Το Mazda MX-5 είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο roadster στην ιστορία της αυτοκίνησης, αγαπήθηκε στην κάθε του γενιά και πλέον έχει περάσει τα 30 χρόνια ιστορίας. Μάλιστα, υπήρξε και σχετική έκδοση από την ιαπωνική εταιρεία. Τώρα, βρίσκεται αισίως στην τέταρτη γενιά του, την οποία γνωρίσαμε για πρώτη φορά μέσα από την δοκιμή της έκδοσης RF. Αυτή τη φορά, ξανά βρέθηκε στα χέρια μας με το “γνήσιο”, roadster αμάξωμα στην έκδοση 100th Anniversary Special Edition. Ένα Mazda MX-5, λοιπόν, με στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει. Πάμε να δούμε τι εντυπώσεις μας άφησε!
Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Mazda3 e-Skyactiv X M Hybrid 186 PS
Ξεκινώντας από την εξωτερική εμφάνιση, ξεκαθαρίζω ότι το Mazda MX-5 τέταρτης γενιάς είναι ένα αυτοκίνητο που μαγνητίζει τα βλέμματα και όχι μόνο επειδή είναι roadster! Το εμπρός τμήμα του είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό, με τα λεπτά LED φωτιστικά σώματα και τα φώτα ημέρας να δημιουργούν μία “άγρια” εικόνα. Έντονα νεύρα και… υπερβολές δεν υπάρχουν στο αμάξωμα, άλλωστε το ιαπωνικό roadster ποτέ δεν ενστερνίστηκε αυτή την σχεδιαστική λογική. Παρόμοια φιλοσοφία ακολουθείται και στο πίσω μέρος, εκεί όπου συναντάμε την διπλή απόληξη της εξάτμισης και τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα. Βέβαια, στην περίπτωση της έκδοσης 100th Anniversary Special Edition περιλαμβάνονται όμορφα στοιχεία που δίνουν έναν επιπλέον ξεχωριστό τόνο. Για παράδειγμα, οι σκουρόχρωμες ζάντες μεγέθους 17 ιντσών φέρουν το χαρακτηριστικό σήμα στο κέντρο, ενώ στο πλάι υπάρχει η ένδειξη “100 Years 1920-2020”. Οι εξωτερικές αλλαγές της επετειακής έκδοσης ολοκληρώνονται με την σκούρα κόκκινη οροφή που παραπέμπει στο Mazda R360, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στην ιστορία της εταιρείας.
Όσο για το μέγεθος, το Mazda MX-5 δεν παραμένει απλά πιστό στις “μαζεμένες” διαστάσεις αλλά, κόντρα στην τάση της εποχής που θέλει τα αυτοκίνητα να μεγαλώνουν σε μήκος και όχι μόνο από γενιά σε γενιά, είναι μικρότερο από το μοντέλο που αντικατέστησε. Πιο συγκεκριμένα, το μήκος του αγγίζει τα μόλις 3.915 χλστ. (-55 χλστ.), το πλάτος τα 1.735 χλστ. και το ύψος τα 1.225 χλστ. Ταυτόχρονα, οι μηχανικοί της Mazda κατάφεραν να διατηρήσουν το βάρος κάτω από τον ένα τόνο. Για την ακρίβεια, η τέταρτη γενιά με την υφασμάτινη οροφή ζυγίζει μόλις 996 κιλά, πολύ κοντά στο μικροσκοπικό Mazda MX-5 πρώτης γενιάς που άγγιζε τα μόλις 960.
Μίνιμαλ εσωτερικό με χώρους για δύο
Περνώντας στην καμπίνα του Mazda MX-5, αξίζει να αναφέρουμε σε πρώτη φάση ότι η έκδοση 100th Anniversary Special Edition αφήνει το δικό της στίγμα και εκεί. Οι σκούρες κόκκινες δερμάτινες επενδύσεις κυριαρχούν και στο ύψος των προσκέφαλων έχει τοποθετηθεί το σήμα της επετειακής έκδοσης. Το ίδιο χρώμα υπάρχει στην μοκέτα, αλλά και στα πατάκια. Από εκεί και πέρα, στο εσωτερικό επικρατεί η γνώριμη εικόνα, με την κεντρική οθόνη μεγέθους 7 ιντσών να μην είναι αφής, αλλά να ελέγχεται από έναν περιστροφικό διακόπτη, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας. Η ποιότητα των υλικών είναι προσεγμένη, με τις περισσότερες επιφάνειες ωστόσο να είναι σκληρές. O εξοπλισμός της συγκεκριμένης έκδοσης είναι αρκετά πλούσιος, συμπεριλαμβάνοντας μεταξύ άλλων θερμαινόμενα καθίσματα, κάμερα οπισθοπορείας και ηχοσύστημα της BOSE.
