Υποχρεωτική η εκπομπή ήχου για οχήματα με ηλεκτροκινητήρα

Αρχής γενομένης από την 1η Ιουλίου, η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλει όλα τα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα να διαθέτουν το ειδικό σύστημα “Acoustic Vehicle Alert”

Βρείτε μας στο

Η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται ραγδαία, σε βαθμό που να αλλάζει την καθημερινότητά μας. Πλέον, ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται ως “εξηλεκτρισμένα”, δηλαδή είναι είτε αμιγώς ηλεκτροκίνητα, είτε υβριδικά. Στην πρώτη περίπτωση, κινούνται αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ στη δεύτερη γίνεται συνδυασμός με κινητήρα εσωτερικής καύσης.



Ένα από τα χαρακτηριστικά των εξηλεκτρισμένων οχημάτων, είναι πως όταν κινούνται με τον ηλεκτρικό κινητήρα, είναι αθόρυβα. Αυτό οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση στην επιβολή νέων κανόνων, κυρίως σχετικά με την ασφάλεια των πεζών και άλλων χρηστών του δρόμου. Από την 1η Ιουλίου, η νομοθεσία της Ε.Ε. προβλέπει πως όλα τα τετράτροχα ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα, ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης, θα πρέπει να διαθέτουν το σύστημαAcoustic Vehicle Alert” (AVAS). Ο στόχος αυτού του μέτρου, είναι μέσω της εκπομπής ήχου, πεζοί και άλλοι χρήστες ενός δρόμου να καταλαβαίνουν πως τους πλησιάζει κάποιο όχημα.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Acoustic Vehicle Alert θα ενεργοποιείται με ταχύτητες έως 20 χλμ./ώρα (στις Η.Π.Α. το αντίστοιχο όριο είναι 30 χλμ./ώρα). Η ελάχιστη εκπομπή ήχου θα πρέπει να είναι 56dB, που αντιστοιχεί στον ήχο που εκπέμπει μια ηλεκτρική οδοντόβουρτσα ή ένα μηχάνημα καταστροφής χαρτιού. Επιπλέον, ο ήχος που θα εκπέμπει το AVASθα πρέπει να είναι συνεχόμενος και να καταδεικνύει τον τρόπο κίνησης του αυτοκινήτου σε άλλους χρήστες του δρόμου ή πεζούς”. Κοινώς, ή ένταση του ήχου θα πρέπει να αυξομειώνεται ανάλογα με την επιτάχυνση ή επιβράδυνση, όπως συμβαίνει και για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ένα τέτοιο σύστημα ονομάζεται eESS (Electronic Sound Synthesis) και εξελίσσεται ήδη από το 2009, από την εταιρεία ήχου Harman. Το eESS παράγει ήχο μέσω ηχείων που είναι τοποθετημένα στο εμπρός και πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Αισθητήρες στο γκάζι και σχετικοί με την ταχύτητα, προσαρμόζουν αναλόγως την ένταση και τα χαρακτηριστικά του προειδοποιητικού ήχου. Επιπλέον, η Harman έχει αναπτύξει μια μεταβλητή, με βάση την οποία ο ήχος του αυτοκινήτου θα είναι ίδιος με εκείνον ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, ώστε να είναι οικείος στα αυτιά των πεζών.

Πέραν της συγκεκριμένης εταιρείας, κάθε κατασκευαστής μπορεί να αναπτύξει το δικό του eESS και να του δώσει τα χαρακτηριστικά που ο ίδιος επιθυμεί.

Στην παρούσα φάση, δεν έχει καταστεί σαφές αν η νέα νομοθεσία αφορά σε όλα τα υβριδικά οχήματα, ή μόνο σε εκείνα που μπορούν να κινηθούν μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα.

mm
Γεννήθηκε το 1985 στην Αθήνα. Σπούδασε Φιλοσοφία και Ιστορία Επιστημών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στην "Ιστορία και Φιλοσοφία Επιστημών και Τεχνολογίας" (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με MA στις Ευρωπαϊκές Σπουδές Κοινωνίας, Επιστήμης και Τεχνολογίας (ESST). Από το 2004, έχει συνεργαστεί με περιοδικά και ιστοσελίδες αυτοκινήτου ως συντάκτης, ενώ ήταν μέλος του Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις από το 2004 έως το 2017. Εντάχθηκε στη δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής και του TractioN Magazine το 2013.

E-mail: ndouzinas@traction.gr