Αν υπάρχει ένα αξεσουάρ του αυτοκινήτου που η αντικατάστασή του δεν χωρά αναβολές, αυτό είναι σίγουρα τα ελαστικά. Είναι τα μόνα που μας εξασφαλίζουν την απαραίτητη πρόσφυση και μας «κρατούν» σε επαφή με το οδόστρωμα. Πάμε να δούμε πότε θα γνωρίζουμε ότι έχει έρθει η στιγμή της αλλαγής, αλλά και πως θα επιλέξουμε τα κατάλληλα.
Δείκτες Φθοράς Πέλματος
Ο πρώτος έλεγχος που μπορούμε να κάνουμε σχετίζεται με το κατά πόσο έχει υποχωρήσει το υλικό του πέλματος. Σε αυτό βοηθάει ο «Δείκτης Φθοράς Πέλματος». Σε ένα καινούριο ελαστικό, το βάθος πέλματος κυμαίνεται κοντά στα 8 χιλιοστά. Ο δείκτης φθοράς έρχεται στην ίδια ευθεία με το υπόλοιπό πέλμα, όταν η μείωση του πέλματος φτάσει στα 1,6 χιλιοστά. Αυτό είναι και το κατώτατο νόμιμο όριο για ένα αυτοκίνητο. Βέβαια, όλοι οι κατασκευαστές προτείνουν να γίνεται αντικατάσταση των ελαστικών όταν το βάθος πέλματος μειωθεί στα 3 χιλιοστά για τα θερινά και στα 4 χιλιοστά για τα χειμερινά ελαστικά.
Ημερομηνία κατασκευής
Αξίζει να τονίσουμε ότι ο «Δείκτης Φθοράς Πέλματος» δε δίνει ασφαλή εικόνα για τη γενική κατάσταση των ελαστικών. Μπορεί, για παράδειγμα, ένα ελαφρύ αυτοκίνητο χαμηλής ιπποδύναμης να έχει ικανοποιητικό βάθος πέλματος, αλλά ο χρόνος να έχει αλλοιώσει τις ιδιότητες του υλικού καθιστώντας το αναποτελεσματικό σε ένα απότομο φρενάρισμα. Για να έχουμε γενική εικόνα της κατάστασης των ελαστικών πρέπει να βλέπουμε την ημερομηνία κατασκευής, μιας και μετά τα τρία έτη η «κόπωση» γίνεται αισθητή. Την συναντάμε στο πλαϊνό τμήμα του ελαστικού (προφίλ) και αποτελείται από τέσσερις αριθμούς. Οι δύο πρώτοι αφορούν στην εβδομάδα κατασκευής και οι άλλοι δύο στο έτος. Ενδεικτικά το «0322» μεταφράζεται σε τρίτη εβδομάδα του 2022.
Οπτικός έλεγχος
Πέρα από τον έλεγχο του «Δείκτη Φθοράς Πέλματος» και την ημερομηνία κατασκευής, εξίσου σημαντικός είναι και ο συχνός οπτικός έλεγχος της κατάστασης των ελαστικών μας. Για παράδειγμα, μπορεί ο δείκτης φθοράς να μην προκαλεί ανησυχία, η ημερομηνία κατασκευής να είναι πρόσφατη, αλλά να υπάρχουν εμφανή σημάδια που καθιστούν απαραίτητη την αντικατάσταση. Πιο συχνές περιπτώσεις είναι η ανομοιόμορφη φθορά του ελαστικού, κάποιο σκίσιμο από αιχμηρό αντικείμενο, ή ένα «καρούμπαλο» λόγω ελαττωματικού ελαστικού.
Έστω και ένας από τους παραπάνω ελέγχους να σας προβληματίσει, είναι αρκετός ώστε να προχωρήσετε άμεσα σε αντικατάσταση των ελαστικών. Υπενθυμίζουμε, κλείνοντας, ότι τα ελαστικά είναι το σημαντικότερο αναλώσιμο μέρος του αυτοκινήτου, το μοναδικό που μας κρατάει στο έδαφος.