Πλέον, η Alfa Romeo Stelvio είναι γνωστή στο κοινό και θα μείνει στην ιστορία ως το μοντέλο με το οποίο η ιταλική μάρκα έκανε τη δική της είσοδο στον κόσμο των SUVs βάζοντας παράλληλα τη σφραγίδα της στην κατηγορία. Ως Alfa Romeo οι βενζινοκίνητες εκδόσεις είναι και εκείνες που συγκεντρώνουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας. Όμως οι Ιταλοί έχουν καλή παράδοση και στα πετρελαιοκίνητα μοτέρ, και εδώ αυτή την φορά θα δούμε την Stelvio με diesel κάτω από το καπό της και συγκεκριμένα την έκδοση Sprint 2.2 με αυτόματο 8άρι κιβώτιο ταχυτήτων και εξελιγμένη τετρακίνηση Q4 στην ανανεωμένη πλέον έκδοσή της.
Alfa Romeo, είναι και… φαίνεται
Τα χρόνια περνούν γρήγορα. Αυτό είναι γνωστό εξάλλου. Σκεφτείτε για παράδειγμα πως η Stelvio έχει πλέον κοντά στα 8 χρόνια στους… τροχούς της από όταν παρουσιάστηκε! Λογικό ήταν λοιπόν να ανανεωθεί. Εξάλλου πολλά αυτοκίνητα με αυτά τα χρόνια στις πλάτες τους αλλάζουν γενιά. Όμως η Stelvio δεν είναι ένα από αυτά, καθώς η διαχρονικότητα του σχήματός της, που μόνο ιταλικό χέρι θα μπορούσε να καταφέρει αλλά και η τεχνολογία που κουβαλάει δεν χρειάζονται μεγάλες αλλαγές για να παραμείνουν σε ανταγωνιστικό επίπεδο. Οι καμπύλες εξακολουθούν να κυριαρχούν στο μακρύ αμάξωμα των 4.687 χλστ., οι έντονες γωνίες απουσιάζουν και τα φωτιστικά σώματα είναι μικρά σε μέγεθος αναλογικά με το υπόλοιπο αμάξωμα. Στην ανανέωση αυτή, υιοθετείται πλέον η νέα οικογενειακή ταυτότητα της μάρκας με τους 3πλούς Full-LED Adaptive Matrix προβολείς, κάτι που είδαμε για πρώτη φορά στην Tonale. Τα τρία αυτά στοιχεία των νέων φωτιστικών σωμάτων διαθέτουν χαμηλότερη κατανάλωση, ενώ η δέσμη του φωτός είναι πιο ξεκούραστη για τα μάτια του οδηγού και ρυθμίζεται ανάλογα με την ταχύτητα και τις οδηγικές συνθήκες. Τεχνολογίας Full-Led είναι και τα πίσω φωτιστικά σώματα που διαθέτουν νέο, διάφανο κάλυμμα.
Στο εσωτερικό οι αλλαγές μετά και την ανανέωση που πραγματοποίησαν οι Ιταλοί είναι… υπαρκτές αλλά διακριτικές. Η τεχνολογική και ποιοτική αναβάθμιση της Stelvio ήταν εκείνη που βρέθηκε στο επίκεντρο και έτσι στην κεντρική κονσόλα βλέπουμε πλέον μια νέα οθόνη αφής με διαγώνιο στις 8,8 ίντσες, ενώ μία ακόμη οθόνη δίνει το “παρών” στον πίνακα οργάνων υψηλής ευκρίνειας και παραμετροποιήσιμη, διαγωνίου 12,3 ιντσών. Ο πίνακας έχει τρεις βασικές διαμορφώσεις: Evolved, Relax και Heritage και πλέον απουσιάζουν από αυτόν τα αναλογικά όργανα.
Η κομψότητα που παρατηρείται εξωτερικά είναι εύκολα αντιληπτή και στην προσεγμένη καμπίνα της Stelvio. Τα εμπρός δερμάτινα καθίσματα ρυθμίζονται εύκολα ηλεκτρικά και ποικιλοτρόπως (του οδηγού φέρει και τρεις μνήμες) και ξεχωρίζουν τόσο για τις ποιοτικές επενδύσεις τους όσο και για την πολύ καλή στήριξη που προσφέρουν. Ο οδηγός βρίσκει εύκολα τη θέση που του ταιριάζει ανεξάρτητα σχεδόν από τη διάπλαση του, ενώ γρήγορα εξοικειώνεται τόσο το σύστημα πολυμέσων όσο και με τα χειριστήρια που βρίσκονται πάνω αλλά και γύρω από το τιμόνι. Τη δική του χείρα βοηθείας προσφέρει το μεγάλο περιστροφικό χειριστήριο στην κεντρική κονσόλα για το σύστημα πολυμέσων, το οποίο έχει και ποιοτική αίσθηση κατά τη χρήση του, όπως και τα υπόλοιπα κουμπιά σε αυτή την περιοχή.
Παράλληλα ο οδηγός έχει στη διάθεσή του δύο μεγάλα αλουμινένια “αυτιά” πίσω από το τιμόνι για να μπορεί να αλλάζει χειροκίνητα σχέσεις στο 8τάχυτο κιβώτιο της Stelvio. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι αρκετοί, με τον “τεμπέλη” της κεντρικής κονσόλας να φέρει πλέον θέσεις για κινητά αλλά και ασύρματη φόρτιση που συνοδεύεται από τις απαραίτητες θύρες USB. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας (έκδοση Veloce) ήταν εφοδιασμένο με σπορ δερμάτινα καθίσματα που συγκρατούν ιδανικά το σώμα του οδηγού. Χώρους και άνεση απολαμβάνουν και αυτοί που κάθονται στο πίσω κάθισμα της Stelvio, με έναν τρίτο να κάθεται ανάμεσα τους, όχι όμως με την ίδια άνεση για μεγάλες αποστάσεις. Στα θετικά στοιχεία της Stelvio και η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, η οποία ανέρχεται στα 525 λίτρα με τα καθίσματα στη θέση τους.
Δύναμη και οικονομία
Η Alfa Romeo Stelvio της δοκιμής μας κάτω από το καπό της έχει τον πετρελαιοκινητήρα των 2,2 λίτρων που στην τετρακίνητη έκδοση αποδίδει 210 ίππους και 470 Nm ροπής. Για το 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 6,6 δλ., χάρη και στη βοήθεια από το σωστά κλιμακωμένο και με ακαριαίες αλλαγές αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων της ZF, ενώ η μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου αγγίζει τα 215 χλμ./ώρα. Όσον αφορά στην κατανάλωσή της, η μέση τιμή της επισήμως είναι στα 6,1 λίτρα/100 χλμ. και εμείς στην διάρκεια της δοκιμής μας κινηθήκαμε με 7,3 λίτρα/100 χλμ. Η τετρακίνηση Q4 εξασφαλίζει την ιδανική πρόσφυση και για τους 4 κινητήριους τροχούς και το ενεργό κιβώτιο μεταφοράς ATC (Active Transfer Case) κατανέμει τη ροπή σε κάθε άξονα και αποκρινόμενο σε μόλις 150 χιλιοστά του δευτερολέπτου είναι σε θέση να μεταφέρει έως και το 50% της ροπής στους εμπρός τροχούς.
SUV με καρδιά Alfa Romeo
Η Stelvio είναι ένα SUV που φτιάχτηκε για να καλύπτει με άνεση και ταχύτητα μεγάλες αποστάσεις και στην έκδοση με το κινητήρα πετρελαίου αυτό το κάνει με τον πλέον οικονομικό τρόπο. Ευτυχώς όμως αυτό δεν είναι το μόνο πράγμα που κάνει καλά, θα ξεκινήσουμε όμως από εδώ. Στον αυτοκινητόδρομο λοιπόν το μεσαίο SUV της ιταλικής εταιρίας ταξιδεύει με χαρακτηριστική άνεση με τον οδηγό και τους επιβαίνοντες του να απολαμβάνουν μια ήσυχη καμπίνα και τον πολύ καλό ήχο από το σύστημα πολυμέσων. Η ανανεωμένη Stelvio φέρει πλέον και σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, ένα σύστημα που λειτουργεί ικανοποιητικά στην πράξη και αποφορτίζει τον οδηγό στο ταξίδι, παρόλο που πρέπει να κρατά το τιμόνι για να μην λαμβάνει τις σχετικές προειδοποιήσεις. Το σύστημα ρυθμίζεται ως προς την απόσταση που πρέπει να κρατά από το προπορευόμενο όχημα, ενώ ακολουθεί με ευκολία τις καμπές του αυτοκινητόδρομου ακόμη και τις πιο σφιχτές. Το εντυπωσιακό με το ιταλικό SUV έχει να κάνει με τον τρόπο που διαχειρίζεται τον όγκο του στις στροφές, σε βαθμό που να θυμίζει ένα μικρότερο και ελαφρύτερο αυτοκίνητο. Η δουλειά που έχει κάνει η Alfa Romeo στην ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, το σύστημα διεύθυνσης και τα φρένα δεν είναι μόνο αντιληπτή από τον οδηγό αλλά και ευπρόσδεκτη και δίνει στο SUV των Ιταλών άλλο αέρα για να αντιμετωπίζει τις στροφές. Το κάνει δε με έναν φυσικό τρόπο που του ταιριάζει απόλυτα. Το τιμόνι είναι άμεσο (από τα αμεσότερα της κατηγορίας) και παρέχει καλή πληροφόρηση ενώ τα φρένα έχουν τη δύναμη αλλά και την αίσθηση και προοδευτικότητα που απαιτούν οι περιστάσεις. Αυτό το χαρακτηριστικό μεταφράζεται σε ικανότητα του αυτοκινήτου να έχει ακαριαία απόκριση στις εντολές του οδηγού. Το αυτόματο κιβώτιο λειτουργεί άμεσα και με την επιλογή του προγράμματος “d” όλο το αυτοκίνητο ζωντανεύει ευχάριστα ακόμη περισσότερο. Η πισωκίνητη επί της ουσίας Stelvio στρίβει με εξαιρετική ταχύτητα και αλλάζει κατεύθυνση γρήγορα με το σύστημα της 4κίνησης να βάζει και τον εμπρός άξονα στο παιχνίδι όταν αυτό χρειαστεί. Το SUV της Alfa Romeo έχει την ικανότητα να καλύπτει με ταχύτητα μεγάλες αποστάσεις και στον επαρχιακό προσφέροντας μάλιστα ευχαρίστηση στον οδηγό του, που δεν απαντάται συνήθως σε μοντέλο της κατηγορίας. Εν κατακλείδι θα έλεγα πως η Stelvio είναι ένα μοντέλο που ξεχωρίζει σε εμφάνιση και σε οδηγική συμπεριφορά. Καταφέρνει να κρατά… χαρακτήρα και να μην αλλοιώνεται σε πείσμα των καιρών αλλά και της ίδιας της κατηγορίας που θέλει τα αυτοκίνητα πιο… μαλθακά. Είναι μια γνήσια Alfa Romeo και ο κόσμος του αυτοκινήτου έχει ανάγκη από τέτοια αυτοκίνητα.
Πόσο κοστίζει όμως; Η Alfa Romeo Stelvio στην χώρα μας ξεκινά από τα 57.000 ευρώ για την πετρελαιοκίνητη έκδοση των 2.2 λίτρων και των 160 ίππων. Με τους 210 ίππους και την τετρακίνηση η τιμή της ξεκινά από τα 62.000 ευρώ. Όσον αφορά στις βενζινοκίνητες εκδόσεις, η 2.0 με 280 ίππους ξεκινά από τα 64.500 ευρώ. Όσον αφορά την έκδοση της δοκιμής μας, αυτή είναι η Veloce και κοστίζει 69.500 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πλουσιοπάροχος και up to date, όποια έκδοση και αν επιλέξετε.