Οδηγούμε το νέο Skoda Scala στο Σπλιτ

Το traction.gr ταξίδεψε στο Σπλιτ της Κροατίας για να γνωρίσει το νέο Skoda Scala. Δείτε το αυτοκίνητο από κάθε οπτική γωνία και ενημερωθείτε για τις εκδόσεις του. Bonus: Μια ενδιαφέρουσα ιστορία για την ιστορία της περιοχής...




Με δυναμισμό, πρακτικότητα, τεχνολογίες και έξυπνες λύσεις, το ολοκαίνουργιο Scala, ήρθε για να ανεβάσει την μάρκα σκαλοπάτια ψηλά, όχι μόνο σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά και διαγράφοντας την εικόνα του μέλλοντος για την Skoda. Δώσαμε ραντεβού, στα σοκάκια του κάστρου του Διοκλητιανού και ήταν συνεπές!

Ο Διοκλητιανός…
Ο Διοκλητιανός ή Διοκλής (Gaius Aurelius Valerius Diocletianus, 22 Δεκεμβρίου 244 – 3 Δεκεμβρίου 311) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας από το 284 έως το 305. Γεννημένος σε μία ταπεινή οικογένεια στη ρωμαϊκή επαρχία της Δαλματίας, ο Διοκλητιανός αναρριχήθηκε στη στρατιωτική ιεραρχία και έγινε διοικητής του ιππικού του αυτοκράτορα Κάρου και το 283 εν μέσω παρακμής, δολοφονιών και κολοσσιαίας ίντριγκας που ταλάνιζε την τεράστια επικράτεια της Ρώμης, ανέλαβε την εξουσία και πήρε το αυτοκρατορικό όνομα «Διοκλητιανός»* (για περισσότερες και ενδιαφέρουσες πληροφορίες, βλ. στο τέλος του άρθρου).

Το Σπλιτ…
Το μεσαιωνικό Σπλιτ (αρχικά Spalatto, και αργότερα από τους Κροάτες, με το δικό τους τρόπο μετονομάστηκε στα σλαβικά σε Split) διοικούνταν από τη Βενετία και το Βυζάντιο, αργότερα από Κροάτες και Ούγγρους βασιλιάδες. Στο τέλος του 18ου αιώνα ήταν υπό τον έλεγχο της Αυστρίας, στις αρχές του 19ου αιώνα υπό το Ναπολέοντα και μετά πάλι στον έλεγχο της Αυστρίας. Μετά την κατάρρευση του Αυστροουγγρικού άξονα, το Σπλιτ ήταν μέρος του Βασιλείου Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων και από το 1929 ανήκε στη Γιουγκοσλαβία, ενώ σήμερα στην Κροατία. Για περισσότερο από μια χιλιετία το φημισμένο παλάτι του Διοκλητιανού ήταν άγνωστο στους Ευρωπαίους αρχιτέκτονες.Ως αξιοθέατο, στη Δύση το γνώρισαν χάρη στο έργο του Σκωτσέζου αρχιτέκτονα Ρόμπερτ Αδάμ, ο οποίος το 1764 δημοσίευσε το έργο του «Ερείπια του παλατιού του αυτοκράτορα Διοκλητιανού στο Σπάλαττο της Δαλματίας». Από τότε το παλάτι αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς αρχιτέκτονες και ζωγράφους. Το 1979 έγινε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Το σύνολο του συγκροτήματος καταλάμβανε περίπου 30.000 τετραγωνικά μέτρα. Σήμερα αυτά τα ερείπια βρίσκονται στην καρδιά της πόλης του Σπλιτ στην Κροατία. Το αρχαίο φρούριο έχει γίνει η παλιά πόλη του Σπλιτ, με πολλά καταστήματα, καφετέριες, εστιατόρια και επίσης διαμερίσματα, που βρίσκονται στα παλιά κτίρια σε στενά δρομάκια του παλατιού / φρουρίου. Περίπου 3.000 άνθρωποι ζουν στην επικράτεια του παλατιού του Διοκλητιανού σήμερα. Σήμερα στο Σπλιτ κατοικούν περί τις 200.000 κάτοικοι, και είναι τουριστικό κέντρο της Αδριατικής θάλασσας, μια και τα Κρουαζιερόπλοια που βλέπουμε στην Ελλάδα, περνούν πρώτα από εκεί. Στατιστικά, δέχεται τουρισμό περί τα 5 εκατομμύρια ετησίως.

