Ακόμη μεγαλύτερη είναι η οικονομική πίεση της Ε.Ε. προς κατασκευαστές και κοινό αναφορικά με τους νέους στόχους που τέθηκαν για την ταχύτερη υιοθέτηση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων επί ευρωπαϊκού εδάφους, σε μια εποχή όπου γίνονται πρωτοφανείς αλλαγές στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Έπειτα από τους νέους στόχους που ανακοίνωσε η Κομισιόν, για 30 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030, έρχεται η αντίδραση της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών (European Automobile Manufacturers Association -ACEA), η οποία, σε σχετική της ανακοίνωση, κάνει λόγο για σενάριο που απέχει πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ACEA, οι κατασκευαστές βρίσκονται ήδη σε συμφωνία με το όραμα της Ε.Ε. για τον εξηλεκτρισμό του συνόλου των αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Αυτό φαίνεται και από τον συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό των εταιριών που αγγίζει τα 60,9 δισ. ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος του πηγαίνει στην εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των υποδομών τους αλλά και στην μετατροπή των εργοστασίων σε μονάδες με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα.
Διαβάστε επίσης: Να πώς επηρέασε την παραγωγή ο κορωνοϊός στην Ε.Ε.
Ωστόσο τα 30 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα που θέλει να δει η Κομισιόν να κυκλοφορούν στους δρόμους της Ε.Ε. έως το 2030 είναι ένα όραμα που δεν έχει επαφή με τη σημερινή πραγματικότητα, σύμφωνα με τον Eric-Mark Huitema, γενικό διευθυντή της ACEA. Οι συντηρητικές εκτιμήσεις της Κομισιόν, σύμφωνα με την ACEA, αναφέρουν πως έως το 2030 θα χρειάζονται 3.000.000 σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν 200.000. Οπότε την επόμενη 10ετία οι σταθμοί θα πρέπει να 15πλασιαστούν το λιγότερο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης το 2019 κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Ε.Ε. 243 εκατ. αυτοκίνητα, από τα οποία λιγότερα από 615.000 ήταν αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων -αμιγώς ηλεκτρικά ή οχήματα με κυψέλες υδρογόνου και ηλεκτρικούς κινητήρες. Τα ηλεκτρικά οχήματα δηλαδή αναλογούν μόλις στο 0,25% επί του συνόλου (!) και για να επιτευχθούν οι στόχοι της Ε.Ε. η κυκλοφορία τους θα πρέπει να αυξηθεί κατά 50 φορές τα επόμενα δέκα χρόνια.
“Παρά τις επενδύσεις του κλάδου σε τέτοιου είδους οχήματα αλλά και το ολοένα αυξανόμενο μερίδιο που έχουν στην αγορά, δεν είναι όλα ακόμη έτοιμα για ένα τόσο μεγάλο άλμα”, αναφέρει ο Eric-Mark Huitema, ο οποίος επισημαίνει πως απαραίτητη προϋπόθεση είναι και η ευρεία διαθεσιμότητα του δικτύου σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού, τόσο για τα επιβατικά όσο και τα επαγγελματικά οχήματα.
“Η Κομισιόν θα πρέπει να εξισορροπήσει το επίπεδο φιλοδοξίας που έχει για την ανάπτυξη των υποδομών σε όλη την Ευρώπη με εκείνο για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα. Είναι πολύ απλό: Όσο πιο ψηλά μπαίνουν οι στόχοι για το κλίμα, άλλο τόσο πρέπει να μπαίνουν και για τις υποδομές. Δυστυχώς βλέπουμε αναντιστοιχία μεταξύ αυτών των δύο δεδομένων σε επίπεδο Ε.Ε.”, υπογραμμίζει ο Huitema.
Διαβάστε επίσης – Μέση ηλικία στόλου στην Ευρώπη. Στις τελευταίες θέσεις η Ελλάδα
Ο γενικός διευθυντής της ACEA τονίζει επίσης πως θα πρέπει να ασκηθεί πίεση και σε επίπεδο κρατών-μελών με την Ε.Ε. να εφαρμόζει στόχους που θα πρέπει να πιάσει η εκάστοτε κυβέρνηση και όχι να περιμένει από το κάθε κράτος να ενεργήσει εθελοντικά καθότι παρατηρείται μεγάλη διαφορά μεταξύ μεταξύ των χωρών που ήδη δείχνουν σημαντική δραστηριότητα στο συγκεκριμένο κομμάτι και σε εκείνων που κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως είναι και η Ελλάδα.
Ο Huitema τέλος αναφέρει και ένα ακόμη πολύ σημαντικό δεδομένο που έχει να κάνει με τις συνήθειες των Ευρωπαίων, με το μέσο όρο να κρατά το αυτοκίνητο που έχει αγοράσει για 11 χρόνια. Με τους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε., τα αυτοκίνητα θα γίνουν ακόμη πιο ακριβά στο άμεσο μέλλον και η φυσική αντίδραση του κοινού θα είναι να κρατήσει για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το αυτοκίνητο που έχει ήδη στην κατοχή του. Αυτό θα λειτουργήσει ανασταλτικά στην αύξηση των πωλήσεων των νέων μοντέλων και την ταχύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών και σίγουρα και για τους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε.