Ο λόγος για το Skoda Fabia φίλες και φίλοι, το οποίο στην τέταρτη γενιά του μεγάλωσε σε διαστάσεις αλλά και ξέφυγε σε κάθε επιμέρους κατηγορία, με την καλή έννοια. Φαίνεται πως το “ελεύθερο” που έδωσαν οι Γερμανοί του ομίλου VW στους Τσέχους, έδωσε την δυνατότητα στους δεύτερους να παίξουν… μεγάλη μπάλα, κάτι που αποτυπώνεται από την πρώτη στιγμή που συναντάς το αυτοκίνητο και κάνεις μαζί του χιλιόμετρα. Πάμε λοιπόν να γνωρίσουμε, τη νέα, τέταρτη γενιά του Skoda Fabia και να μάθουμε τα πάντα για αυτό.
Μεγάλο και αεροδυναμικό
Το νέο Skoda Fabia στην τέταρτη γενιά του βασίζεται στην πλατφόρμα MQB-A0 και αναβαθμίστηκε σε όλους τους επιμέρους τομείς και μπορώ να πω πλέον πως χτυπά την κορυφή της κατηγορίας. Τα 23 περίπου χρόνια πείρας των Τσέχων με το συγκεκριμένο μοντέλο, με περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια μονάδες παραγωγής (δεύτερο δημοφιλέστερο μοντέλο της μάρκας μετά το Octavia), αποτυπώνονται στην πράξη και τα καρπώνεται ο αγοραστής του αυτοκινήτου. Η 4η γενιά Skoda Fabia διατηρεί το στιλιστικό μοτίβο των μοντέλων της Skoda, με έντονες ακμές και σφηνοειδές σχήμα για τα φωτιστικά σώματα. Η εξάγωνη μάσκα εμπρός είναι παρούσα και εδώ και εφάπτεται με τους στάνταρ LED προβολείς (προαιρετικά full-LED). Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει ο σχεδιασμός των φώτων αλλά και η ύπαρξη του ονόματος της μάρκας στο κέντρο της 5ης πόρτας. Γραμμές που πάντως αναδεικνύουν και το μέγεθος του αυτοκινήτου, το οποίο πλέον έχει φτάσει στα 4.108 χλστ. τιμή που του χαρίζει την πρωτιά στην κατηγορία των supermini. Αυξημένο πάντα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά είναι και το πλάτος, στα 1.780 χλστ., ενώ το επίσης αυξημένο μεταξόνιο είναι στα 2.564 χλστ. Η μόνη μειωμένη τιμή διάστασης είναι αυτή του ύψους, το οποίο έχει μειωθεί στα 1.459 χλστ. Είναι και αυτός ένας από τους λόγους που το νέο Skoda Fabia είναι το αεροδυναμικότερο μοντέλο της κατηγορίας πλέον, με αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,28.
Ενδιαφέρουσα σχεδίαση, τεχνολογία και χώροι
Το μεγάλο άνοιγμα των θυρών του Fabia (που διευκολύνει το μπες/βγες για τους πίσω) σε προϊδεάζει για την προσοχή που έχει δοθεί στην πρακτικότητα αλλά και την ευρυχωρία της καμπίνας (κάτι που παραδοσιακά προσέχουν οι Τσέχοι στα μοντέλα τους). Όμως, είναι οι λεπτομέρειες που αμέσως σε παίρνουν από το χέρι και σε κάνουν να δεις την προσοχή με την οποία οι σχεδιαστές σμίλεψαν το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Η σχεδίαση της χειρολαβής της πόρτας εσωτερικά, το σκίαστρο του πίνακα οργάνων με το “Fabia” ανάγλυφα “χτυπημένο” επάνω σε gloss black πλαστικό, ο σχεδιασμός των κυκλικών αεραγωγών και το φινίρισμα των υλικών τους, αλλά και το διάκτινο τιμόνι με τα “κυριλέ” χρωμέ χειριστήρια σε καθηλώνουν. Πραγματικά έχω να πω ένα μεγάλο μπράβο στους ανθρώπους της Skoda που έβαλαν πολλή αγάπη στο αυτοκίνητό τους. Μπορεί τα υλικά να μην είναι το ίδιο μαλακά με αυτά του Polo στο ταμπλό και η υφασμάτινη επένδυση να μην έχει την ίδια αντοχή στον χρόνο με ένα καλό πλαστικό ή μια ωραία ένθεση αλουμινίου, όμως η αισθητική εικόνα κατά την γνώμη μου είναι σαφώς καλύτερη και πιο μοντέρνα. Μετά, αφού αφήσεις τις λεπτομέρειες πας στην τεχνολογία. Μεγάλη (από 6,5 έως 9,2 ίντσες) οθόνη στο κέντρο και ψηφιακός πίνακας οργάνων (προαιρετικά) με διαγώνιο 10,25 ιντσών σε κερδίζουν με τα γραφικά τους. Φυσικά δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στη γυάλινη πανοραμική οροφή, η οποία πραγματικά κάνει την παραμονή στο εσωτερικό πιο ευχάριστη, ειδικά για τους επιβάτες (αν και φιμέ το κρύσταλλό της, θα ήθελα να έχει και σκιάδιο). Περνώντας στους χώρους, εδώ βλέπουμε τα οφέλη από το μεγάλο μεταξόνιο. Τόσο οι εμπρός επιβάτες όσο και οι πίσω δεν θα έχουν θέματα με τον διαθέσιμο χώρο. Μάλιστα πίσω μπορεί να κάτσει και τρίτος στη μέση του καθίσματος, χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα. Επίσης, στο εσωτερικό υπάρχουν πολλές θήκες μικροαντικειμένων συνολικής χωρητικότητας 108 λτ., καθώς και διάφορες έξυπνες λύσεις όπως θήκη για όμπρελα, για πιστωτικές κάρτες, άγκιστρο για τσάντες κλπ. Στον χώρο αποσκευών τώρα, έχουμε 380 διαθέσιμα λίτρα (1.190 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω διαιρούμενων καθισμάτων σε αναλογία 60:40) και δύο θέσεις σε ύψος για το δάπεδο.