Και το Scala!
Το ολοκαίνουργιο Skoda Scala, το μοντέλο που εκφράζει την φιλοσοφία της μάρκας Simply Surprising, είναι το πρώτο μοντέλο της που βασίζεται στο πλαίσιο MQB-A0 του ομίλου Volkswagen. Η εκφραστικότητα και ο δυναμισμός σχεδιασμός χαρακτηρίζουν το επόμενο βήμα εξέλιξης της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Skoda. Είναι «πάντα online», με μεγάλες δυνατότητες διασύνδεσης και εξελιγμένο φωνητικό έλεγχο, διαθέτει μεγάλους χώρους και δυνατότητες μεταβολής του εσωτερικού παρά τις κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις, εξοπλίζεται με πέντε σύγχρονους turbo κινητήρες TSI, TDI και CNG (φυσικό αέριο) ενώ νέα συστήματα ασφάλειας στη μικρομεσαία κατηγορία προέρχονται από μεγαλύτερες κατηγορίες.

Γνωριμία
> Με ένα πολλά υποσχόμενο και πλήρες σημειολογίας όνομα, που προέρχεται από τη λατινική λέξη «scala», η οποία στο πέρασμα του χρόνου υιοθετήθηκε και στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα, αντικαθιστώντας τη «δική μας», κλίμακα, η Skoda με το Scala φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει πλήρως τα δεδομένα της μικρομεσαίας κατηγορίας.
> Ένα όνομα σκόπιμα επιλεγμένο για να δώσει έμφαση σε αυτό που αντιπροσωπεύει το μοντέλο για τη Skoda: μία άνοδο της μάρκας σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα. Ενσωματώνοντας νέες τεχνολογίες, έναν εκφραστικό σχεδιασμό και κορυφαίες δυνατότητες διασύνδεσης το νέο Scala κάνει περισσότερα από ένα βήματα εξέλιξης, ενώ ταυτόχρονα θέτει νέα σημεία αναφοράς στη μικρομεσαία κατηγορία.
> Νέα σχεδίαση εμπρός, που μας δίνει και μία γεύση για το πώς θα είναι τα μελλοντικά Skoda. Οι προβολείς του Scala είναι στενοί και κωνικοί και σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή κάθετη μάσκα, τις μεγάλες εισαγωγές αέρα στο κάτω μέρος της και τις κάθετες εισαγωγές (Air Curtains) διαμορφώνουν το εμπρός του τμήμα.

> Είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Skoda που στην πόρτα του χώρου αποσκευών του δεν έχει το λογότυπο της μάρκας αλλά αναγράφει πλήρως την επωνυμία Skoda, ενώ διατίθεται σε 12 χρώματα.
> Το εσωτερικό του Scala συνδυάζει την εργονομία με μεγάλους χώρους, πολλές θέσεις αποθήκευσης, το μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ της κατηγορίας με 467 λίτρα, που αν αναδιπλωθούν τα διαιρούμενα (60:40) πίσω καθίσματα αυξάνεται στα 1.410 λιτρα, ενώ μια σειρά από έξυπνα στοιχεία Simply Clever είναι πανταχού παρούσα.
> Στο καινούργιας σχεδίασης ταμπλό η χαρακτηριστική γραμμή που περικλείει την οθόνη των από 6,5 έως και 9,2 ιντσών, που είναι τοποθετημένη ψηλά, και που δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται.
> Τα θερμαινόμενα παρμπρίζ και τιμόνι που διατίθενται προαιρετικά εξασφαλίζουν επιπλέον άνεση.
> Τα συστήματα Swing, Bolero και Amundsen της τρίτης γενιάς infotainment χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά σε μοντέλα του ομίλου Volkswagen και έχουν οθόνες από 6,5 έως 9,2 ίντσες -η τελευταία είναι από τις μεγαλύτερες της κατηγορίας- και μπορούν να συνδυαστούν προαιρετικά με το Skoda Sound System με τα δέκα ηχεία.

