες ταχύτητες (κάτι προφανές, που ισχύει φυσικά και για τα αυτοκίνητα με θερμικό μοτέρ, καθώς όσο αυξάνεται η ταχύτητα, αυξάνεται και η μέση κατανάλωση). Αυτός ήταν και ο λόγος που στη διάρκεια του ταξιδιού κινηθήκαμε με ταχύτητες 100-110 χλμ./ώρα.
Κεφάλαιο: Φόρτιση στον αυτοκινητόδρομο
Με την αυτονομία του Peugeot e-208 να διαμορφώνεται στα 340 χλμ. σε μεικτές συνθήκες οδήγησης και τον προορισμό μας να απέχει περίπου 300 χλμ., αποφασίσαμε να επισκεφτούμε έναν από τους αρκετούς φορτιστές της Ε.Ο Αθηνών-Πατρών, μιας και το ταξίδι δεν ξεκίνησε με πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες. Η στάση για φόρτιση έγινε σε σταθμό ισχύος 50 kWh, με το επίπεδο της μπαταρίας να αυξάνεται από το 11% στο 75% μέσα σε 38 λεπτά. Στον συγκεκριμένο σταθμό το κόστος ορίζεται στα 0,60€/kWh**, συνεπώς οι 30,4 kWh κόστισαν 18 ευρώ. Το ταξίδι διήρκεσε συνολικά 3μιση ώρες (μαζί με τα 38′ στον φορτιστή). Κάπου εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι η αυτονομία για τον προορισμό θα ήταν επαρκής και με 10 λεπτά λιγότερα στον φορτιστή, αλλά προτιμήσαμε να κινηθούμε πιο άνετα!
Η επιστροφή (Αγρίνιο-Αθήνα) έγινε με σταθερή ταχύτητα 90 – 100 χλμ./ώρα και πλήρως φορτισμένη την μπαταρία, με αποτέλεσμα να μην χρειαστεί να επισκεφθούμε φορτιστή στο ταξίδι απόστασης 300 χλμ. Με τo κόστος οικιακού τιμολογίου στα 0,11 €/kWh, συμπεραίνουμε ότι κινηθήκαμε με το κόστος της τάξης των 1,76€ ανά 100 χλμ.
ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ
* Κόστος βάσει οικιακού τιμολογίου χωρίς να υπολογίζονται προσαυξήσεις
** Οι χρεώσεις σε φορτιστές δημόσιας χρήσης ποικίλουν. Πατήστε εδώ για περισσότερες πληροφορίες ανά σημείο φόρτισης.
Συμπέρασμα: Το αυτοκίνητο που χρησιμοποιήθηκε είναι ενδεικτικό. Προφανώς και αυτή την στιγμή η κατηγορία των supermini (από τις δημοφιλέστερες στην χώρα μας), που σε αρκετές περιπτώσεις καλείται να διαδραματίσει τον ρόλο του βασικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας (όσον αφορά τις εκδόσεις με θερμικά μοτέρ τουλάχιστον), στην περίπτωση της αντίστοιχης ηλεκτρικής έκδοσης, η χρήση τους απαιτεί περιορισμούς και ενδείκνυται κυρίως για την πόλη και μικρές, προγραμματισμένες εξορμήσεις, εκτός αυτής. Θα ταξιδέψεις μαζί τους αλλά θα χρειαστεί προγραμματισμός από πριν (κάτι εύκολο με τις εφαρμογές που υπάρχουν πλέον) και σίγουρα κάποιος χρόνος για φόρτιση. Όποιος θέλει ηλεκτρικό αυτοκίνητο για χρήση ΚΑΙ στον αυτοκινητόδρομο, αυτή την στιγμή θα πρέπει να κοιτάξει σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας με μεγαλύτερη χωρητικότητα μπαταρίας και δυνατότητα ταχύτερης φόρτισης.