Και πάμε στους χώρους, τομέας στον οποίο σίγουρα όσοι “γλυκοκοιτάζουν” το Mazda MX-5 δεν έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις. Ωστόσο, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στη διάρκεια της εβδομαδιαίας συμβίωσης μαζί του διαπιστώσαμε πως θα μπορούσε να γίνει καλύτερη εκμετάλλευσή τους. Ενδεικτικά, το ντουλαπάκι συνοδηγού που υπήρχε στην προηγούμενη γενιά, τώρα αποτελεί παρελθόν. Το ίδιο ισχύει και για τις ποτηροθήκες, οι οποίες από τις πόρτες μεταφέρθηκαν σε σημείο που δεν είναι και τόσο εύκολα προσβάσιμο, ειδικά στη διάρκεια της οδήγησης (στην κονσόλα ανάμεσα από τις πλάτες των καθισμάτων). Μείωση συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά έχει γίνει και στον χώρο των αποσκευών, με τον διαθέσιμο όγκο να αγγίζει τα 130 λτ., αντί των 150 του MX-5 NC.
Ροπάτος ο Skyactiv-G132, σύμμαχος το μειωμένο βάρος
Το Mazda MX-5 τέταρτης γενιάς είναι διαθέσιμο με δύο ατμοσφαιρικούς κινητήρες ισχύος 132 και 184 ίππων. Στα χέρια μας βρέθηκε η μικρότερη έκδοση, άλλωστε μόνο αυτή διατίθεται στην έκδοση 100th Anniversary Special Edition. Αυτό σημαίνει ότι κάτω από το καπό βρίσκεται ένας τετρακύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 1.496 κ.εκ., ο οποίος αποδίδει 132 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 152 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Τα νούμερα μπορεί να μην ενθουσιάζουν, αλλά το χαμηλό βάρος έχει σαν αποτέλεσμα η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται σε 8,3 δλ. Η κίνηση περνά ασφαλώς στον πίσω άξονα μέσω μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων, ενώ η κατανάλωση κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, η επίσημη αντιπροσωπεία ανακοινώνει 6,3 λτ./100 χλμ. σύμφωνα με τα πρότυπα WLTP σε μεικτές συνθήκες οδήγησης. Η συγκεκριμένη τιμή είναι αρκετά ρεαλιστική, αφού στη διάρκεια της δοκιμής είδαμε 6,8 λτ./100 χλμ. στον πίνακα οργάνων.
Στον δρόμο: Γνήσιο MX-5
Για την οδηγική αίσθηση του Mazda MX-5 δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις και όσοι έχουν βρεθεί πίσω από το τιμόνι του καταλαβαίνουν απόλυτα τι εννοώ. Η τέταρτη γενιά έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που το έκαναν να αγαπηθεί. Μπορεί οι χώροι να μην είναι πληθωρικοί, μπορεί το κάθισμα του οδηγού να μην ρυθμίζεται σε ύψος, αλλά βολεύτηκα γρήγορα πίσω από το τιμόνι του. Με το πάτημα του “start button” έρχεται ένας μπάσος ήχος από τον κινητήρα που “σου ανοίγει την όρεξη”. Από τις χαμηλές στροφές, η ροπή είναι αρκετή και η απόκριση του κινητήρα στο κάθε “πάτα-άσε” του γκαζιού ακαριαία. Σίγουρα δεν εντυπωσιάζει με την δύναμή του, όπως ένας turbo κινητήρας αυτής της χωρητικότητας, αλλά είναι αρκετός για να κινηθεί κανείς με ταχύτερο ρυθμό. Η αίσθηση του τιμονιού είναι εξαιρετική και παρέχει κορυφαία πληροφόρηση στον οδηγό, ενώ ο επιλογέας ταχυτήτων είναι μοναδικός. Έχει μικρές διαδρομές και θετικό κούμπωμα. Αυτός ήταν και ο λόγος που “συνέλαβα” ουκ ολίγες φορές τον εαυτό μου να αλλάζει σχέσεις πιο συχνά από όσο ίσως χρειαζόταν… Εξαιρετική δουλειά έχει γίνει και στον τομέα της ανάρτησης, με διπλά ψαλίδια εμπρός και υλοποίηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα. Δεν κουράζει στις αστικές διαδρομές, χωρίς να αλλοιώνεται η “σφικτή” αίσθησή της, ενώ τα φρένα έδειξαν “ακούραστα” ακόμα και σε ταχύτερο ρυθμό οδήγησης. Μοναδικό μειονέκτημα είναι η μόνωση της καμπίνας (φυσιολογικό σε roadster αμάξωμα βέβαια), με τον θόρυβο του αέρα να εμφανίζεται όταν η ταχύτητα πλησίαζε τα 130 χλμ./ώρα.
Στο ταμείο
Η τιμή του Mazda MX-5 με την υφασμάτινη κουκούλα (soft top) και τον κινητήρα 132 ίππων ξεκινά από τα 26.859 ευρώ, ενώ για την αγορά της έκδοσης 100th Anniversary Special Edition το κόστος απόκτησης αυξάνεται στα 36.115 ευρώ. Τέλος, οι εκπομπές ρύπων στο αυτοκίνητο της δοκιμής φτάνουν τα 142 γρ./χλμ.