> Σε επίπεδο ασφάλειας, το Scala διαθέτει μια σειρά συστημάτων υποβοήθησης που μέχρι τώρα μπορούσαν να βρεθούν μόνο σε μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών. Τα Lane Assist (Διατήρηση Λωρίδας) και Front Assist (Εμπρός Υποβοήθηση), που περιλαμβάνει τις λειτουργίες City Emergency Brake (Αυτόματη Πέδηση) και Pedestrian Protection (Προστασία Πεζών) είναι στάνταρ. Στην περίπτωση μιας επικείμενης σύγκρουσης το προαιρετικό ενεργό σύστημα προστασίας επιβαινόντων Crew Protect Assist κλείνει αυτόματο τα τυχόν ανοιχτά παράθυρα και συσφίγγει τις εμπρός ζώνες ασφάλειας.
> Το Side Assist (Πλευρική Υποβοήθηση) που εντοπίζει σε απόσταση μέχρι και 70 μέτρων αυτοκίνητα που προσεγγίζουν και βρίσκονται στην τυφλή γωνία, το Adaptive Cruise Control (ACC, ενεργό σύστημα διατήρησης ταχύτητας) για ταχύτητες έως και 210 χλμ./ώρα και το Park Assist (αυτόματη στάθμευση) είναι προαιρετικά.
> Τα Simply Clever στοιχεία, που κάνουν την καθημερινότητα λίγο πιο εύκολη, είναι φυσικά διαθέσιμα και στο νέο Scala. Η ηλεκτρική πόρτα του πορτμπαγκάζ που περιλαμβάνει τη λειτουργία Tip-To-Close function και ο ηλεκτρικά αναδιπλούμενος κοτσαδόρος κάνουν το ντεμπούτο τους στην κατηγορία, ενώ καινούργια είναι τόσο η ξύστρα πάγου με δυνατότητα μέτρησης του βαθμούς πέλματος των ελαστικών όσο και το ενσωματωμένο χωνί στο δοχείο του υγρού πλύσης παρμπρίζ.

Μηχανικά
> Δύο κινητήρες βενζίνης TSI με χωρητικότητα 1.0 λίτρου (95 ή 115 ίππων), ένας βενζίνης TSI 1.5 λίτρου 150 ίππων, ένας diesel TDI 1.6 λίτρου 115 ίππων είναι διαθέσιμοι με το λανσάρισμα του αυτοκινήτου, ενώ ένας 1.0 G-TEC με απόδοση 90 ίππων, ο οποίος έχει σχεδιαστεί να καταναλώνει το φιλικό προς το περιβάλλον φυσικό αέριο (CNG), θα ακολουθήσει στο τέταρτο τρίμηνο του 2019.
> Συνδυάζονται είτε με χειροκίνητα κιβώτια (5 ή 6 σχέσεων) είτε με αυτόματο DSG με 7 σχέσεις.
> Το προαιρετικό Sport Chassis Control του SCALA είναι για πρώτη φορά διαθέσιμο σε Skoda, η σπορ ανάρτηση είναι χαμηλωμένη κατά 15 mm σε σχέση με τη στάνταρ, ενώ μπορεί να ρυθμιστεί σε Normal η Sport μέσω του Driving Mode Select.

Πότε θα το δούμε;
Το νέο Skoda Scala, θα είναι διαθέσιμο στην Ελληνική αγορά τον Ιούνιο, ενώ οι τιμές του θα ανακοινωθούν μέχρι το τέλος Απριλίου.

(*Διοκλητιανός – συνέχεια)
Ο Διοκλητιανός αντιλήφθηκε ότι η αυτοκρατορία ήταν τόσο αχανής που ήταν αδύνατον να κυβερνηθεί από έναν μόνο άνθρωπο και το 286, τη χώρισε σε δυτική και ανατολική. Στις 25 Ιουλίου, όρισε ως συν-αυτοκράτορα τον στενό του φίλο, Μαξιμιανό, που ανέλαβε το δυτικό τμήμα και εγκαταστάθηκε στο Μεδιολάνο, δηλαδή το σημερινό Μιλάνο. Ο Διοκλητιανός, που παρέμενε επικεφαλής, επιτηρούσε το ανατολικό τμήμα, με έδρα τη Νικομήδεια. Η επιλογή του συνεργάτη του ήταν εξαιρετική, γιατί ο Μαξιμιανός ήταν φιλότιμος, ικανός και πάνω απ’ όλα, διατεθειμένος να παραμείνει το δεξί χέρι του Διοκλητιανού. Ήταν φοβερά πιστός και δεν προσπάθησε ποτέ να συγκεντρώσει όλη την εξουσία στα χέρια του. Σύντομα ο Διοκλητιανός καθιέρωσε το σύστημα της τετραρχίας. Δηλαδή προσέλαβε ακόμη δύο βοηθούς και συνάρχοντες που είχαν τον τίτλο του Καίσαρα. Ο Διοκλητιανός είχε βοηθό τον Γαλέριο και ο Μαξιμιανός τον Κωνστάντιο Χλωρό. Για να εδραιώσουν τη συμμαχία τους, πάντρεψαν τους διαδόχους με τις κόρες τους. Ο Χλωρός αναγκάστηκε να χωρίσει την πρώτη γυναίκα του, Ελένη, με την οποία είχε ένα γιο, τον Κωνσταντίνο, που έμελλε να γίνει ο πρώτος αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Ο Διοκλητιανός ικανοποιημένος με το μοίρασμα της εξουσίας και των ευθυνών, αφοσιώθηκε στις κοινωνικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις.
Με το νέο, επαναστατικό για την εποχή φορολογικό σύστημα, ο καθένας θα πλήρωνε ένα ποσό ανάλογο με την περιουσία του. Κάθε πέντε χρόνια, ειδικοί απεσταλμένοι επισκέπτονταν όλους τους κατοίκους της αυτοκρατορίας και υπολόγιζαν την αξία των χωραφιών και του συνολικού πλούτου κάθε πολίτη και όριζαν το φόρο που του αντιστοιχούσε.
Ο Διοκλητιανός αποκαλούσε τον εαυτό του γιο του Δία και τον Μαξιμιανό, γιο του Ηρακλή. Στόχος του ήταν να θεοποιήσει το αξίωμα του αυτοκράτορα για να αντιμετωπίσει τη θρασύτητα των στρατηγών που μπορούσαν να δολοφονούν αυτοκράτορες χωρίς καμία επίπτωση και αυτός είναι και ένας λόγος που υπήρξε ακραίος και στυγνός διώκτης των χριστιανών.

