Το 2024 είναι μια πολύ σημαντική χρονιά για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη καθώς φέτος ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP θα ξεκινήσει για πρώτη φορά στην πολύχρονη ιστορία του να δοκιμάζει και να αξιολογεί τα συστήματα ασφάλειας που φέρουν τα σύγχρονα φορτηγά.
Διαβάστε επίσης: Δοκιμές πρόσκρουσης για το παγκόσμιο best seller της Honda
Με τις τεχνολογίες ασφάλειας που υπάρχουν στα αυτοκίνητα να έχουν πλέον ωριμάσει αρκετά και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους καθημερινά στους τέσσερεις τροχούς σώζοντας χιλιάδες ζωές, ο Euro NCAP θέλει να προωθήσει περαιτέρω αυτά τα συστήματα και στα βαρέα οχήματα με στόχο φυσικά τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ακόμη περισσότερο των θανατηφόρων.
Τα φορτηγά, αν και αποτελούν λιγότερο από το 3% των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης, λόγω μεγέθους και βάρους εμπλέκονται στο 15% επί του συνόλου των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Διαβάστε επίσης: Ασφάλεια πέντε αστέρων για το δημοφιλές SUV της Toyota – Η αναλυτική βαθμολογία
Ο Euro NCAP ανακοίνωσε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αξιολόγησης των συστημάτων ασφάλειας των φορτηγών πριν από έναν περίπου χρόνο και τους τελευταίους δώδεκα μήνες ανέπτυξε σε συνεργασία με κατασκευαστές και λοιπούς φορείς το πρωτόκολλο των δοκιμών.
Οι νέες δοκιμές θα προσομοιώνουν πραγματικές συνθήκες, όπως αυτή που μπορείτε να δείτε στο video που ακολουθεί και έχουν σαν στόχο να προτρέψουν όλο και περισσότερους κατασκευαστές βαρέων οχημάτων να εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με περισσότερα και πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας.
Ο οργανισμός ανακοίνωσε επίσης πως οι δοκιμές των φορτηγών θα εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου και θα γίνονται πιο αυστηρές. Παράλληλα το 2027 θα υπάρξουν απαιτήσεις και για τη δυνατότητα ελιγμών που θα προσφέρει ένα σύστημα ασφάλειας, ενώ το 2030 θα ξεκινήσουν για πρώτη φορά και crash tests βαρέων οχημάτων.
Τα συστήματα που θα αξιολογούνται από τον Euro NCAP, τα γνωρίζουμε ήδη από τα αυτοκίνητα και είναι συστήματα όπως το αυτοματοποιημένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (Autonomous Emergency Braking -AEB), το οποίο τοποθετείται ήδη εδώ και μερικά χρόνια στα σύγχρονα φορτηγά.
Σύμφωνα όμως με τον ευρωπαϊκό οργανισμό η αποτελεσματικότητά του AEB για βαρέα οχήματα δεν βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με εκείνη του αντίστοιχου συστήματος των αυτοκινήτων και θέλει να το δει να βελτιώνεται ακόμη περισσότερο στο μέλλον.
Άλλα συστήματα που θα αξιολογούνται είναι η λειτουργεία του AEB σε σχέση με τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου (πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσυκλετιστές) το σύστημα διατήρησης λωρίδας, το αυτόματο σύστημα προσαρμογής ταχύτητας του οχήματος σύμφωνα με τα εκάστοτε όρια και η ορατότητα που προσφέρουν οι καθρέπτες μόνιτορ των σύγχρονων δοκιμών. Τα αποτελέσματα των πρώτων δοκιμών αναμένονται τον ερχόμενο Νοέμβριο.