Μπορεί σήμερα η έκδοση “Type R” να είναι πολύ διαδεδομένη, αλλά στις αρχές των ’90s την είχαμε δει μόνο στα NSX και Integra. Ήταν Αύγουστος του 1997 όταν οι Ιάπωνες παρουσίασαν μόνο για την χώρα τους το πρώτο Civic σε Type R έκδοση. Το αποτέλεσμα ονομάστηκε Honda Civic Type R (EK9) και έμεινε στην ιστορία για τον απίστευτο κινητήρα του… και όχι μόνο!
B16A: O θρυλικός κινητήρας που γνώρισε στον κόσμο το VTEC
Το Civic τότε βρισκόταν στην 6η του γενιά και έγινε το τρίτο μοντέλο της γκάμας που αποκτά Type R έκδοση. Πέρα από τις διακριτικές εξωτερικές αλλαγές και το κινητήρα, οι μηχανικοί έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στην δυναμική συμπεριφορά του μοντέλου. Ενδεικτικά, προχώρησαν σε “ενίσχυση” του πλαισίου με περισσότερες ραφές ώστε να γίνει πιο άκαμπτο, ενώ τα διπλά ψαλίδια δίνουν παρόν σε κάθε άξονα. Πίσω από τους υπέροχους τροχούς 16 ιντσών, τοποθετήθηκαν ισχυρότερα φρένα, ενώ δεν απουσίασαν οι παχύτερες αντιστρεπτικές.
185 ίπποι από ατμοσφαιρικό μοτέρ 1,6 λτ.
Το στοιχείο που έκανε το πρώτο Honda Civic Type R δεν είναι άλλο από τον απίστευτο κινητήρα με την κωδική ονομασία B16B. Βασίζεται στον μεγαλύτερο B18 της κορυφαίας έκδοσης του Integra, αφού δανείζεται από αυτό το ίδιο μπλοκ από χυτοσίδηρο. Με την σχέση συμπίεσης στο 10,8:1 και το VTEC να “πιάνει” δουλειά από τις 6.100 σ.α.λ., το Honda Civic Type R με τον κινητήρα των μόλις 1.595 κ.εκ. (81 χλστ. x 77,4 χλστ.) κατάφερε να αποδώσει 185 ίππους λίγο πριν το μέγιστο όριο περιστροφής των 8.400 σ.α.λ., ενώ η ροπή περιορίστηκε στα 160 Nm στις 7.500 σ.α.λ. Μιλάμε για μία απίστευτη ειδική ισχύς για ατμοσφαιρικό μοτέρ της τάξης των 115,6 ίππων στο λίτρο.
Στην πράξη, οι επιδόσεις του ιαπωνικού μοντέλου ήταν εξαιρετικές για την εποχή, με το αμάξωμα των 1.040 κιλών να επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε οριακά λιγότερα από 7 δλ. και η τελική ταχύτητα έφτασε τα 225 χλμ./ώρα. Εννοείται πως η κίνηση περνούσε στον εμπρός άξονα μέσω χειροκίνητου σασμάν πέντε σχέσεων, ενώ δεν απουσίαζε και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Το πρώτο Honda Civic Type R στην ιστορία της ιαπωνικής εταιρείας “έγραψε” λαμπρή ιστορία, έχτισε γερά θεμέλια για τις επόμενες γενιές του και η παραγωγή έφτασε στα 16.000 αντίτυπα. Μέχρι σήμερα εξακολουθεί να αποτελεί όνειρο για τους οπαδούς της “ιαπωνικής σχολής” και όχι μόνο. Στο video που ακολουθεί μπορείτε να δείτε τι συμβαίνει όταν “μπαίνει” το VTEC… (στιγμιότυπο 2:09).