Η ασφάλεια αποτελούσε πάντα πρώτο μέλημα τόσο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πλέον, η επόμενη «επανάσταση» στον συγκεκριμένο τομέα είναι ο ηλεκτρονικός περιοριστής ταχύτητας, γνωστός και ως «κόφτης». Κάποιες εταιρείες ήδη έχουν επιβάλλει ανώτατο όριο ταχύτητας, όπως η Volvo και η Renault. Σύντομα όμως είναι πιθανό όλα τα αυτοκίνητα θα εξοπλίζονται με τον αυτόματο κόφτη, που είναι κάτι τελείως διαφορετικό και ο ρόλος του πιο επεμβατικός.
Χρήσιμα: Τι είναι ο “κόφτης” και πώς λειτουργεί;
Πρόσφατα, ψηφίστηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας η εφαρμογή του αυτόματου κόφτη. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα που θα κατασκευάζονται από το 2022 θα εξοπλίζονται με αυτό το σύστημα, ενώ αναμένεται να γίνει υποχρεωτικό μέχρι τον Ιούλιο του 2024. Πώς λειτουργεί, όμως, ο αυτόματος περιοριστής ταχύτητας;
Η λειτουργία του είναι απλή! Θα αξιολογεί δορυφορικά τη θέση του οχήματος και θα φέρει μία κάμερας αναγνώρισης οδικών σημάτων. Έτσι, θα προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες και θα έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει ανώτατη ταχύτητα ακόμα και όταν το αυτοκίνητο περνά για παράδειγμα από κάποιο σχολείο.
Διαβάστε επίσης: Γιατί η Volvo βάζει “κόφτη” σε όλα τα νέα μοντέλα της
Το πιο αξιοσημείωτο, βέβαια, είναι το γεγονός ότι ο αυτόματος περιοριστής ταχύτητας δεν θα περιορίζεται απλά σε μία ηχητική ειδοποίηση, αλλά θα επεμβαίνει και στη λειτουργία του κινητήρα αποτρέποντας την αύξηση της ταχύτητας. Ήδη έχουν υπάρξει αντιδράσεις σχετικά με αυτή τη λειτουργία, αν και έχει ξεκαθαριστεί πως θα υπάρχει δυνατότητα παράκαμψης του ορίου όταν ο οδηγός πιέζει έντονα το πεντάλ του γκαζιού. Το σύστημα τότε θα αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για κάποια προσπέραση και θα απενεργοποιείται.
Οι αντιδράσεις σχετικά με τη λειτουργία του αυτόματου κόφτη είναι αρκετές και τα ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με την υποχρεωτική επιβολή του λογικά. Μήπως τελικά τα συστήματα ασφαλείας πρέπει να έχουν υποστηρικτικό ρόλο και τον τελευταίο λόγο να τον έχει πάντα ο οδηγός; Αναμένουμε μέχρι να δούμε στην πράξη τον τρόπο λειτουργίας του αυτόματου περιοριστή ταχύτητας.