Χρήσιμα: Τι είναι ο “κόφτης” και πώς λειτουργεί;

Είναι ευρέως διαδεδομένος ως "κόφτης" ή ηλεκτρονικός περιοριστής στροφών. Ας δούμε πως λειτουργεί ο "προστάτης" του κινητήρα...

Κάθε κινητήρας μπορεί να λειτουργεί μέχρι ένα συγκεκριμένο όριο στροφών, ώστε να μη δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα στον κινητήρα. Ο “κόφτης” είναι το εργαλείο που καθορίζει αυτό το όριο και σε αυτό το κείμενο θα δούμε πως ακριβώς λειτουργεί.

Χρήσιμα: Τι είναι το “kickdown” στα αυτόματα κιβώτια; (+video)

Αρχικά, όμως, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι μας δείχνει το στροφόμετρο. Όταν για παράδειγμα ο δείκτης φτάνει στις 3.000 στροφές ανά λεπτό (rpm), αυτό σημαίνει ότι ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται με γωνιακή ταχύτητα που αν μείνει σταθερή θα ολοκληρώσει 3.000 πλήρεις περιστροφές μέσα σε ένα λεπτό.

Κάθε κινητήρας, ανάλογα με τον τρόπο κατασκευής του είναι ρυθμισμένος ώστε να λειτουργεί έως μία συγκεκριμένη ταχύτητα περιστροφής. Αν για κάποιο λόγο ξεπεραστεί αυτή η ταχύτητα, το πιθανότερο ενδεχόμενο είναι να προκύψει κάποια σοβαρή ζημιά. Ο “κόφτης” είναι αυτός που θα αναλάβει την προστασία του κινητήρα σε περίπτωση που ο οδηγός συνεχίσει να επιταχύνει.

Χρήσιμα: Τι μπορούμε να μάθουμε βλέποντας ένα ελαστικό;

Ο ηλεκτρονικός περιοριστής στροφών δεν είναι κάποιο εξάρτημα, αλλά μία ηλεκτρονική ρύθμιση στην ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης (ECU). Μόλις ο οδηγός πλησιάσει στο όριο, επεμβαίνει στο σύστημα τροφοδοσίας μειώνοντας την παροχή βενζίνης. Σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, ο “κόφτης” έρχεται μέσω του συστήματος ανάφλεξης κόβοντας το ρεύμα προς τους σπινθηριστές.

Σε κάποιους κινητήρες, κατά την έναρξη λειτουργίας, ο κόφτης επεμβαίνει σε χαμηλές στροφές λειτουργίας μέχρι το μοτέρ να “πιάσει” την φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας. Τέλος, αξίζει να τονίσουμε ότι ακόμα και το launch control για γρήγορες εκκινήσεις είναι ουσιαστικά ένα κόφτης.

Υπάρχει όμως περίπτωση που ο κόφτης δεν μπορεί να κάνε τίποτα και να σώσει το μοτέρ. Αυτή η περίπτωση είναι όταν κάποιος οδηγός από λάθος του κατεβάσει πολλές σχέσεις και ενώ το μοτέρ στροφάρει ήδη κοντά στην “κόκκινη περιοχή”. Αν για παράδειγμα έχουμε τρίτη και επιταχύνουμε και κοντά στον κόφτη αλλάξουμε σχέση και βάλουμε αντί για τέταρτη δεύτερη σχέση στο κιβώτιο, τότε είναι πολύ πιθανό το μοτέρ να ξεπεράσει το όριο του ρυθμού περιστροφής του και έτσι να υπάρξει ζημιά. Επομένως, προσοχή στις αλλαγές σχέσεων!

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η θερμοκρασία μειώνεται! Έχετε προετοιμαστεί σωστά για τον χειμώνα; Η Volkswagen μας δίνει πέντε χρήσιμες συμβουλές συντήρηση αλλά και οδήγησης!...
Ένα εξάρτημα που υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα. Αυτός ο δακτύλιος είναι πολύ χρήσιμος, ας δούμε που βρίσκεται και ποιος είναι ο ρόλος του!...
Το συναντάμε δίπλα από τον επιλογέα σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Ώρα να γνωρίσουμε το Shift Lock!...
Πόσα λεπτά πρέπει να περιμένουμε μέχρι ο κινητήρας να είναι σε θέση να λειτουργήσει ακόμα και στα όριά του; Ένα "πείραμά" μας δίνει την απάντηση......
Τελικά χρειάζεται ζέσταμα ο κινητήρας του αυτοκινήτου; Αυτή η ερώτηση μας έχει βασανίσει χρόνια τώρα και επιτέλους παίρνουμε την απάντηση από έναν ειδικό....
Κρύβονται πίσω από τον προφυλακτήρα και υπάρχουν εκεί για πολύ συγκεκριμένο λόγο! Δείτε τους άγνωστους αεραγωγούς των αυτοκινήτων......

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Audi ειδικές προσφορές 2025

Audi: Ειδικές τιμές για ετοιμοπαράδοτα μοντέλα – Ποια είναι, μέχρι πότε ισχύει

Ford Ranger pick up PHEV 2025

Το πρώτο PHEV pick up στην Ευρώπη – Τώρα 1ο και στην οδήγηση χωρίς χέρια

Audi Q5 and Audi A6 with new V6 TDI engines:

299 ίπποι, 580 Nm και από 5,3 λτ./100 χλμ.: Ο νέος κινητήρας που το καταφέρνει, σε ποια μοντέλα μπαίνει