Πριν από λίγες ημέρες και συγκεκριμένα στις 22 Ιουλίου, με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) επανέρχονται στο οδικό δίκτυο οι διαφημιστικές πινακίδες, με συγκεκριμένες όμως προδιαγραφές. Οι συγκεκριμένες πινακίδες έχουν απασχολήσει την χώρα εδώ και δεκαετίες. Μάλιστα η οριστική “αποκαθήλωσή” τους έγινε το 2010 καθώς κρίθηκαν παράνομες και επικίνδυνες και αφαιρέθηκαν ακόμη και από ιδιωτικούς χώρους.
Δείτε επίσης: Οι τρεις μάρκες που αγγίζουν τα όρια της Ε.Ε. για τις εκπομπές CO2
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται λοιπόν στην σχετική ΚΥΑ “αρ. 46526/21.07.2020” «τα διαφημιστικά πλαίσια τύπου ΠΙΖΑ φέρουν έως δύο ισομεγέθεις επίπεδες επιφάνειες, τοποθετημένες σε κατακόρυφο στύλο. Οι ωφέλιμες επιφάνειες έχουν μέγιστη κατακόρυφη διάσταση 3 μέτρα και μέγιστη οριζόντια 4 μέτρα. Η απόσταση από το έδαφος της κορνίζας της ωφέλιμης επιφάνειας πρέπει να είναι τουλάχιστον 2,5 μέτρα, ενώ το ανώτατο ύψος αυτής δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5,5 μέτρα από το γύρω φυσικό έδαφος».
H KYA υπογράφτηκε από τον υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νικόλαο Παπαθανάση, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Στηλιανή Μενδώνη, υφυπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβανιό και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Πάμε να δούμε όμως τις προϋποθέσεις για την τοποθέτησή τους:
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων σήμανσης
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε οδούς με εγκατεστημένους σηματοδότες
> • Απαγορεύεται γενικά και οριζόντια σε πεζοδρόμια
> • Απαγορεύεται η οριζόντια η διαφήμιση σε δασικές εκτάσεις
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, χωρίς την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού
>• Απαγορεύεται οριζοντίως η διαφήμιση σε κοιμητήρια και τεχνικά έργα και εργοτάξια.
Ταυτόχρονα ρητά ορίζονται καθολικές απαγορεύσεις για τοποθέτηση πινακίδων στο οδόστρωμα κάθε είδους οδού, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί.
Προβλέπεται για πρώτη φορά προστασία από τη διαφήμιση των μνημείων που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).
Η άδεια για τη χωροθέτηση και την τοποθέτηση διαφημίσεων ανήκει αποκλειστικά στους Δήμους. Δίνεται ευρεία εξουσιοδότηση στα δημοτικά συμβούλια να καθορίσουν επιπλέον των προβλεπομένων με την ΚΥΑ απαιτήσεων και ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον ρητά ορίζεται ότι οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων δεν μπορεί να τροποποιούν όρους τοποθέτησης των πλαισίων με τρόπο δυσμενέστερο για το περιβάλλον.
Με την υπ’ αριθμ. 46526/2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση επέρχεται συμμόρφωση προς την υπερνομοθετικής ισχύος Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση (ν. 4266/2014) και την πάγια νομολογία του ΣτΕ. Ως γνωστόν, με την υπ’ αριθμ. 909/2007 Απόφαση του ΣτΕ, οι διατάξεις της απερχόμενης ΚΥΑ (52138/2003) κατέστησαν ανίσχυρες και το συγκεκριμένο ζήτημα παρέμενε έκτοτε ομιχλώδες με τους δήμους -στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η αδειοδότηση τοποθέτησης διαφημιστικών πλαισίων- να ακροβατούν και να ερμηνεύουν το νομικό πλαίσιο κατά το δοκούν.