Οι οδηγοί που διανύουν την 8η δεκαετία της ζωής τους είναι και εκείνοι που αντιμετωπίζονται από τους νεότερους με… “σκεπτικισμό” αναφορικά με την ικανότητά τους πίσω από το τιμόνι σχεδόν σε όλες τις γωνιές του κόσμου. Στις Η.Π.Α. ο αριθμός των οδηγών άνω των 70 ετών διπλασιάστηκε τη 10ετία (2010-2018), ενώ το ίδιο είχε συμβεί και για την προηγούμενη 10ετία. Παράλληλα αυξήθηκε και ο μέσος όρος της απόστασης που διανύουν οι γηραιότεροι.
Νέα έρευνα που πραγματοποίησε ο ανεξάρτητος αμερικάνικος οργανισμός Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) παρουσιάζει ένα ανατρεπτικό στα μέχρι τώρα δεδομένα σενάριο: οι 70ρηδες εμπλέκονται σε λιγότερα θανατηφόρα τροχαία από ό,τι οι μεσήλικες, η αμέσως κατώτερη δηλαδή ηλικιακή ομάδα.
Διαβάστε επίσης -IIHS σε traction.gr: Η απάντηση του για το crash test “Old vs New”
Γι αυτή τη νέα έρευνα οι ερευνητές του αμερικάνικου οργανισμού προχώρησαν σε σύγκριση τάσεων μεταξύ οδηγών άνω των 70 ετών και οδηγών που τοποθετούνται στην ηλικιακή ομάδα των 35-54 ετών αναφορικά με τα θανατηφόρα τροχαία ανά 100.000 οδηγούς αλλά και με βάση τη διανυθείσα απόσταση (στη συγκεκριμένη περίπτωση ανά μίλι -1.609,344 μ.) ανά αυτοκίνητο. Στην έρευνα συμπεριέλαβαν δεδομένα και από αναφορές της αμερικάνικης τροχαίας για θανατηφόρα τροχαία αλλά και τους θανάτους ανά 1.000 ατυχήματα.
Η έρευνα έδειξε πως για οδηγούς με ηλικία άνω των 70 ετών η πιθανότητα εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο μειώθηκε κατά 43% την περίοδο 1997-2018 σε σχέση με την πτώση κατά 21% που επέδειξε η ηλικιακή ομάδα 35-54. Ο οργανισμός σημειώνει πως η πτώση και στις δύο περιπτώσεις έλαβε μέρος κατά το πρώτο μέρος της χρονικής διάρκειας της έρευνας, ενώ πιο πρόσφατα τα στοιχεία δείχνουν σταθερότητα στην εμπλοκή μεγάλων σε ηλικία οδηγών σε θανατηφόρα τροχαία, τη στιγμή που το γκρουπ των μεσήλικων παρουσιάζει αύξηση.
Αναφορικά με τη διανυθείσα απόσταση ανά όχημα ο IIHS αναφέρει αύξηση για τα τροχαία ατυχήματα όλων των τύπων για την ομάδα των μεσήλικων οδηγών τα τελευταία χρόνια, τη στιγμή που για τους εβδομηντάρηδες παρατηρήθηκε για πρώτη φορά πτώση.
Για τους θανάτους ανά 1.000 τροχαία ατυχήματα η έρευνα αναφέρει βελτίωση στα νούμερα όλων των ηλικιακών ομάδων εκτός από τους οδηγούς πολύ μεγάλης ηλικίας για την περίοδο 2009-2017, με την πτώση για των γκρουπ των 35-54 ετών να φτάνει στο 15% και για τους οδηγούς 70-79 στο 25%.
Διαβάστε επίσης – IIHS: Η αύξηση των ορίων ταχύτητας… σκοτώνει
Ο IIHS αποδίδει τα παραπάνω ευρήματα στα καλύτερα επίπεδα υγείας που απολαμβάνουν πλέον οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί αλλά και στα πιο σύγχρονα και ασφαλέστερα οχήματα που οδηγούν σε σχέση με το παρελθόν. Τα οχήματα τους φέρουν παράλληλα και σαφώς πιο σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης για τον οδηγό. Τονίζουν επίσης και τις αλλαγές που έχουν γίνει στις υποδομές στο αμερικάνικο οδικό δίκτυο δίνοντας για παράδειγμα τις μεγαλύτερες σε μέγεθος πινακίδες που διαβάζονται πιο εύκολα από τους γηραιότερους.
Η έρευνα αναφέρει τέλος ότι οι 70+ οδηγοί έχουν παράλληλα μεγαλύτερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους σε τροχαίο ατύχημα λόγω της πιο “εύθραυστης” φύσης τους έναντι των νεότερων οδηγών.