Σύμφωνα με τελευταίες μελέτες η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στις πρώτες 5 θέσεις στην Ευρώπη σε αριθμό οδικών σηράγγων που ξεπερνούν τα 500 μ. Η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών σηράγγων έχει κατασκευαστεί εντός της τελευταίας 15ετίας με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και προδιαγραφές.
Παρά το γεγονός ότι η ασφάλεια των σηράγγων έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω των σύγχρονων απαιτήσεων κατασκευής, οι γνώσεις των οδηγών για την ασφαλή διέλευση τους υπολείπονται ακόμα του επιθυμητού, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Οδός». Το εν λόγω ερευνητικό πρόγραμμα διενεργείται με τη σύμπραξη του ΕΜΠ, της Εγνατία Οδός, του ΕΚΕΦΕ-Δημόκριτος, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της Τekmon Geomatics.
Το δείγμα της έρευνας του ΕΜΠ ήταν 1.402 Έλληνες οδηγοί, εκ των οποίων 1.220 (87%) άνδρες και 182 (13%) γυναίκες οδηγοί, με το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτώμενων να είναι μεταξύ 26 και 55 ετών (78,2%). Επιπρόσθετα, στην έρευνα έλαβαν μέρος 148 (10,6%) επαγγελματίες οδηγοί.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, σχεδόν το 75% των συμμετεχόντων νιώθει σημαντικά μεγαλύτερη εξοικείωση με τις οδικές σήραγγες σε σχέση με πριν από 5-10 χρόνια κάτι που πιθανά οφείλεται στη μεγάλη αύξηση του αριθμού των οδικών σηράγγων. Παρ’ όλα αυτά, το 58,5% δηλώνει ότι δεν έχει ενημερωθεί σχεδόν ποτέ για την οδήγηση σε σήραγγες, ενώ μόλις το 16% ισχυρίζεται πως λαμβάνει συχνά κάποια ενημέρωση.
Όσον αφορά την αναμονή εντός οδικής σήραγγας (π.χ. σε περίπτωση μεγάλης συμφόρησης), αναδεικνύεται πως το 64,8% των χρηστών γνωρίζει ότι πρέπει να παραμείνει στο όχημά του, διατηρώντας σβηστή τη μηχανή. Αντιθέτως, το 21,3% δε συνειδητοποιεί ότι η αναμμένη μηχανή συμβάλλει στην επιβάρυνση της ατμόσφαιρας εντός της σήραγγας.
Χαρακτηριστικό της έλλειψης γνώσης είναι ότι το 12,6% σε μία τέτοια συνθήκη θα προέβαινε στην παραμονή εκτός του οχήματός του και κοντά σε αυτό, εκθέτοντας τον εαυτό του σε κίνδυνο.
Στα ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας είναι οι λανθασμένες και επικίνδυνες δυνητικές συμπεριφορές σε κρίσιμες συνθήκες πολλών οδηγών. Χαρακτηριστικά αναδεικνύεται πως το 42,4% και το 22,6% θα αγνοούσε τους κόκκινους σηματοδότες που θα άναβαν πάνω από τις λωρίδες κυκλοφορίας, εντός της οδικής σήραγγας και πριν την είσοδο σε αυτή αντίστοιχα.
Και εδώ είναι η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου μας. Αυτοί οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν την λεγόμενη “δυναμική σήμανση” η οποία μας ειδοποιεί για το αν η λωρίδα στην οποία αντιστοιχεί ο κάθε φωτεινός σηματοδότης είναι ανοικτή (πράσινο βελάκι) αν είναι κλειστεί (κόκκινο “Χ”) ή αν πρέπει να αλλάξουμε λωρίδα προς την κατεύθυνση που δείχνει το πορτοκαλί βέλος.
Στην πιο κάτω εικόνα μπορείτε να δείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για κίνηση εντός οδικής σήραγγας.