Έντονο προβληματισμό δημιουργούν οι αναλύσεις των τροχαίων ατυχημάτων σε αστικές περιοχές, οι οποίες αποδεικνύουν ότι αν μειωθεί το όριο ταχύτητας από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα θα προκύψει σημαντική μείωση στους σοβαρούς τραυματισμούς πεζών και ποδηλατών.
Ελληνική έρευνα: Τι εκφράζουν οι πινακίδες “ματαιοδοξίας” για τη συμπεριφορά των ιδιοκτητών;
Πιο συγκεκριμένα, οι αναλύσεις δείχνουν πως ο κίνδυνος τραυματισμού τη στιγμή της σύγκρουσης αυξάνεται εκθετικά σε ταχύτητες άνω των 30 χλμ./ώρα. Σε περίπτωση που ένα αυτοκίνητο κινείται με αυτή την ταχύτητα, η πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού αγγίζει το 20%, ενώ αν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα το ποσοστό εκτοξεύεται στο 80%.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις των στοιχείων ατυχημάτων στην Ελλάδα προκύπτει ότι ο πιο κρίσιμος παράγοντας για την πρόκληση οδικών ατυχημάτων είναι η υψηλή ταχύτητα σε αστικό περιβάλλον. Ενδεικτικά, η απόσταση ακινητοποίησης διπλασιάζεται από τα 30 χλμ./ώρα στα 50 χλμ./ώρα.
Παρίσι: Το νέο όριο των 30 χλμ./ώρα και οι αντιδράσεις
Οι αναλύσεις ξεκαθαρίζουν πως τα οφέλη από τη μείωση των ταχυτήτων στις αστικές περιοχές είναι πολλαπλά. Για παράδειγμα, θα έχουμε μείωση των οδικών ατυχημάτων, μείωση των εκπομπών CO2, αλλά και ελάττωση της ηχορύπανσης. Όσο για τον χρόνο που απαιτείται για να διανύσουμε μία απόσταση, η μείωση του ορίου από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα φαίνεται πως δεν τον επηρεάζει αισθητά. Αυτό συμβαίνει διότι ο περισσότερος χρόνος στις πόλεις δαπανάται σε αναμονή στους σηματοδότες, στην κυκλοφοριακή συμφόρηση και την αναζήτηση χώρου στάθμευσης.