Δοκιμή Toyota Yaris 1,5 λτ. 125 PS

Με τη δυναμική του εικόνα να το ξεχωρίζει από τις προηγούμενες γενιές το νέο Yaris είναι εδώ θέλοντας να συνεχίσει στην επιτυχημένη πορεία των προκάτοχων μοντέλων.

Βρείτε μας στο
Toyota Yaris 2020 δοκιμή Traction

Το Toyota Yaris φιγουράρει ως το απόλυτο best seller της ελληνικής αγοράς τα τελευταία χρόνια και ως ένα από τα πιο μοσχοπουλημένα μοντέλα της κατηγορίας του σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η εμπορική του πορεία στέφθηκε με επιτυχία από την πρώτη κιόλας γενιά που σχεδιάστηκε από τον δικό μας Σωτήρη Κωβό κερδίζοντας μάλιστα τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς το 1999, όντας μόλις το δεύτερο αυτοκίνητο Ιάπωνα κατασκευαστή που καταφέρνει κάτι τέτοιο -πριν από αυτό ήταν το Nissan Micra το 1993.



Δείτε επίσης: Που κατασκευάζεται το νέο Toyota Yaris

Προσπαθώντας να ικανοποιήσει της ανάγκες σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική κατηγορία με ιδιαίτερα σκληρό ανταγωνισμό το Yaris κατάφερε να δώσει στους ιδιοκτήτες του αυτά που ζητούσαν και στις επόμενες γενιές με αποτέλεσμα να ανεβάζει διαρκώς το μερίδιο του στις ευρωπαϊκές αγορές και όχι μόνο. Με τη νέα γενιά η Toyota πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα στο design, τη δυναμική συμπεριφορά αλλά και τις τεχνολογίες προσπαθώντας να ικανοποιήσει και ένα πιο νεανικό κοινό στη συγκεκριμένη κατηγορία “φωτιά” παραμένοντας ταυτόχρονα άκρως ανταγωνιστική.

Πιο δυναμικό από ποτέ
Με το νέο Yaris η Toyota θέλει να χαράξει μια διαφορετική διαδρομή αναφορικά με το design. Αφήνει στην άκρη τη συντηρητική προσέγγιση στις γραμμές των προηγούμενων δύο γενιών που έδιναν σαφώς μεγαλύτερη έμφαση στην πρακτικότητα, κάτι που άλλωστε φαίνεται να ζητούσε και το κοινό. Στην 4η γενιά του το Yaris είναι σίγουρα ένα από τα μικρά που ξεχωρίζουν και αυτό το οφείλει στη “μυώδη” σχεδίαση του με τα έντονα σπορτίφ στοιχεία. Προσέξτε, το μοντέλο που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι κάποια ειδική έκδοση, όπως το καυτό GR Yaris, αλλά το κανονικό “αμάξωμα” εκείνο που έχουν όλες οι εκδόσεις. Οι φουσκωμένοι θόλοι των τροχών, οι έντονες ακμές που δημιουργούν τα φωτιστικά σώματα στο πίσω μέρος αλλά και η ξεχωριστή “φυσιογνωμία” του εμπρός δημιουργούν ένα εξωστρεφές σύνολο, σύμφωνο και με την ταυτότητα των Ιαπώνων που βλέπουμε και σε άλλα τους μοντέλα, όπως είναι κυρίως το CH-R αλλά και η νέα Corolla.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους κατασκευαστές που επιλέγουν το δρόμο της μεγέθυνσης η Toyota κινήθηκε σχεδόν αντίθετα και κράτησε της διατάσεις της νέας γενιάς του Yaris στα ίδια σχεδόν επίπεδα στο μήκος, μειώνοντας το ύψος και προσθέτοντας πλάτος. Το νέο μοντέλο είναι μόλις πέντε χλστ. πιο κοντό έναντι της προηγούμενης γενιάς, 40 χλστ. πιο χαμηλό αλλά και 50 χλστ. φαρδύτερο. Το μήκος πλέον βρίσκεται στα 3.940 χλστ., το πλάτος στα 1.740 χλστ. και το ύψος στα 1.500 χλστ. Παράλληλα το μεταξόνιο έχει κερδίσει 50 ολόκληρα χλστ. και φτάνει πλέον στα 2.560 χλστ. και αυτές οι νέες αναλογίες βάζουν το δικό τους λιθαράκι στη δυναμική του σχεδίαση.

Στην καμπίνα η προσέγγιση της Toyota είναι πιο συντηρητική έναντι της εξωτερικής εικόνας. Ωστόσο βρίσκεται μέσα στο πνεύμα των καιρών και χαρακτηρίζεται σύγχρονη χωρίς όμως υπερβολές και σχεδιαστικές ακρότητες. Τα μικρά κυκλικά αλλά ψηφιακά “όργανα” στο ταμπλό, η μεγάλη οθόνη αφής σε περίοπτη θέση στο κέντρο, που έχει μια ελαφριά κλίση προς τον συνοδηγό και τα λιτά χειριστήρια του κλιματισμού συμπληρώνονται από τις λύσεις πρακτικότητας που έχουν ενσωματώσει στη σχεδίαση οι Ιάπωνες. Οι κεντρικοί αεραγωγοί είναι σχεδόν κρυμμένοι κάτω από την multimedia οθόνη των 8 ιντσών και ακριβώς από κάτω βρίσκεται ένα μικρό ραφάκι, που διακόπτεται για λίγο και συνεχίζει νοητά στην πλευρά του συνοδηγού (θα θέλαμε και τα δύο να διαθέτουν αντιολισθητική επιφάνεια).

Περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους θα βρείτε στο ντουλαπάκι με την ικανοποιητική χωρητικότητα και μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων όπου έχει τοποθετηθεί και η προαιρετική ασύρματη φόρτιση για κινητό. Στις πόρτες βλέπουμε και τις κλασικές θήκες/τσέπες, που τις περιμέναμε λίγο μεγαλύτερες, ενώ ανάμεσα στα καθίσματα φωλιάζουν και δύο ποτηροθήκες.

Διαβάστε επίσης – Κώστας Στεφανής: Πρώτη επαφή με το νέο Toyota Yaris

Πρακτικότητα που περιμένεις
Γενικά στον τομέα της εργονομίας και σε λύσεις πρακτικότητας το νέο μικρό της ιαπωνικής εταιρίας βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα με τον οδηγό να εξοικειώνεται άμεσα με τα χειριστήρια και τις λειτουργίες τους, όπως άλλωστε μας έχει συνηθίσει η Toyota. Λίγο περισσότερο χρόνο απαιτεί η θέση για το χερούλι της πόρτας που βρίσκεται πιο χαμηλά από το ιδανικό και απαιτεί λίγο περισσότερο… ψάξιμο (στην αρχή γιατί μετά συνηθίζεται) όπως και τα χειριστήρια για τα παράθυρα στη μεριά του οδηγού που είναι λίγο πιο πάνω και πιο μπροστά από ότι τα περιμένεις, αλλά αρκετά κοντά στο τιμόνι ώστε να μην κάνεις μεγάλη κίνηση με το αριστερό σου χέρι. Κατά τα άλλα το σκουρόχρωμο εσωτερικό πείθει και για την ποιότητα κατασκευής του. Τα πλαστικά που έχει χρησιμοποιήσει η Toyota στην καμπίνα είναι σκληρά με μαλακές επιφάνειες εκεί όπου θα έρθετε σε επαφή, ενώ η συναρμολόγηση και η συναρμογή βρίσκεται στο άνω άκρο της κατηγορίας. Πολύ ποιοτικές είναι και οι επενδύσεις των καθισμάτων με τη μέτρια πλευρική στήριξη, ενώ οι πόρτες φέρουν και υφασμάτινες επενδύσεις που προσθέτουν λίγη “ζεστασιά” σε μια ήδη φιλόξενη καμπίνα. Ο οδηγός που κάθεται, εκτός από χαμηλότερα, και 60 χλστ. πιο πίσω σε σχέση με την υπάρχουσα γενιά θα βρει γρήγορα τη θέση που του ταιριάζει έχοντας στη διάθεση του και ένα τιμόνι που ρυθμίζεται ευρύτερα ως προς το ύψος του σε σχέση με πριν.

Εσωτερικά οδηγός και συνοδηγός δεν παρατηρούν ουσιαστική μείωση του ύψους της οροφής αφού κάθονται χαμηλότερα σε σχέση με πριν. Πίσω δύο άτομα κανονικού μεγέθους θα κάτσουν άνετα, έχοντας περάσει στην καμπίνα μέσω μιας πόρτας που θα μπορούσε να ανοίγει λίγο περισσότερο (προσφέροντας έτσι μεγαλύτερο άνοιγμα και ευκολότερη πρόσβαση/έξοδο στο/από το πίσω κάθισμα). Όσοι πλησιάζουν σε ύψος το 1,85 μ. θα νιώσουν οριακά την οροφή πάνω από το κεφάλι τους. Ο χώρος αποσκευών κινείται στο μέσο όρο της κατηγορίας με την χωρητικότητα του με τα καθίσματα στη θέση τους να φτάνει στα 286 λίτρα και στα 947 λίτρα με την αναδίπλωση τους και φόρτωμα μέχρι και την οροφή (η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων δημιουργεί έντονο σκαλοπάτι στον χώρο φόρτωσης).

Νέο μοτέρ με ατμοσφαιρικές χάρες
Στη μη υβριδική έκδοση της δοκιμής το Yaris κινείται από το νέο 3κύλινδρο κινητήρα της Toyota, ο οποίος έχει χωρητικότητα 1.490 κ.εκ. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Ιαπώνων, η απόδοση του μηχανικού συνόλου ανέρχεται στους 125 ίππους και τα 153 Nm ροπής στις 6.600 και 4.800-5.000 σ.α.λ. αντίστοιχα. Η Toyota ανακοινώνει 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δευτερόλεπτα και τελική που αγγίζει τα 180 χλμ./ώρα.

Η λειτουργία του 1500άρη ατμοσφαιρικού κινητήρα είναι χαρακτηριστική στην πράξη και δεν δυσκολεύεται να κινήσει σβέλτα το Yaris που ζυγίζει από έναν περίπου τόνο έως και 1.100 κιλά, ανάλογα με την έκδοση. Ο οδηγός νιώθει τους παλμούς του μοτέρ που απλώνει σωστά τη δύναμη και τη ροπή του σε όλο το φάσμα λειτουργίας με την απόδοση να κορυφώνεται ευχάριστα όταν οι στροφές πλησιάζουν τα κόκκινα. Το μοτέρ είναι ελαστικό από πολύ χαμηλά, δεν “ενοχλείται” ακόμη και αν έχετε μια ταχύτητα παραπάνω από την ενδεδειγμένη στο εύχρηστο και σαφές εξάρι κιβώτιο με τον ελαφρύ σε αίσθηση επιλογέα και την καλή κλιμάκωση, ενώ με το γκάζι στο πάτωμα έχει και ενδιαφέρουσα ηχητική χροιά ψηλά. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής η μέση κατανάλωση έφτασε στα 6,7 λίτρα/100 χλμ., (πέντε λίτρα κατά το πρότυπο WLTP) μια πολύ λογική τιμή βάσει και του μεγέθους του μοτέρ, η οποία θα ήταν ακόμη καλύτερη αν υπήρχε και σύστημα start-stop. Με πιο οικονομική οδήγηση μάλιστα μπορείτε να δείτε την παραπάνω τιμή να πέφτει και κάτω από τα έξι λίτρα χωρίς μάλιστα να προσπαθείτε ιδιαίτερα.

Νέα γενιά, νέα πλατφόρμα
Το Yaris είναι το πρώτο μικρό της Toyota που αξιοποιεί την TNGA πλατφόρμα της ιαπωνικής εταιρίας, η οποία σε αυτή την έκδοση της ονομάζεται GA-B. Με αυτή την πλατφόρμα η Toyota βάζει στο παιχνίδι περισσότερο από κάθε άλλη φορά και την ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά και με τον ώριμο χαρακτήρα που επιδεικνύει το Yaris δείχνει ότι τα έχει καταφέρει. Η μετατόπιση της θέσης οδήγησης προς τα πίσω, πιο κοντά στο κέντρο βάρους του αυτοκινήτου -χαμηλότερα σε σχέση με πριν- σε συνδυασμό με το μεγαλύτερο μεταξόνιο αλλά και τα αυξημένα μετατρόχια προσδίδουν στο Yaris ουδετερότητα και στον οδηγό του πολύ καλή αίσθηση για το πού πατάνε οι τροχοί. Τα αυξημένα επίπεδα στιβαρότητας, ειδικά στο πίσω μέρος, αλλά και η δουλειά που έχει γίνει στην εμπρός ανάρτηση, ώστε να μειωθούν οι τριβές, κάνουν το Yaris να συμπεριφέρεται ώριμα και προβλέψιμα και αφήνουν τον οδηγό να εκμεταλλευτεί τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης χωρίς ανησυχίες. Σε αυτό συντελεί και η πολύ καλή λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου που λειτουργούν προβλέψιμα και πάντα στην ώρα τους τη στιγμή που οι κλίσεις είναι περιορισμένες. Το τιμόνι ακριβές στην επικοινωνία του με τον οδηγό. Αν και υπολείπεται σε βάρος σε βοηθά να καταλάβεις πού κοιτάζουν οι τροχοί, όντας παράλληλα άμεσο στις εντολές του οδηγού. Μέσα στο Yaris καταλαβαίνεις τις προθέσεις του εμπρός αλλά και του πίσω άξονα και με ένα καλύτερο σε αίσθηση πεντάλ φρένων (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, ταμπούρα πίσω), σε συνδυασμό με έναν ελαφρώς πιο γρήγορο  και βαρύτερο επιλογέα ταχυτήτων, η οδηγική εμπειρία θα ήταν ακόμη πιο ευχάριστη, από ότι είναι τώρα. Όπως και να έχει το Yaris, σε αυτή την έκδοση του τουλάχιστον, είναι ένα πολύ ευχάριστο σε συμπεριφορά μικρό και ανυπομονώ να δω αν θα υπάρξει και μια πιο σπορτίφ έκδοση -εκτός από το 4κίνητο GR Yaris– που θα εκμεταλλευτεί ακόμη περισσότερο τα χαρίσματα της νέας πλατφόρμας.

Οι τιμές για το Toyota Yaris ξεκινούν από τα 13.770 ευρώ για τη βασική έκδοση Active με τον 1000άρη 3κύλινδρο κινητήρα των 72 ίππων και από τα 15.550 ευρώ στην ίδια έκδοση με το μοτέρ των 1,5 λίτρων και στις δύο περιπτώσεις με καλό επίπεδο εξοπλισμού και ασφάλειας. Για την ακόμη πιο πλούσια εξοπλισμένη έκδοση Bi-Tone της δοκιμής με τη δίχρωμη οροφή, η τιμή εκκίνησης βρίσκεται στα 17.910 ευρώ.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr