Τεχνικό: Τι είναι τα Twin-Turbo και Bi-Turbo και ποια η διαφορά τους;

Αρκετοί σύγχρονοι κινητήρες εξοπλίζονται με διπλό σύστημα υπερπλήρωσης. Γνωρίζετε τα είδη τους; Υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε Twin-Turbo και Bi-Turbo;

Έχοντας ξεκαθαρίσει τι είναι το turbo και πως λειτουργεί, ήρθε η ώρα να αναλύσουμε συστήματα όπου οι κατασκευαστές τοποθετούν και δεύτερο σύστημα υπερπλήρωσης. Κάποιες φορές θα ακούσετε τη φράση twin-turbo και άλλες bi-turbo. Υπάρχει, άραγε, διαφορά;

Τεχνικό: Τι είναι το AdBlue στα σύγχρονα diesel; (+video) 

Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για διατάξεις που φέρουν και δεύτερο σύστημα υπερπλήρωσης. Το όνομα διαφέρει από αυτοκινητοβιομηχανία σε αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά ουσιαστικά μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Στους κινητήρες της Mercedes-Benz, για παράδειγμα, θα συναντήσετε αρκετές φορές τη λέξη bi-turbo.

Σε συστήματα διπλής υπερπλήρωσης, οι κύριες κατηγορίες είναι δύο. Η πρώτη ονομάζεται «Sequential Twin Turbo», δηλαδή διαδοχικά turbo. Η δεύτερη ονομάζεται «Parallel Twin Turbo», δηλαδή διάταξη με παράλληλη τοποθέτηση των συμπιεστών.

Βασικό χαρακτηριστικό της πρώτης περίπτωσης είναι ότι οι υπερσυμπιεστές είναι διαφορετικών μεγεθών. Σε χαμηλές στροφές λειτουργίας ένας μικρός συμπιεστής αναλαμβάνει δράση. Όσο αυξάνονται οι στροφές και κατ’ επέκταση η κινητική ενέργεια των καυσαερίων, «μπαίνει» στο παιχνίδι και ο δεύτερος. Έτσι, αφενός εξαλείφεται το «turbo lag» και αφετέρου αυξάνεται η ισχύς του κινητήρα σε υψηλό φάσμα στροφών.

Τεχνικό: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη;

Περνάμε στη δεύτερη διάταξη που είναι η παράλληλη. Σε αυτή την περίπτωση, οι δύο συμπιεστές έχουν ακριβώς το ίδιο μέγεθος και τα καυσαέρια μοιράζονται σε αυτούς. Για παράδειγμα σε έναν V8 κινητήρα, το κάθε ένα turbo αναλαμβάνει την υπερπλήρωση μίας πλευράς του «V». Αυτός είναι ο λόγος που τέτοια συστήματα εντοπίζονται κυρίως σε κινητήρες με διάταξη «V».

Υπάρχει μία θεωρία ότι η φράση «twin-turbo» παραπέμπει σε «δίδυμα» συστήματα, δηλαδή ίδιων διαστάσεων. Αν θεωρήσουμε δεδομένο κάτι τέτοιο, twin-turbo ονομάζονται οι παράλληλες διατάξεις και bi-turbo οι διαδοχικές διατάξεις.

Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει υιοθετηθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ενδεικτικά, υπάρχουν κινητήρες της Mercedes-Benz που αποκαλούνται bi-turbo, αλλά η διάταξη είναι παράλληλη. Συνεπώς, ο διαχωρισμός θα πρέπει να γίνεται με τους όρους «παράλληλα» ή «διαδοχικά» συστήματα υπερπλήρωσης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Είναι μία από τις κυριότερες αιτίες που δημιουργούν μεγάλη κατανάλωση λιπαντικού. Ώρα να γνωρίσουμε τα ελατήρια πιστονιού!...
Πώς "καταλαβαίνει" η αντλία ότι το ντεπόζιτο έχει γεμίσει; Ποιος ο ρόλος αυτής της μικρή οπής; Το video εξηγεί έναν ιδιαίτερα πολύπλοκο μηχανισμό......
Ο ημιάκαμπτος άξονας και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων είναι οι δημοφιλέστερες επιλογές για την απόσβεση των πίσω τροχών. Ας δούμε που διαφέρουν......
Τον συναντάμε σε κάθε αυτοκίνητο και πληροφορεί τον "εγκέφαλο" σχετικά με τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Ας δούμε τι είναι ο αισθητήρας MAF......
Σε αυτό το τεχνικό κείμενο θα αναφερθούμε στο βολάν, ένα εξάρτημα που υπάρχει σε κάθε κινητήρα. Ας δούμε πως λειτουργεί και γιατί είναι τόσο απαραίτητο......
Όταν αποκαλύφθηκε η τεχνολογία TwinPower Turbo της βαυαρικής φίρμας, δημιουργήθηκαν παρερμηνείες. Ας δούμε τι είναι και αν έχει σχέση με το twin-turbo......

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Απόσυρση από την Citroen

Νέο πρόγραμμα με οφέλη από τη Citroen – Ισχύει για περιορισμένο αριθμό αυτοκινήτων

Toyota GR GT

Πρώτη “γεύση” από το supercar της Toyota που έρχεται – Υβριδικός V8 και τουλάχιστον 650 ίπποι

Ολυμπία Οδός

Νέες τιμές διοδίων στην Ολυμπία Οδό από το 2026: Πόσο θα κοστίζει το ταξίδι Αθήνα – Πάτρα