Εκτός από δοκιμές πρόσκρουσης στα καινούργια αυτοκίνητα ο EuroNCAP εξετάζει την λειτουργία και την αποτελεσματικότητα και των συστημάτων που υποβοηθούν τον οδηγό όταν βρίσκεται στον δρόμο, ενώ αξιολογεί παράλληλα τόσο τον τρόπο που συνεργάζονται αυτά με τον οδηγό, κατά πόσο τον κρατούν σε εγρήγορση, αλλά και την προσπάθεια που κάνουν οι εταιρείες να επικοινωνήσουν σωστά τις δυνατότητες των συστημάτων τους στο κοινό. Το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις για τις δυνατότητες των συστημάτων υποβοήθησης που μπορεί να φέρει ένα μοντέλο, κάτι που από μόνο του θα μπορούσε ενδεχομένως να αυξήσει το ρίσκο τροχαίου ατυχήματος.
Διαβάστε επίσης: Πέντε αστέρια από τον EuroNCAP για αυτό το νέο MG
Ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός ογανισμός ανακοίνωσε πρόσφατα μια λίστα από μοντέλα που αξιολόγησε αναφορικά με τα συστήματα υποβοήθησής του αναφέροντας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν κατασκευαστές που τα καταφέρνουν πιο καλά στην εφαρμογή αυτών των συστημάτων σε σχέση με άλλους. Για να καταλάβουμε όμως τι σημαίνουν οι βαθμολογίες του EuroNCAP είναι καλύτερα να πούμε κάποια πράγματα για το πώς αξιολογεί ο ευρωπαϊκός οργανισμός.
Ο EuroNCAP χρησιμοποιεί δύο γενικές κατηγορίες αξιολόγησης για τα συστήματα, τις Assistance Competence (Ικανότητα Υποβοήθησης) και Safety Backup. Από τις βαθμολογίες σε κάθε κατηγορία βγαίνει και η τελική αξιολόγηση.
Διαβάστε επίσης: Το νέο πεντάστερο Volkswagen στις δοκιμές του EuroNCAP
Στην πρώτη κατηγορία Assistance Competence αξιολογείται το πόσο ξεκάθαρες είναι οι πληροφορίες που δίνει ένας κατασκευαστής για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς των συστημάτων του και κατά πόσο το σύστημα παρατηρεί τον οδηγό. Αξιολογούνται επίσης οι ειδοποιήσεις του συστήματος προς τον οδηγό, η ανίσχνευση του ορίου ταχύτητας και η λειτουργία του ενεργού cruise control. Αξιολογείται, τέλος και η συνεργασία με αυτόν, για παράδειγμα όταν ο οδηγός επιχειρεί να αποφύγει μια λακούβα στον δρόμο -για παράδειγμα αν το σύστημα απενεργοποιείται ή υποβοηθά.
Στη δεύτερη κατηγορία “Safety Backup” αξιολογείται πόσο ικανό είναι το σύστημα στο να αποτρέψει ένα ατύχημα και μια σύγκρουση με άλλο όχημα ή ευάλωτο χρήστη του δρόμου, τη δράση που αναλαμβάνει το σύστημα αν μια κάμερα ή ένας αισθητήρας δεν λειτουργούν σωστά αλλά και πώς το όχημα επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει.
Με τον τρόπο αξιολόγησής του ο EuroNCAP θέλει να δώσει στο κοινό μια εικόνα όσο πιο ξεκάκαθαρη γίνεται για το πόσο αποτελεσματικά ενεργούν τα συστήματα όταν χρειαστεί να επέμβουν (Safety Backup) όπως και πόσο καλά λειτουργούν σε προληπτικό επίπεδο (Assistance Competence).
Στην ανακοίνωσή του ο EuroNCAP αναφέρει ως κοφυφαία παραδείγματα τα Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 και Toyota bZ4X, μοντέλα που ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες και έχουν και διαφορές στην τιμή τους. Ωστόσο κάθε ένα από αυτά τα τέσσερα μοντέλα κρίθηκε συνολικά ως “Πολύ Καλο” στην λειτουργία των συστημάτων του.
Η Porsche Macan είχε την υψηλότερη αξιολόγηση συνολικά με 85% στην κατηγορία Assistance Competence και 92% στην Safety Backup.
Το Toyota bZ4X απέσπασε 83% και 89% σε Assistance Competence και Safety Backup αντίστοιχα.
Το Kia EV3 απέσπασε 74% στην κατηγορία Assistance Competence και 88% στην Safety Backup.
Το Renault 5 είχε 73% και 92% σε Assistance Competence και 88% και Safety Backup.
Αμέσως μετά είναι τα Mazda CX-80 και Xpeng G9 που απέσπασαν την αξιολόγηση “Καλό” από τον οργανισμό, ενώ τρία μοντέλα πήραν τη συνολική αξιολόγηση “Μετριο”. Πρόκειται για τα Tesla Model S, Volvo EX30 και MG ZS.
Το Mazda CX-80 είχε 62% στην κατηγορία Assistance Competence και 79% στην Safety Backup, ενώ το Xpeng G9 είχε 71% και στις δύο κατηγορίες.
Το Tesla Model S είχε μόλις 30% στην Assistance Competence αλλά 94% στην Safety Backup, το Volvo EX30 αξιολογήθηκε με 62% και 72% αντίστοιχα και το MG ZS με 65% και 62% αντίστοιχα.
Για το Tesla η χαμηλή αξιολόγηση Assistance Competence οφείλεται κυρίως στο όνομα του συστήματος της αμερικάνικης εταιρείας (Autopilot), το οποίο, σε συνδυασμό με τον τρόπο που το προωθεί η εταιρεία στο κοινό, δημιουργεί την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης, ενώ δεν είναι.