Την 1η Μαΐου του 305, ο Διοκλητιανός, σε ηλικία περίπου 60 ετών, έκανε κάτι πρωτάκουστο για αυτοκράτορα: παραιτήθηκε από το αξίωμα. Αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας και αποφάσισε να «συνταξιοδοτηθεί» και να περάσει την υπόλοιπη ζωή του μακριά από τα άγχη της εξουσίας. Έπεισε τον Μαξιμιανό να τον ακολουθήσει και μαζί, οι δύο αυτοκράτορες παραχώρησαν τη θέση τους στους διαδόχους. Προκειμένου να αποσυρθεί, έκτισε το παλάτι και μετά τη συνταξιοδότησή του την 1η Μαΐου 305 εγκαταστάθηκε στην παραλία του Σπλιτ, στην επαρχία της Ιλλυρίας της Ρώμης. Σήμερα η επαρχία Illyrian είναι μέρος της Κροατίας. Το αποκαλούμενο παλάτι ήταν μια τεράστια δομή και περιλαμβάνει όχι μόνο το ίδιο το ανάκτορο αλλά και κτίρια που προορίζονταν για στέγαση στρατιωτικής φρουράς. Ο Διοκλητιανός αποσύρθηκε στο γιγαντιαίο παλάτι του στη Δαλματία και αφοσιώθηκε στη νέα αγαπημένη του ασχολία. Ο πρώην αυτοκράτορας της Ρώμης έγινε αγρότης και καλλιεργούσε λάχανα. Το 308 προσπάθησαν να τον επαναφέρουν στην εξουσία, αλλά ο «συνταξιούχος» τους απάντησε: «Αν δείξετε στον αυτοκράτορά σας, τα λάχανα που φύτεψα με τα ίδια μου τα χέρια, δεν θα τολμήσει να μου προτείνει να αντικαταστήσω την ειρήνη και ευτυχία που βρίσκω εδώ, με τη θύελλα της αχόρταγης απληστίας». Πέθανε το 311, σε ηλικία 66 ετών.

mm
Ο Θωμάς «μύρισε» τον κόσμο του αυτοκινήτου στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ζωγραφίζοντάς τα και στο τέλος της, τα άγγιξε στις Ειδικές Διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις. Μετά, όλα μπήκαν στην σωστή σειρά… Σπούδασε υπολογιστές, αλλά τους «πάρκαρε» για την δημοσιογραφική πένα, αρχίζοντας το 1986. Έχει εργαστεί σε περιοδικά, εφημερίδες, τηλεοπτικές εκπομπές, ραδιόφωνο και ιστοσελίδες, έχει διατελέσει υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις και Χαλκιδικής, αλλά και αγωνιστικών ομάδων. Μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας Traction από το 2007, έχει διαχρονικό του μότο, ότι «αγώνες αυτοκινήτου θα υπάρχουν, όσο υπάρχουν άνθρωποι». Μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ. και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων.

E-mail: tefthymiou@traction.gr