Δοκιμή Mazda MX-30 145 PS (35,5 kWh)

Το Mazda MX-30 είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο των Ιαπώνων και συνδυάζει το στιλ και την ποιότητα με την πρακτικότητα σε ένα μοναδικό σύνολο.

Βρείτε μας στο
Mazda MX-30 δοκιμή Traction

Ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής για τους Ιάπωνες, το Mazda MX-30 έχει ήδη μια ιδιαίτερη θέση στην ιστορία της εταιρίας. Με το μισό του όνομα να φέρνει εντυπωσιακές concept προτάσεις του παρελθόντος στο νου, αλλά και μοντέλα παραγωγής που έγραψαν και συνεχίζουν να γράφουν τη δική τους ιστορία, όπως το MX-5, οι Ιάπωνες θέλουν να μας δείξουν πόσο σημαντικό είναι αυτό το SUV για τους ίδιους. Εμείς το δοκιμάζουμε και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Είναι Mazda και φαίνεται
Η χαρακτηριστική σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo που αντικατοπτρίζεται σε όλα τα νέα μοντέλα των Ιαπώνων είναι παρούσα και στο ιδιαίτερο design του MX-30 που ασκεί στον παρατηρητή τη δική του ξεχωριστή γοητεία. Το προφίλ του δίνει σίγουρα την εντύπωση coupe μοντέλου όχι μόνο λόγω της κλίσης που παρουσιάζει η οροφή στο πίσω μέρος αλλά και του μεγάλου μήκους των εμπρός θυρών. Των εμπρός γιατί υπάρχουν και οι μικρότερες πίσω πόρτες που αποτελούν και το σχεδιαστικό highlight του ηλεκτρικού μοντέλου των Ιαπώνων.

Η έμπνευση για τις “suicide” πόρτες έρχεται από το αείμνηστο RX-8 και κάθε φορά που θα τις ανοίγετε να είστε σίγουροι ότι θα αποτελείτε την απόλυτη ατραξιόν για τους παρευρισκόμενους, σε ένα “πακέτο” που συνδυάζει το στιλ με την πρακτικότητα. Σε γενικές γραμμές η εμφάνιση του MX-30 αποπνέει στιβαρότητα, με τα 3D σχεδίασης φωτιστικά σώματα να τονίζουν τις απαλές γραμμές του πίσω μέρους, ενώ το εμπρός μέρος συνδυάζει τον δυναμισμό με τη διακριτικότητα σε σωστές δόσεις.

Διαβάστε επίσης – Crash Test: Η αξιολόγηση του ηλεκτρικού Mazda MX-30 (+video)

Με διαστάσεις που το τοποθετούν ως μοντέλο στη μικρομεσαία κατηγορία το MX-30 έχουν τους χώρους για να εξυπηρετήσει τις καθημερινές ανάγκες μιας 4μελούς οικογένειας. Το μήκος του ηλεκτρικού SUV είναι 4.395 χλστ. με το πλάτος και το ύψος του να φτάνουν στα 1.795 και 1.570 χλστ. αντίστοιχα. Οι δύο μικρές πίσω πόρτες που ανοίγουν μόνο εφόσον ανοίξουν οι εμπρός προσφέρουν εύκολη πρόσβαση στα πίσω καθίσματα λόγω και της απουσίας της μεσαίας κολώνας.

Η ευρυχωρία της καμπίνας είναι άμεσα αντιληπτή για τους εμπρός επιβαίνοντες συνεισφορά και του μεταξονίου που βρίσκεται στα 2.655 χλστ. Δύο ενήλικες μέσου μεγέθους δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα ούτε στην πίσω σειρά που μπορεί να δεχθεί και τρίτο άτομο υπό προϋποθέσεις. Μάλιστα, το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα του οδηγού φέρει κουμπιά στην πλάτη ώστε να μπορεί να το χειριστεί και αυτός που κάθεται πίσω για να αποβιβαστεί ή να επιβιβαστεί με ακόμη λιγότερο κόπο.

Σε καλά επίπεδα βρίσκεται και ο χώρος στο πορτμπαγκάζ που μπορεί να φιλοξενήσει έως και 366 λίτρα αποσκευών με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους.  Ο χώρος αποθήκευσης ανεβαίνει στα 1.171 λίτρα με την αναδίπλωση των καθισμάτων και φόρτωμα μέχρι την οροφή.

