Τι σημαίνει η κούπα καφέ στα σύγχρονα αυτοκίνητα; Πως σώζει ζωές;

Συμπληρώθηκαν δέκα χρόνια από την εφαρμογή, για πρώτη φορά, του συστήματος προειδοποίησης υπνηλίας στα αυτοκίνητα, που εμφανίζεται στο καντράν με ένα ομοίωμα φλιτζανιού ζεστού καφέ.



Την εβδομάδα που μας πέρασε είχαμε την ευκαιρία να γιορτάσουμε την Παγκόσμια Ημέρα Καφέ, την 1η Οκτωβρίου, πίνοντας… καφέ! Όχι ότι τις άλλες μέρες δεν πίνουμε…  Άλλωστε οι Έλληνες, με εντυπωσιακά ρεκόρ κατανάλωσης καφέ, διαχρονικά, έχουμε μία σχεδόν «ερωτική» σχέση με τον καφέ σε κάθε έκδοση του και σε κάθε εποχή, αλλά και σε ένα σωρό εκδόσεις.

Αυτά σκεφτόμασταν χθες εδώ στο traction.gr και με την συνοδεία –τι άλλο;- καφέ, ξεκινήσαμε μία συζήτηση με αφορμή την επέτειο των δέκα χρόνων από την παρουσίαση από τη Mercedes-Benz του συστήματος προειδοποίησης υπνηλίας Attention Assist και για το πώς αυτή βοηθά εκατομμύρια οδηγούς σε όλο τον κόσμο!

Πριν από δέκα χρόνια λοιπόν, η γερμανική μάρκα χρησιμοποίησε επίσης την επίδραση αφύπνισης του καφέ και παρουσίασε το σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας Attention Assist ως πρώτο στον κόσμο. Αυτό το σύστημα βοήθειας μπορεί να αναγνωρίσει τα τυπικά σημάδια κόπωσης και να προτρέψει τους νυσταγμένους οδηγούς να κάνουν ένα διάλειμμα. Το διαισθητικά αναγνωρίσιμο σύμβολο για αυτό είναι ένα στυλιζαρισμένο κύπελλο καφέ στο ταμπλό οργάνων. Το Attention Assist είναι πλέον βασικός εξοπλισμός σε όλες τις σειρές μοντέλων αυτοκινήτων της Mercedes-Benz, αλλά και σε άλλες μάρκες, υπενθυμίζοντας στον οδηγό να κάνει ένα διάλειμμα από την οδήγησή του.

«Η πρόληψη των ατυχημάτων που σχετίζονται με το άγχος και η βελτίωση της ασφάλειας του οδηγού είναι μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στην ανάπτυξη της ασφάλειας μας και τα συστήματα υποστήριξης όπως το Attention Assist, τα οποία υποστηρίζουν τον οδηγό, συμβάλλουν σε αυτό», λέει ο Dr. Michael Hafner, επικεφαλής της Driving Technologies και Automated Driving.

Το 2009, η Mercedes-Benz παρουσίασε το σύστημα προειδοποίησης νωθρότητας παγκοσμίως και το καθιέρωσε ως πρότυπο στην κατηγορία E και S. Είναι πλέον βασικός εξοπλισμός σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα της μάρκας.

Να σημειώσουμε εδώ ότι από το 2022, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα στην ΕΕ πρέπει να έχουν ένα τέτοιο σύστημα.

Για να έχουμε μία εικόνα του πόσο βοηθά τους οδηγούς αυτό το σύστημα για την αντιμετώπιση της υπνηλίας, αρκεί να αναφέρουμε ότι στη Γερμανία, η υπερβολική κόπωση είναι η αιτία περίπου του 0,7% όλων των ατυχημάτων με σωματικές βλάβες και περίπου 1,2% όλων των ατυχημάτων με θανάτους, σύμφωνα με 2018 στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας.

Μέχρι σήμερα, η Mercedes-Benz έχει παραδώσει περισσότερους από 14 εκατομμύρια οχήματα εξοπλισμένα με Attention Assist στους πελάτες και στη βάση δεδομένων ατυχημάτων GIDAS, δεν αναφέρεται κανένα ατύχημα από μοντέλο Mercedes-Benz με υπερβολική κόπωση.

Πως δουλεύει

Το 2009 λοιπόν, η Mercedes-Benz παρουσίασε το Attention Assist ως σύστημα βοήθειας που αναγνωρίζει τα τυπικά σημάδια υπνηλίας και δίνει μια προειδοποίηση. Οι αισθητήρες του συστήματος παρακολουθούν τη συμπεριφορά του οδηγού και μπορούν να αναγνωρίσουν – ειδικά με βάση τις κινήσεις του τιμονιού – αν ο οδηγός είναι επιρρεπής σε υπνηλία. Αν το σύστημα ανιχνεύσει τα αντίστοιχα σήματα, εκπέμπει ένα ηχητικό προειδοποιητικό σήμα και αναβοσβήνει ένα μήνυμα στην οθόνη στο ταμπλό.

Το σύστημα αυτό μετρά πάνω από 70 παραμέτρους και τις αξιολογεί για να ανιχνεύσει υπνηλία. Αυτή η συνεχής παρακολούθηση είναι απαραίτητη για την καταγραφή της μετάβασης από την αφύπνιση στην υπνηλία και για την έγκαιρη προειδοποίηση του οδηγού. Βάσει αυτού του πλούτου των δεδομένων, το Attention Assist υπολογίζει ένα μεμονωμένο προφίλ οδηγού κατά τα πρώτα λεπτά κάθε ταξιδιού. Αυτό το προφίλ συγκρίνεται στη συνέχεια με τα τρέχοντα δεδομένα αισθητήρων και την επικρατούσα κατάσταση οδήγησης από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του αυτοκινήτου. Εκτός από την ταχύτητα και την επιμήκη / πλευρική επιτάχυνση, το σύστημα καταγράφει επίσης π.χ. λειτουργία του δείκτη και του πεντάλ, καθώς και εξωτερικές επιδράσεις όπως οπισθοφυλακές ή οδοστρώματα.

Κατά τη διάρκεια αρκετών ετών ανάπτυξης και δοκιμών με το Attention Assist, η συμπεριφορά του τιμονιού αποδείχθηκε ιδιαίτερα σημαντική ένδειξη για το επίπεδο της υπνηλίας. Κατά τη διάρκεια δοκιμών με περίπου 700 οδηγούς αυτοκινήτων, οι επιστήμονες της Mercedes-Benz διαπίστωσαν ότι οι υπερβολικά κουρασμένοι οδηγοί δυσκολεύονται να μείνουν ακριβώς στη λωρίδα κυκλοφορίας τους. Κάνουν μικρά σφάλματα οδήγησης τα οποία συχνά διορθώνονται γρήγορα και με χαρακτηριστικό τρόπο. Αυτό το φαινόμενο μπορεί ήδη να συμβεί σε μια πρώιμη φάση της υπνηλίας – συνήθως πριν από την εμφάνιση επικίνδυνων στιγμών μικρο-ύπνου.

mm
Ο Θωμάς «μύρισε» τον κόσμο του αυτοκινήτου στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ζωγραφίζοντάς τα και στο τέλος της, τα άγγιξε στις Ειδικές Διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις. Μετά, όλα μπήκαν στην σωστή σειρά… Σπούδασε υπολογιστές, αλλά τους «πάρκαρε» για την δημοσιογραφική πένα, αρχίζοντας το 1986. Έχει εργαστεί σε περιοδικά, εφημερίδες, τηλεοπτικές εκπομπές, ραδιόφωνο και ιστοσελίδες, έχει διατελέσει υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις και Χαλκιδικής, αλλά και αγωνιστικών ομάδων. Μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας Traction από το 2007, έχει διαχρονικό του μότο, ότι «αγώνες αυτοκινήτου θα υπάρχουν, όσο υπάρχουν άνθρωποι». Μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ. και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων.

E-mail: tefthymiou@traction.gr