Τα social media ήρθαν και άλλαξαν τα πάντα αναφορικά με τον τρόπο που ο κόσμος μοιράζεται τα προσωπικά του δεδομένα δίνοντας παράλληλα οικειοθελώς την συγκατάθεσή του για την επεξεργασία τους. Αυτά τα μέσα άλλαξαν και την αντίληψη του κοινού για την σημασία αυτών των δεδομένων αλλά και την βαθμό δυσκολίας, ή ευκολίας, αν προτιμάτε με την οποία το κοινό επιλέγει να τα μοιραστεί με τρίτους.
Στο παιχνίδι καταγραφής δεδομένων έχουν μπει και οι κατασκευαστές αυτοκινήτου στην προσπάθειά τους να προσφέρουν μια ανώτερη εμπειρία στους χρήστες των μοντέλων τους και να βελτιώσουν παράλληλα και τα επίπεδα προσφερόμενης ασφάλειας. Προηγμένα συστήματα πολυμέσων, συστήματα καταγραφής δεδομένων της κίνησης του αυτοκινήτου, ως άλλα “μαύρα κουτιά”, όλα βρίσκονται εκεί για το καλό όλων μας.
Με τα προσωπικά δεδομένα όμως τι γίνεται; Ποιος τα συλλέγει, τι συλλέγει ακριβώς, πώς τα επεξεργάζεται, με ποιον τρόπο τα αναλύει και με ποιον σκοπό;
Ο Geoffrey A. Fowler, αρθρογράφος της Washington Post προσπάθησε να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα στις Η.Π.Α. απευθυνόμενος αρχικά στην General Motors από την οποία και δεν πήρε καμία απάντηση.
Έπειτα πήρε την κατάσταση στα χέρια του και, αφού δεν βρήκε τίποτα σχετικό στο εγχειρίδιο χρήσης ή μέσα στο αυτοκίνητο, με την βοήθεια ενός ειδικού προσπάθησε να αποκτήσει πρόσβαση στο σύστημα πολυμέσων ενός Chevrolet Volt. Το εν λόγω μοντέλο διέθεται το σύστημα-υπηρεσία βοήθειας On Star της εταιρίας αλλά και διαρκή σύνδεση με το Διαδίκτυο.
Ο ειδικός αφαίρεσε μέρος του ταμπλό του Volt και έφτασε στα ενδότερα του συστήματος πολυμέσων από το οποίο αφαίρεσε τον υπολογιστή και έπειτα κατέβασε με ειδικό πρόγραμμα τα δεδομένα του.
Ο αρθρογράφος της αμερικάνικης εφημερίδας ανακάλυψε πως το σύστημα είχε κρατήσει μέχρι και την τελευταία τοποθεσία όπου έγινε η επέμβαση στο ταμπλό για την καταγραφή των δεδομένων. Είχε κρατήσει επίσης δεδομένα με άλλους προορισμούς που είχε κάνει στάση, έναν λεπτομερή κατάλογο με τα τηλέφωνα που είχε πραγματοποιήσει την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά και τις επαφές, μαζί με τα προσωπικά τους δεδομένα, όπως ηλεκτρονικές και φυσικές διευθύνσεις, ακόμη και φωτογραφίες.
Ο Fowler δεν σταμάτησε εκεί αλλά έκανε το ίδιο με ένα μεταχειρισμένο σύστημα πολυμέσων που βρήκε στο Διαδίκτυο, το οποίο ήταν επίσης ιδιαίτερα αποκαλυπτικό αλλά για τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του. Παρείχε το ίδιο επίπεδο δεδομένων, με πληροφορίες για παράδειγμα, για τα αγαπημένα του εστιατόρια και τους ανθρώπους που επικοινωνούσε μέσω τηλεφώνου.
Το σύστημα πολυμέσων αποτελεί μόνο έναν από τους υπολογιστές ενός αυτοκινήτου που καταγράφουν προσωπικά δεδομένα τη στιγμή που κανείς δεν ξέρει ποιο μέρος από αυτά καταλήγει στους κατασκευαστές και τι γίνεται μετά από αυτό.
Μέσω εκπροσώπου της η GM απάντησε τελικά μερικώς στον αρθρογράφο λέγοντας πως τα δεδομένα που συλλέγονται αφορούν την τοποθεσία του αυτοκινήτου, την απόδοση-κατάσταση του αλλά και την συμπεριφορά του οδηγού. Παράλληλα υπάρχουν και δεδομένα που συλλέγονται σε πραγματικό χρόνο για την βελτίωση της ασφάλειας και για τον σχεδιασμό μελλοντικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Με την αξία των προσωπικών δεδομένων να μεγαλώνει μέρα με την μέρα για οποιαδήποτε εταιρία δημιουργεί προϊόντα και υπηρεσίες και με την συλλογή και την επεξεργασία τους να γίνεται όλο και πιο εύκολη χάρη στις νέες τεχνολογιές (σ.σ. έρχεται και το σαφώς πιο γρήγορο 5G που διαχειρίζεται παράλληλα πολλαπλάσιο όγκο δεδομένων), ο Μεγάλος Αδερφός και ως συνοδηγός, δίνει το “παρών” πιο δυνατά από ποτέ. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι αν βρίσκεται δίπλα μας για το καλό μας ή για το καλό κάποιου άλλου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ιδιωτικότητα δεν υπήρξε ποτέ πιο ευάλωτη.