Χρήσιμες συμβουλές οδήγησης προς τους γηραιότερους

Ιδού μερικές συμβουλές για τους οδηγούς που βρίσκονται στην τρίτη ηλικία ώστε να απολαμβάνουμε όλοι μας υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας στο δρόμο.

Βρείτε μας στο
Οδήγηση, συμβουλές και τρίτη ηλικία

Ο βρετανικός οργανισμός Οδικής Ασφάλειας και Παροχής Υποστήριξης GEM Motoring Assist συγκέντρωσε και μας παρουσιάζει μερικές πολύ απλές αλλά ιδιαίτερα χρήσιμες συμβουλές που απευθύνονται πρωτίστως στους οδηγούς της τρίτης ηλικίας, ένα ηλικιακό γκρουπ που μεγαλώνει διαρκώς και φέρει το δικό του μερίδιο ευθύνης στα τροχαία ατυχήματα. Οι συμβουλές που ακολουθούν μπορούν φυσικά να τις υιοθετήσουν και οι υπόλοιποι οδηγοί ανεξάρτητα από την ηλικία τους αφού μπορούν να μας κάνουν όλους καλύτερους. Ο βρετανικός οργανισμός προχωρά σε αυτή την κίνηση έπειτα και από έρευνα που έδειξε αύξηση στη Μ. Βρετανία στα τροχαία ατυχήματα (σ.σ. και θανατηφόρα) στα οποία έχουν συμμετοχή οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί στο χρονικό διάστημα 1990-2016.

Οι Βρετανοί δίνουν τις εξής συμβουλές προς τους γηραιότερους ώστε να απολαμβάνουμε όλοι υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας στους δρόμους:

-“Βελτιώστε τη φυσική σας κατάσταση και μείνετε σε φόρμα. Αν είναι δυνατόν να εξασκείστε 15 με 20 λεπτά κάθε μέρα. Να κάνετε συχνά τεστ οράσεως. Θα σας επιτρέψει να ανιχνεύετε πρώιμα πιθανά προβλήματα.”

-“Εξασφαλίστε πως το αυτοκίνητο που οδηγείτε αυτή τη στιγμή ταιριάζει σωστά με τις ανάγκες σας.”

Αυτή είναι ίσως μια από τις πiο σημαντικές συμβουλές που μπορούν να ακολουθήσουν οι γηραιότεροι, οι οποίοι συνήθως οδηγούν το τελευταίο αυτοκίνητο που αγόρασαν, κάτι που έγινε πριν από πολλά χρόνια, όταν ήταν σημαντικά νεότεροι. Ένα πιο σύγχρονο αυτοκίνητο, εφοδιασμένο με νέα συστήματα ασφάλειας, όπως για παράδειγμα το σύστημα αποφυγής πρόσθιας σύγκρουσης, σίγουρα μειώνει σημαντικά τη πιθανότητα ατυχήματος ειδικά για έναν οδηγό μεγαλύτερης ηλικίας.

Διαβάστε επίσης: Λιγότερο επικίνδυνοι οι 70ρηδες οδηγοί έναντι των νεότερων

-“Προσαρμόστε την οδήγηση σας για να αποφύγετε ταξίδια που μπορεί να σας δημιουργήσουν άγχος και δυσφορία.”

Με λίγα λόγια αν το ταξίδι είναι πολύ μεγάλο και νιώθετε ότι οριακά θα καταφέρετε να το πραγματοποιήσετε, τότε να μην το κάνετε. Επίσης όταν οδηγείτε δεν πρέπει να νιώθετε οποιουδήποτε είδους σύγχυση ή δυσφορία και να είστε σε θέση να ακολουθείτε έναν ρυθμό κίνησης που να βρίσκεται σαφώς μέσα στα όρια σας αλλά και σαφώς μέσα στα όρια του νόμου.

-“Αναλύστε τον τρόπο που οδηγείτε, μάθετε από τα λάθη σας αλλά και από περιστατικά που σας οδήγησαν σε μια εν δυνάμει επικίνδυνη κατάσταση στο δρόμο. Μην προσποιείστε ότι δεν συμβαίνουν.” Αυτό είναι ίσως το πιο δύσκολο να το παραδεχτεί ένας οποιοσδήποτε οδηγός, πόσο μάλλον ένας που βρίσκεται την τρίτη ηλικία. Το να μαθαίνουμε και να αναλύουμε τα λάθη μας είναι σίγουρα ένα δρόμος που οδηγεί στην επιτυχία, στην συγκεκριμένη περίπτωση, σε υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας για όλους.

-“Σχεδιάστε το ταξίδι σας ώστε να αποφύγετε να κινείστε σε ώρες συμφόρησης και κάντε αρκετά διαλείμματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.”

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι κουράζονται πιο γρήγορα και εύκολα κάνοντας το ίδιο πράγμα με τους νεότερους, όπως είναι η οδήγηση. Συνήθως όταν αρχίζουμε να κουραζόμαστε, κάτι που οδηγεί σε διάσπαση προσοχής, δεν το καταλαβαίνουμε, μέχρι ίσως να είναι πολύ αργά. Οπότε είναι καλό να έχουμε ρυθμίσει από πριν αρκετές στάσεις στο ταξίδι μας για να κρατάμε το μυαλό μας καθαρό.

-“Ακούστε τι σας λένε τα μέλη της οικογένεια σας και οι φίλοι σας. Αν εκφράσουν ανησυχία για τον τρόπο που οδηγείτε είναι γιατί νοιάζονται για την ασφάλεια σας.”

Τα πρώτα καμπανάκια για τον τρόπο που οδηγούμε σίγουρα μας τα “χτυπάνε” οι δικοί μας άνθρωποι (φίλοι ή οικογένεια) που νοιάζονται για την υγεία και την ασφάλεια μας, ανεξαρτήτως ηλικίας. Οπότε από το να τσαντιζόμαστε άδικά το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τους ακούσουμε προσεκτικά και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την οδήγηση μας.

-Μια ακόμη εξαιρετική συμβουλή που δίνει ο βρετανικός οργανισμός είναι να αφήσουμε έναν ειδικό να αξιολογήσει τις ικανότητες μας πίσω από το τιμόνι. Στη Μ.Βρετανία “τρέχουν” τέτοιου είδους προγράμματα που επιτρέπουν σε μεγαλύτερης ηλικίας οδηγούς να κάνουν ένα τεστ παρόμοιο με εκείνο που δίνουν οι νέοι οδηγοί ώστε να αξιολογηθούν οι γνώσεις αλλά και η ικανότητα τους. Κάτι παρόμοιο δεν εφαρμόζεται ακόμη στη χώρα μας.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr