Η αλήθεια είναι πως σε σχέση με μια εικοσαετία πριν, πολλά έχουν αλλάξει στην χώρα μας… Ακόμη και τα χρήματά μας δεν τα μετράμε πλέον σε δραχμές αλλά σε ευρώ. Η αγορά του αυτοκινήτου δεν θα μπορούσε να είναι εξαίρεση, καθώς πριν από χρόνια στην Ελλάδα είχαμε εταιρείες που παρήγαγαν και διέθεταν στο κοινό πραγματικά φθηνά αυτοκίνητα, οι οποίες σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά μας. Ακόμη όμως και εταιρείες με φθηνά αυτοκίνητα τότε, σήμερα έχουν ανεβάσεις τις τιμές τους.
Δείτε πόσο κόστιζαν τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα σε δραχμές και πόσο σε ευρώ
Προφανώς και μία σύγκριση σαν και αυτή, με τις τιμές τότε και τώρα δεν μπορεί να είναι απόλυτη. Τότε τα αυτοκίνητα είχαν τα απολύτως απαραίτητα και τώρα είναι… κινητή επίδειξη τεχνολογίας. Οθόνες αφής, αισθητήρες κάθε λογής, ποιοτικότερα υλικά, βελτιωμένη ενεργητική και παθητική ασφάλεια, αποδοτικότεροι και πιο οικονομικοί κινητήρες… Όλα έχουν αλλάξει. Σίγουρα όμως η σύγκριση του τότε με το σήμερα προκαλεί ένα ενδιαφέρον, πόσο μάλλον όταν οι καιροί είναι δύσκολοι και στην αγορά θα έπρεπε να υπάρχουν και επιλογές οικονομικότερες.
Σήμερα λοιπόν τα φθηνότερα αυτοκίνητα που μπορεί να βρει κανείς στην αγορά είναι αυτοκίνητα πόλης, τα οποία έχουν τιμή κοντά στα 10.000 ευρώ (λίγο πάνω, λίγο κάτω). Εδώ μπορείτε να δείτε το σχετικό θέμα, που ετοιμάσαμε πριν από μερικούς μήνες (οι τιμές είναι ενδεικτικές και τα προωθητικά προγράμματα των εταιρειών μεταβάλλονται διαρκώς).
Τι γινόταν όμως πριν από 19 χρόνια στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την χρονιά που η δραχμή έδωσε την σκυτάλη στο ευρώ; Παρατηρώντας κανείς τους τιμοκαταλόγους του τότε με το σήμερα, εκτός από τις διαφορές στις τιμές και στα ίδια τα αυτοκίνητα φυσικά, οφείλουμε να τονίσουμε πως πλέον οι τιμοκατάλογοι των εταιρειών είναι κατακλυσμένοι από SUV και crossover μοντέλα, κάτι που πριν από 19 χρόνια σπάνιζε. Και αν έβλεπες SUV αυτό θα ήταν σίγουρα τετρακίνητο. Επίσης, παρατηρούμε πως πλέον μοντέλα με τρίθυρες εκδόσεις είναι υπό εξαφάνιση, ενώ το 2002 ήταν ο κανόνας πως ένα μικρό ή μικρομεσαίο μοντέλο χάτσμπακ θα είχε τρίθυρη και πεντάθυρη έκδοση.
Η μεγαλύτερη διαφορά όμως είναι στις προσιτές προτάσεις. Τότε είχαμε την Daewoo με το Matiz που ήταν από τα φθηνότερα μοντέλα της αγοράς με κόστος 2.325.000 δραχμές ή 6.823 ευρώ. Υπήρχε επίσης η Lada με το Niva για παράδειγμα, που κόστιζε 3.690.000 δρχ. ή 10.829 ευρώ και φυσικά η Zastava με το Yugo που ήταν το φθηνότερο μοντέλο της ελληνικής αγοράς με κόστος 1.786.000 δραχμές ή 5.241 ευρώ. Όσον αφορά τα μοντέλα του τότε και του σήμερα, θα αναφέρουμε ενδεικτικά πως τότε ένα Hyundai Atos ξεκινούσε από τα 7.418 ευρώ. Το αντίστοιχο μοντέλο της Hyundai σήμερα που δεν είναι άλλο από το i10, ξεκινά από τα 11.340 ευρώ (σχεδόν 4.000 ευρώ ακριβότερο). Σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνουμε τα δύο μοντέλα άμεσα καθώς απέχουν παρασάγγας. Τα παίρνουμε όμως ως σημείο αναφοράς καθώς και στις δύο περιπτώσεις είναι το βασικό αυτοκίνητο πόλης της μάρκας τότε και τώρα.
Πλέον, οι τιμές αυτές δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Ο Έλληνας χρειάζεται περισσότερα χρήματα για να πάρει το φθηνότερο αυτοκίνητο στην χώρα μας, με το βιωτικό του επίπεδο όχι μόνο να μην έχει βελτιωθεί, αλλά να έχει επιδεινωθεί, μετά από την πρόσφατη οικονομική κρίση (και με την τωρινή κατάσταση το μέλλον προμηνύεται δυσοίωνο οικονομικά).
Τι έφταιξε όμως; Η απάντηση δεν είναι απλή και μονοδιάστατη. Σίγουρα τα αυτοκίνητα έχουν βελτιωθεί, όπως προαναφέραμε και ο εξοπλισμός τους (ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις είναι υποχρεωτικός από την Ε.Ε.) τα καθιστά πιο ακριβά. Επίσης, η φορολογία του ελληνικού κράτους έχει αλλάξει. Ενδεικτικά, ένα αυτοκίνητο το οποίο κοστίζει περίπου 18.000 ευρώ προ φόρων, στον αγοραστή φτάνει να πωλείται 26.000 ευρώ. Και τέλος είμαστε εμείς οι ίδιοι… Μήπως γυρίσαμε την πλάτη μας στα πολύ φθηνά και προσιτά αυτοκίνητα σε μία εποχή που ο δανεισμός ήταν πιο εύκολος και τα χρήματα καλύτερα;
Τελικά, μήπως είναι εποχή οι εταιρείες να φέρουν και φθηνότερες εκδόσεις των μοντέλων τους στην Ελλάδα; Εσείς τι λέτε; Βρείτε το σχετικό post μας στο facebook και πείτε μας την γνώμη σας.