Ποιότητα, design και υψηλά επίπεδα εργονομίας
Η καμπίνα του MX-30 καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις και με το design αλλά και τις πρακτικές λύσεις που προσφέρει παραμένοντας κοντά στη σχεδιαστική ταυτότητα που έχουμε δει και στην υπόλοιπη γκάμα των μοντέλων των Ιαπώνων. Συνολικά βλέπουμε στο εσωτερικό τρεις οθόνες πληροφοριών, μια επτά ιντσών στον πίνακα πληροφοριών του οδηγού, μία 8,8 ιντσών στην κορυφή του ταμπλό αλλά και μία ακόμη αφής με διαγώνιο στις επτά ίντσες. Η τελευταία βρίσκεται τοποθετημένη χαμηλά στην ξεχωριστή σχεδιαστικά κονσόλα δύο επιπέδων και προορίζεται αποκλειστικά για τον έλεγχο του κλιματισμού φέροντας παράλληλα και φυσικά κουμπιά. Η δύο επιπέδων κονσόλα είναι και εκείνη που τραβά το βλέμμα με τη σχεδίαση αλλά και την χρηστικότητα της.

Στη δημιουργία θετικών εντυπώσεων βοηθά και η επένδυση από φελλό που προέρχεται από δέντρα που δεν έχουν κοπεί, μια αναφορά και στην ίδρυση της Mazda που ξεκίνησε σαν εταιρία παραγωγής φελλών. Στην κονσόλα θα βρείτε μπόλικους χώρους για τις έξυπνες συσκευές σας αλλά και θύρες για να τις φορτίσετε, ενώ ικανοποιητικός είναι και ο χώρος που προσφέρει ο “τεμπέλης” με το ενσωματωμένο υποβραχιόνιο να γλιστρά πάνω του και να προσφέρει διαφορετικές διαμορφώσεις. Το μοντέρνο και σοβαρό στην όψη ταμπλό είναι κατασκευασμένο από ποιοτικά υλικά, όπως και η υπόλοιπη καμπίνα και τα επίπεδα εργονομίας βρίσκονται ψηλά ακολουθώντας την ιαπωνική λογική. Ψηλά βρίσκεται και η ποιότητα κατασκευής αλλά και η συναρμογή που δεν αφήνει χώρο για παράπονα.

Διαβάστε επίσης: 100 χρόνια Mazda. Από τους φελλούς στα αυτοκίνητα (+video)

e-Skyactiv για οικονομία με μηδενικούς ρύπους
Τo ΜΧ-30 φέρει για την κίνηση του ένα ηλεκτρικό μοτέρ e-Skyactiv που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω κιβωτίου μιας σχέσης. Με στόχο η σχετικά μικρή χωρητικότητας μπαταρία των 35,5 kWh να μπορεί να προσφερεί τις υπηρεσίες της για μεγαλύτερες αποστάσεις η απόδοση του κινητήρα έχει “κρατηθεί” στους 145 ίππους και τα 271 Nm ροπής, τα οποία έχουν να κινήσουν 1.645 κιλά βάρους. Η Mazda δίνει επίσημα 0-100 χλμ./ώρα σε 9,7 δευτερόλεπτα και τελική 140 χλμ./ώρα. Η αίσθηση που παίρνει κανείς βυθίζοντας το δεξί πεντάλ στο πάτωμα αντιστοιχεί στις τιμές που ανακοινώνουν οι Ιάπωνες με το MX-30 να επιτεχύνει ορεξάτα από στάση και να μην σταματά μέχρι και την τελική του. Οι επιδόσεις συνοδεύονται από τυπική για ηλεκτρικό μοτέρ λειτουργία και αυτό μεταφράζεται σε άμεση και μεστή επιτάχυνση σε κάθε πάτημα και με οποιαδήποτε χιλιόμετρα έχετε στο κοντέρ, ποιότητα λειτουργίας εφάμιλλη με εν σειρά 6κύλινδρο μοτέρ (μηδενικοί κραδασμοί) και επίπεδα θορύβου τόσο χαμηλά που η Mazda έχει προσθέσει μέσω του ηχοσυστήματος και μια ελαφριά και τεχνητή ηχητική υπόκρουση για τα αυτιά οδηγού και επιβαινόντων που θυμίζει… μέλλον. Αναφορικά με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας τα επίσημα 19 kWh/100 χλμ. ως μέση τιμή επιβεβαιώνονται και στην πράξη και με ελαφρύτερο και πιο οικονομικό πόδι τα 200 χλμ. αυτονομίας είναι εφικτά. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής κάλυψα χωρίς φόρτιση 160 χλμ. στους δρόμους της Αττικής με τη μπαταρία να διατηρεί ακόμη το 20% της φόρτισης της.