Στην πράξη θυμίζει μικρομεσαίο
Οι μηχανικοί της Skoda φαίνεται πως δούλεψαν αρκετά με το στήσιμο του αυτοκινήτου, καθώς δεν διάλεξαν απλώς άνεση ή κρατήματα. Πήγαν στη μέση οδό και μπορώ να πω πως δικαιώνονται, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Το αυτοκίνητο ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα σε άνεση και κράτημα. Το αμάξωμα δεν είναι ενδοτικό, κάτι που χαρίζει αμεσότητα στις αντιδράσεις του, ενώ είναι αρκετά προοδευτικό όταν πιεστεί, πληροφορώντας τον οδηγό και δίνοντάς του χρόνο να αντιδράσει. Και μιας και αναφέρθηκα πιο πάνω σε… ελάχιστες εξαιρέσεις, να πω πως ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω στις κοφτές και απότομες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων αποδεικνύεται απότομος στις αντιδράσεις του. Το αυτοκίνητο πάντως παραμένει στιβαρό και ευκολοδήγητο, με καλή περιμετρική ορατότητα και χωρίς σοβαρές εργονομικές ατέλειες. Θα ήθελα για παράδειγμα ο έλεγχος κλιματισμού να γίνεται εξολοκλήρου από χειριστήρια και οι περιστροφικοί διακόπτες να μην είναι τόσο εκτεθειμένοι στο τιμόνι καθώς πολλές φορές τους “λειτουργείς” ακούσια, ειδικά κατά τους ελιγμούς παρκαρίσματος.
Περνώντας στο μοτέρ τώρα, ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας των 999 κ.εκ. αποδίδει 110 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 200 Nm ροπής από τις 2.000 έως 3.000 σ.α.λ. Σημαντικός σύμμαχος το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο με τις λογικές διαδρομές του επιλογέα και το κούμπωμα των σχέσεων που δεν προβάλει αντίσταση. Για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζονται 10 δλ. ενώ η τελική ταχύτητα είναι στα 205 χλμ./ώρα. Το μοτέρ πάνω από τις 2.000 σ.α.λ. είναι πρόθυμο και ακούει στο βύθισμα του δεξί πεντάλ. Σε γενικές γραμμές ο 1,0 TSI έχει πολιτισμένη λειτουργία και η τρικύλινδρη φύση του εκδηλώνεται μέσω κραδασμών και θορύβου μόνο πάνω από τις 4.000 σ.α.λ. Στα συν οι μειωμένες εκπομπές ρύπων (CO2 113-128) που σε κάποιες εκδόσεις επιτρέπουν την ελεύθερη είσοδο του αυτοκινήτου στον δακτύλιο της Αθήνας. Στα της κατανάλωσης τώρα, η Skoda ανακοινώνει μέση τιμή κατά WLTP στα 5,0-5,7 λίτρα/100 χλμ. ενώ εμείς στην πράξη είδαμε 6,7 λίτρα/100 χλμ. πάντα σε μεικτές συνθήκες.
Το νέο Skoda Fabia πραγματικά κάνει restart και update ταυτόχρονα και πραγματικά αξίζει την προσοχή σας αν σκοπεύετε να αγοράσετε supermini. Η τιμή της ξεκινά από τα 14.990 ευρώ με το μοτέρ 1.0 80 PS στην έκδοση Active, ενώ αυτή με το μοτέρ 1.0 TSI ξεκινά από τα 17.500 στην έκδοση Ambition. Τέλος, η έκδοση της δοκιμής μας είναι η Style και κοστίζει 18.990 ευρώ.