Twin-Scroll: Το αυτοκίνητο που έφερε επανάσταση στα turbo

Ήταν η τεχνολογία που εξάλειψε το turbo-lag και την είδαμε για πρώτη φορά στο Mazda RX-7. Ώρα να μάθουμε τι είναι το twin-scroll turbo και πως λειτουργεί!
Mazda RX-7 twin-scroll turbo

Με την εξάπλωση των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων, σύσσωμες οι εταιρείες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν ένα σοβαρό πρόβλημα, αυτό της εμφάνισης του turbo-lag. Πριν να διαδοθούν άλλες εφαρμογές, όπως για παράδειγμα το turbo μεταβλητής γεωμετρίας, οι Ιάπωνες έδωσαν την δική τους λύση στο πρόβλημα. Ονομάζεται twin-scroll turbo, για πρώτη φορά εμφανίστηκε στο Mazda RX-7 και πλέον απαντάται σε πολλούς σύγχρονους κινητήρες. Ας δούμε πως λειτουργεί!

Τεχνικό: Τι είναι το turbo και πως λειτουργεί; (+video)

Αρχικά, θα πρέπει να αναλύσουμε τι ακριβώς είναι το turbo lag, ή αλλιώς υστέρηση όπως συχνά αποκαλείται. Η φτερωτή του turbo κινείται με καυσαέρια που παράγονται από την καύση του μείγματος. Σε χαμηλές στροφές λειτουργίας, όμως, η κινητική ενέργεια των παραγόμενων καυσαερίων δεν είναι αρκετή για να υπερνικήσει την αδράνεια της φτερωτής. Έτσι, παρατηρείται ένα μικρό χρονικό διάστημα όπου ο οδηγός πιέζει το πεντάλ του γκαζιού, αλλά οι στροφές λειτουργίας δεν αυξάνονται γρήγορα. Αυτό το πρόβλημα κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες και η Mazda το κατάφερε με την καινοτομία twin-scroll.

Οι μηχανικοί αποφάσισαν να “στέλνουν” τα καυσαέρια στο θερμό μέρος της τουρμπίνας  (turbine housing) μέσω εξάτμισης που είναι χωρισμένη σε δύο μέρη. Αυτός ο διαχωρισμός των καυσαερίων προσέφερε βελτίωση της απόκριση, μειώνοντας το φαινόμενο της υστέρησης (turbo lag). Αυτό επιτεύχθηκε διότι η μία θυρίδα είναι στενότερη από την άλλη, ώστε να αυξάνει την ταχύτητα των καυσαερίων στις χαμηλές στροφές. Η δεύτερη προσφέρει μεγαλύτερη παροχή, ώστε το turbo να γίνεται πιο αποδοτικό στις υψηλές στροφές. Ο συνδυασμός τους προσφέρει ικανοποιητική απόδοση σε όλο το φάσμα λειτουργίας.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη δεύτερη γενιά Mazda RX-7 με την κωδική ονομασία “FC” εν έτει 1989. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας twin-scroll, ο περιστροφικός κινητήρας 13Β άγγιξε τους 200 ίππους. Κάπως έτσι, τα 0-100 χλμ./ώρα ήταν πλέον υπόθεση μόλις 6 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα έφτασε τα 240 χλμ./ώρα. Πατώντας εδώ μπορείτε να διαβάσετε όλη την ιστορία του Mazda RX-7.

Πρώτη δημοσίευση: 18 Αυγούστου 2021
Αναδημοσίευση: 26 Αυγούστου 2025

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Είναι μία από τις κυριότερες αιτίες που δημιουργούν μεγάλη κατανάλωση λιπαντικού. Ώρα να γνωρίσουμε τα ελατήρια πιστονιού!...
Πώς "καταλαβαίνει" η αντλία ότι το ντεπόζιτο έχει γεμίσει; Ποιος ο ρόλος αυτής της μικρή οπής; Το video εξηγεί έναν ιδιαίτερα πολύπλοκο μηχανισμό......
Υπάρχει μία ιαπωνική μάρκα με παγκοσμίου φήμης αυτοκίνητα στην γκάμα της, η οποία στην ονομασία της είχε το ελληνικό "ε" και περισπωμένη!...
Ο ημιάκαμπτος άξονας και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων είναι οι δημοφιλέστερες επιλογές για την απόσβεση των πίσω τροχών. Ας δούμε που διαφέρουν......
Τον συναντάμε σε κάθε αυτοκίνητο και πληροφορεί τον "εγκέφαλο" σχετικά με τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Ας δούμε τι είναι ο αισθητήρας MAF......
Σε αυτό το τεχνικό κείμενο θα αναφερθούμε στο βολάν, ένα εξάρτημα που υπάρχει σε κάθε κινητήρα. Ας δούμε πως λειτουργεί και γιατί είναι τόσο απαραίτητο......

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ασφαλέστερο αυτοκίνητο για παιδιά

Το ασφαλέστερο αυτοκίνητο για παιδιά το 2025 – 313 ίπποι και 43.990 ευρώ στην Ελλάδα

parking του αεροδρομίου

Αλλαγές στο Economy parking του αεροδρομίου – 5 ευρώ / ημέρα και μόνο online κράτηση

Leapmotor C10 REEV

Το SUV με αυτονομία σχεδόν 1.000 χλμ. και 215 ίππους – Μείωση τιμής στα 33.900 ευρώ