Διαβάστε επίσης: Τιμές Mazda MX-30 στην Ελλάδα

Με στιλ και άνεση
Κινούμενος στο αστικό περιβάλλον το Mazda MX-30 δείχνει αμέσως οικειότητα αλλά και τα δυνατά του σημεία. Η άνεση από την ανάρτηση βρίσκεται σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα με τα ελαστικά με το ψηλό προφίλ να βοηθούν στην αποτελεσματική απορρόφηση των ανωμαλιών. Η σχετικά ψηλή θέση οδήγησης ρυθμίζεται εύκολα και γρήγορα στα μέτρα σας και προσφέρει καλή εποπτεία του δρόμου, ενώ τα εμπρός καθίσματα εντυπωσιάζουν με την άνεση αλλά και την υποστήριξη που προσφέρουν χαμηλά στη μέση και τους γοφούς. Η Mazda δούλεψε πολύ κατά τη σχεδίαση τους και αυτό φαίνεται από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στο τιμόνι του MX-30. Οι Ιάπωνες φρόντισαν παράλληλα και για την σωστή στήριξη τους στο πάτωμα ώστε ο οδηγός να λαμβάνει ακόμη πιο άμεση πληροφόρηση κατά τη δυναμική οδήγηση, σε συνδυασμό με την προσοχή που έδωσαν στα αφρώδη υλικά αλλά και τη σχεδίαση της πλάτης του καθίσματος. Χωρίς να προσφέρει “σπορ” κράτημα στο σώμα, το κάθισμα κάνει τη δουλειά του εξαιρετικά και δείχνει ότι μπορεί να τα καταφέρει περίφημα στον τομέα της άνεσης και σε μεγαλύτερες αποστάσεις.

To MX-30 είναι άνετο και στιλάτο αλλά δεν θα πει όχι ούτε σε πιο δυναμική οδήγηση. Η πρόσφυση βρίσκεται σε ψηλά επίπεδα και το άμεσο τιμόνι προσφέρει μπόλικη πληροφορία στα χέρια του οδηγού κάτι που κάνει και το πεντάλ του φρένου, του ισχυρού και αποτελεσματικού συστήματος πέδησης. Τα όρια έρχονται με προοδευτικό τρόπο, οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες και η γρήγορη αλλά και διασκεδαστική κάλυψη αποστάσεων χωρίς να χρησιμοποιείτε αυτοκινητόδρομο εγγυημένη. Τέλος και παρά τα μόλις 130 χλστ. που ανακοινώνει η Mazda για την απόσταση του MX-30 από το έδαφος, το ηλεκτρικό ιαπωνικό crossover νιώθει άνετα στο χωματόδρομο ακόμη και αν ο τελευταίος δεν βρίσκεται και στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Σίγουρα δεν είναι φτιαγμένο για τα δύσκολα, αλλά θα εξυπηρετήσει χωρίς προβλήματα στη συντριπτική πλειοψηφία των περιστάσεων που ο μέσος οδηγός θα εγκαταλείψει την άσφαλτο.

Αν και μόλις το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής στην ιστορία της Mazda, το MX-30 αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση με ώριμο και μεστό χαρακτήρα και ελκυστική σχεδίαση που δεν θυμίζει κανένα άλλο μοντέλο του ανταγωνισμού, και του “συμβατικού”. Σε αυτή την πρώτη έκδοση του με την μπαταρία των 35,5 kWh, το βλέμμα του MX-30 είναι στραμμένο στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον αλλά και σε κοντινές εξορμήσεις εκτός των τειχών της πόλης. Υπό αυτό το πρίσμα η πρόταση των Ιαπώνων εκτελεί τις υποχρεώσεις της με εμφατική αποτελεσματικότητα, χωρίς να ρυπαίνει το περιβάλλον και με τα έξοδα για την καθημερινή μετακίνηση σας να κερδίζουν ακόμη και ένα… παπί. Η τιμή για τη “βασική” έκδοση GT με τον ιδιαίτερα πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας ξεκινά από τα 33.043 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της κρατικής επιδότησης, ενώ με απόσυρση πέφτει άλλα 1.000 ευρώ, στα 32.034 ευρώ.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr