Κείμενο από τους: Σπύρο Κεβερκλόγλου, Μανώλη Μουστεράκη
Το φετινό Ράλι Ακρόπολις περιλαμβάνει πολλές κλασικές ειδικές διαδρομές με ιστορία αλλά και πολλές αγαπημένες τόσο των οδηγών διαχρονικά όσο και των θεατών. Στο κείμενο αυτό θα αναλύσουμε κάθε ειδική διαδρομή ξεχωριστά, αναφέροντας ιστορικά στοιχεία και χαρακτηριστικά της μορφολογίας εδάφους τους.
Σχόλιο της συντακτικής ομάδας του traction.gr:
Το TRACTION ως automotive specialist στην πορεία των χρόνων διακρίνονταν από την αναζήτηση νέων προσεγγίσεων, τολμηρών, διαφορετικών και βέβαια αυτών που εμπεριέχουν μόχθο, προσπάθεια και φυσικά τεράστια αγάπη. Δύο νέα παιδιά -τον έναν, τον Μανώλη τον γνωρίσαμε όταν πριν μήνες δημοσιεύσαμε την εξαιρετική δουλειά του για πιθανές διαδρομές του Ράλι Ακρόπολις– μπήκαν στον κόπο όχι απλά να περιγράψουν με λεπτομέρειες τις φετινές Ειδικές Διαδρομές του αγώνα που ξεκινάει οσονούπω, αλλά και να τις χαρτογραφήσουν αναλυτικά ώστε να έχει κάποιος μία ολοκληρωμένη εικόνα, πάντα κατά την γνώμη τους. Τι εννοούμε; Τα δύο αυτά παιδιά δεν έχουν υπάρξει ποτέ αγωνιζόμενοι, δεν έχουν κάνει καν ένα ολοκληρωμένο Ακρόπολις οδηγικά, ενώ απέχουν πολύ από την λέξη «εμπειρία». Και διαβάζοντας κάποιος την περιγραφή των Ειδικών Διαδρομών σε προηγούμενη ανάρτηση από τον Κώστα Στεφανή, αξίζει να δει την διαφορά μεταξύ του βιωματικά έμπειρου και του «θεωρητικού» αναλυτή. Μία εξαιρετική προσέγγιση-σύγκριση που από μόνη της έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για αυτό και την παρουσιάζουμε!
Shakedown Δίβρη (4,25 χλμ)
H δοκιμαστική διαδρομή του φετινού αγώνα θα πραγματοποιηθεί στη Δίβρη, 7 χιλιόμετρα βόρεια της Λαμίας. Αποτελεί το πρώτο τμήμα της ομώνυμης ειδικής διαδρομής των 18,5 χλμ που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο Ράλι Φθιώτιδος το 2015 αλλά και στο Ράλι Ακρόπολις στα πλαίσια του ERC το 2018. Ο δρόμος είναι σχετικά πλατύς και εναλλάσσει αργά με γρήγορα κομμάτια. Στο πρώτο μισό έχει μαλακό χώμα ενώ στο δεύτερο πιο σκληρή και ανηφορική επιφάνεια. Για ένα διάστημα πριν τη μέση η διαδρομή είναι στρωμένη με άσφαλτο.
SS 1: Cosmote 5G Athens Stage (0,98 χλμ)
Για πρώτη φορά στην ιστορία του Ράλι Ακρόπολις θα πραγματοποιηθεί υπερειδική διαδρομή στους δρόμους της Αθήνας, και συγκεκριμένα στην πλατεία Συντάγματος. Τα αγωνιστικά πληρώματα θα τρέξουν για 980 μέτρα στο Σύνταγμα κάνοντας δύο περάσματα μπροστά από τη Βουλή, ενώ θα πραγματοποιήσουν και τρεις επιτόπιες στροφές (donuts) για λόγους θεάματος.
1ο σκέλος
SS 2 & 4: Άγιοι Θεόδωροι (17,54 χλμ)
Το ξεκίνημα της πραγματικής αγωνιστικής δράσης του αγώνα λαμβάνει χώρα στα Γεράνεια Όρη, και στην πρόσφατα ψηφισμένη καλύτερη Ελληνική ειδική διαδρομή. Η φετινή έκδοση των Αγίων Θεοδώρων περιλαμβάνει τμήματα που έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν και σε άλλες ειδικές όπως ‘Κινέτα’,’ Κινέτα-Πίσσια’, ‘Λουτράκι’ και ‘Νέα Πολιτεία’ τις προηγούμενες δεκαετιές. Οι πυρκαγιές στην περιοχή της Κινέτας το 2018, ανάγκασαν τους διοργανωτές φέτος να μεταφέρουν την εκκίνηση της ειδικής σε διαφορετικό σημείο από προηγούμενες εκδόσεις. Συγκεκριμένα, τα πρώτα 5 χλμ της διαδρομής έχουν να χρησιμοποιηθούν από το 1999, ενώ η υπόλοιπη χάραξη έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλά Ακρόπολις και τοπικά ράλι στο πρόσφατο παρελθόν. Στη διαδρομή περιέχονται τόσο φαρδιά και γρήγορα κομμάτια όσο αργά και τεχνικά, ενώ για ένα διάστημα 3,5 χλμ μέσα στην ειδική τα αυτοκίνητα θα συναντήσουν ασφάλτινη κατηφορική επιφάνεια. Τα τελευταία 7χλμ ενδέχεται να είναι από τα πιο εντυπωσιακά όλου του αγώνα!
SS 3: Λουτράκι (19,4 χλμ)
Γνωστή διαδρομή, που σαν όνομα υπήρχε στα τελευταία Ράλι Ακρόπολις που είχαν έδρα στο Λουτράκι. Χαρακτηριστικά ακριβώς η ίδια διαδρομή χρησιμοποιήθηκε το 2011 με την ονομασία ‘Άγιοι Θεόδωροι’. Το μεγαλύτερο τμήμα της περιλαμβανόταν και σε προηγούμενες εκδόσεις των ‘Αγίων Θεοδώρων’, γι αυτό έχουν ακριβώς τον ίδιο χαρακτήρα. Μάλιστα το 2013, οι δύο αυτές ειδικές μαζί απάρτιζαν τη μεγάλη διαδρομή ‘Κινέτα-Πίσια’ των 50χλμ! Η αρχή της είναι θεαματική, και προσφέρει στους θεατές πολλά ‘’γκάζια’’ λόγω των μεγάλων ανηφορικών ευθειών. Στα μισά της διαδρομής ο δρόμος στενεύει σε ένα τεχνικό σημείο με φουρκέτες και κλειστές στροφές που δεν αφήνουν περιθώρια για λάθη, ενώ στη συνέχεια κατηφορίζοντας γίνεται ξανά γρήγορη με την τυπική ‘’αμμώδη’’ επιφάνεια της περιοχής, για να τερματίσει πολύ κοντά στο σημείο εκκίνησης.
SS 5: Θήβα (23,27 χλμ)
Στο δρόμο για την Λαμία, οι αγωνιζόμενοι θα περάσουν πρώτα από την ειδική της Θήβας. Πρωτοεμφανίστηκε το 1998 και από τότε δίνει συχνά το παρόν στο Ράλι Ακρόπολις. Πρόκειται για κλασσική, αλλά απαιτητική διαδρομή, που λαμβάνει χώρα στο δάσος Μοσχοποδίου Θηβών. Η πληθώρα διαθέσιμων διαδρομών εντός του δάσους έχει βοηθήσει στο να χρησιμοποιούνται πολλές διαφορετικές χαράξεις της ειδικής. Διαθέτει σκληρό χώμα, αλλά καταπονεί λιγότερο τα αυτοκίνητα σε σχέση με τις υπόλοιπες διαδρομές. Περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο γρήγορα κομμάτια και ευθείες, αλλά πολύ συχνές εναλλαγές πορείας και λεγόμενα ‘’ζιγκ-ζαγκ’’. Μόνο σε λίγα σημεία είναι σχετικά στενή, κυρίως στην μέση του δάσους. Το χαρακτηριστικότερο σημείο της ειδικής είναι το πέρασμα από το πεδίο βολής του στρατοπέδου της Θήβας στο 17ο χλμ. Η διαδρομή είναι ασυνήθιστα γρήγορη στα τελευταία 3,5 χλμ, ενώ μετά από μια σειρά αλμάτων και γρήγορων καμπύλων τελειώνει στο δασαρχείο Θήβας.
SS 6: Ελάτεια (11,65 χλμ)
Τελευταία στάση για τα πληρώματα πριν το Service Park της Λαμίας αποτελεί η Ελάτεια, με την οποία ολοκληρώνεται το πρώτο σκέλος του φετινού Ακρόπολις. Το συγκεκριμένο κομμάτι πρωτοεμφανίστηκε το 2001. Ωστόσο δεν πρόκειται για την κλασική και μεγάλη διαδρομή της ‘Ελάτειας’ των 30+χιλιομέτρων, αλλά μόνο το πρώτο κομμάτι της που καταλήγει στο Ζέλι. Αυτό την καθιστά ως τη μικρότερη διαδρομή του αγώνα, αλλά και από τις πιο θεαματικές, καθώς το ανηφορικό κομμάτι που θα χρησιμοποιηθεί έχει μεγάλο πλάτος και θυμίζει την περίφημη ανάβαση ‘’Pikes Peak’’, με χαρακτηριστικό σημείο τις δύο φαρδιές φουρκέτες στο 6ο χλμ.
2ο Σκέλος
SS 7 & 11: Παύλιανη (24,25 χλμ)
Από τις κλασσικότερες Ακροπολικές διαδρομές, επανέρχεται στο Ράλι Ακρόπολις για πρώτη φορά μετά το 2005. Αποτέλεσε και ειδική διαδρομή του φετινού Ράλι Φθιώτιδος. Αυτούσια χρησιμοποιείται από το 1993, όπου για 4 χρόνια είχε αντίθετη φορά με το όνομα ‘Μαυρολιθάρι’, πριν αποκτήσει την τωρινή της μορφή το 1998. Προηγουμένως, ένα τμήμα της χρησιμοποιήθηκε στη διαδρομή ‘Πυρά’ το 1992. Χαρακτηρίζεται από την πολυμορφία της. Στην αρχή ανηφορίζει μέχρι την Πυρά Ηρακλέους και γίνεται επίπεδη στο πιο θεαματικό της σημείο στην Καταβόθρα (9ο χλμ) όπου το μαλακό χώμα και οι μεγάλες ευθείες προσφέρουν πλαγιολισθήσεις και μεγάλες ταχύτητες. Στη συνέχεια ανηφορίζει φτάνοντας σε υψόμετρο σχεδόν 1700 μέτρων, και στενεύει μέσα στο δάσος, ενώ γίνεται αρκετά σκληρή και αργή με συνεχή ακολουθία στροφών κατηφορίζοντας μέχρι τον τερματισμό της στο Μαυρολιθάρι. Η Παύλιανη περιλαμβάνει και περάσματα από ρυάκια, ωστόσο είναι άγνωστο το πόσο νερό θα υπάρχει λόγω του ότι ο αγώνας διεξάγεται τον Σεπτέμβριο. Ίσως είναι η πιο όμορφη και θεαματική διαδρομή του αγώνα, και είναι “must” για τους θεατές.
SS 8: Γραβιά (24,81 χλμ)
Βρίσκεται μεταξύ της Γραβιάς και του Δροσοχωρίου, γι’αυτό και ονομάζεται ‘Δροσοχώρι’ όταν χρησιμοποιείται με αντίθετη φορά. Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1995 και από τότε έχει αλλάξει αρκετές μορφές διαχρονικά. Η φετινή έκδοση έχει χρησιμοποιηθεί αυτούσια το 2010 στο Ράλι ΕΛΠΑ και στα Ακρόπολις των ετών 2016-2017 για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι, ενώ εμφανίστηκε τελευταία φορά στο WRC το 2012, όπου από το 10ο χλμ και μετά ήταν τμήμα της ειδικής ‘Δροσοχώρι’. Πρόκειται για πολύ αργή και τεχνική ορεινή διαδρομή στους πρόποδες του Παρνασσού, που τεστάρει στο μέγιστο τα φρένα και τις αναρτήσεις των αυτοκινήτων. Επιπλέον, περιέχει τις περισσότερες φουρκέτες στο φετινό Ράλι Ακρόπολις, ενώ τα πιο γρήγορα σημεία της είναι το πέρασμα από την κοιλάδα στο 7ο χλμ, και τα τελευταία κατηφορικά 2,8 χλμ πριν τον τερματισμό.
SS 9 : Βωξίτες (22,97 χλμ)
Από τις πιο διάσημες και αγαπημένες Ακροπολικές διαδρομές, με μεγάλη ιστορία, φτάνοντας εως και την δεκαετλια του 70’. Ξεκινά από την Ιτέα και περνά έξω από την Άμφισσα με κατεύθυνση προς το Προσήλιο. Περιλαμβάνει τμήμα της επίσης κλασσικής διαδρομής ‘Καρούτες’, την οποία συναντά στο 16ο χλμ, ενώ είτε με ίδια είτε με αντίθετη κατεύθυνση έχει χρησιμοποιηθεί και ως τμήμα των ειδικών ‘Άμφισσα’,’ Προσήλιο‘ και ‘Αγία Ευθυμία’. Τελευταία φορά στα πλαίσια του WRC χρησιμοποιήθηκε το 2012 στην ίδια μορφή. Είναι μια από τις γρηγορότερες ειδικές του αγώνα και οφείλει το όνομά της στα λατομεία βωξίτη, του ορυκτού που βρίσκεται στη γύρω περιοχή. Τα πρώτα χλμ στην άνοδο προς Άμφισσα έχουν ξηρό και βραχώδες έδαφος, αλλά σύντομα το γύρω τοπίο γίνεται πράσινο και μετά την πέρασμα από την επαρχιακή οδό Αγίας Ευθυμίας, το έδαφος έχει μορφή τσιμέντου, με ελάχιστη πρόσφυση. Περιέχει τεχνικές, γρήγορες επίπεδες και ανηφορικές στροφές με πολύ θέαμα. Στα τελευταία 6 χλμ σταθεροποιείται σε υψόμετρο κάτω των 1.000 μέτρων πριν τερματίσει στο Προσήλιο.
SS 10 & 12: Ελευθεροχώρι (18,14 χλμ)
Από τις πλέον αγαπημένες διαδρομές των θεατών, ξεκινά από το Ελευθεροχώρι και τελειώνει στη Μενδένιτσα. Έχει χρησιμοποιηθεί και με αντίθετη φορά ως ‘Μενδενίτσα’, αλλά και με παράκαμψη προς τη Δρυμαία ή το Παλαιοχώρι. Είχε σταθερή παρουσία μέχρι το 2005 και επανήλθε στο Ακρόπολις το 2011. Είναι σχετικά γρήγορη διαδρομή με αρκετά τεχνικά σημεία. Ανηφορίζει περνώντας από τη γνωστή και θεαματική λίμνη Νευρόπολης στο 4ο χλμ, ενώ στα μισά κατηφορίζει στο πιο δύσκολο και σκληρό κατέβασμα προς Μενδένιτσα, αφού πρώτα περάσει από την επίσης θεαματική κοιλάδα στο 10ο χλμ. Γενικότερα, χαρακτηρίζεται για την φυσική της ομορφιά, αλλά και για τα πολλαπλά σημεία θέασης που προσφέρει στους θεατές.
3ο Σκέλος
SS 13: Ταρζάν 1 (23,37 χλμ)
Η διαδρομή Ταρζάν είναι θρύλος του Ράλι Ακρόπολις, καθώς είναι η πιο διάσημη και ιστορική διαδρομή του αγώνα. Το όνομα προέκυψε από τον Γιώργο Μπούργο ο οποίος καταγόταν από τη Φουρνά της Ευρυτανίας, ζούσε ως αστυφύλακας στην Αθήνα και όταν διαγνώστηκε με φυματίωση επέστρεψε στον τόπο καταγωγής του και έζησε μέχρι τα 92 του χρόνια ανατρέποντας τις επιστημονικές προβλέψεις. Το ψευδώνυμό του ήταν ‘Ταρζάν’ και ήταν διάσημη και συμπαθητική φιγούρα για τους οδηγούς και τους οργανωτές. Έτσι η ειδική άλλαξε ονομασία από ‘Φουρνά’ σε ‘Ταρζάν’. Επιστρέφει για πρώτη φορά από το 2003, ενώ το δεύτερο μισό τμήμα της ήταν τμήμα της ειδικής’ Δίκαστρο’ μέχρι το 2005. Σε άλλες εκδόσεις η διαδρομή ξεκινούσε από Ρεντίνα και κατέληγε στην Τσούκα. Φέτος θα ξεκινήσει από την καλύβα του ‘Ταρζάν’ (Γιώργου Μπούργου) στα σύνορα των νομών Ευρυτανίας, Καρδίτσας και Φθιώτιδας, ενώ τα πρώτα 4,5 χλμ της διαδρομής έχουν να χρησιμοποιηθούν από το 1990. Το τοπίο σε εκείνο το σημείο είναι καταπράσινο καθώς η χάραξη περνάει από δάσος γεμάτο έλατα. Βέβαια οι τελευταίες εργασίες στη διαδρομή μπορεί να βελτίωσαν την κατάστασή της, αλλά δεν αλλοίωσαν το χαρακτήρα της. Το μεγαλύτερο μέρος είναι αρκετά αργό, με ατέλειωτες φουρκέτες μέσα στο δάσος και διαχρονικά ταλαιπωρούσε πολύ τα αυτοκίνητα. Στο δεύτερο μισό ο δρόμος είναι πολύ πιο ανοικτός, βοηθώντας τα αυτοκίνητα να κινηθούν γρηγορότερα στα τελευταία χιλιόμετρα. Ο τερματισμός θα γίνει στην Παλαιά Γιαννιτσού όπως συνέβη τις τελευταίες 5 φορές που χρησιμοποιήθηκε η διαδρομή (είτε ως ‘Ρεντίνα-Ταρζάν’, ‘Νέα Ταρζάν’ και ‘Δίκαστρο’).
SS14: Πύργος (33,2 χλμ)
Η μεγαλύτερη σε μήκος ειδική διαδρομή του αγώνα επανέρχεται για πρώτη φορά από το 2005. Είναι πρόσφατα γνώριμη στο ελληνικό κοινό καθώς το μεγαλύτερο τμήμα της (εκτός από τα πρώτα 12,5 χλμ) περιλαμβανόταν στην ειδική ‘Δάφνη’ στο φετινό Ράλι Φθιώτιδας. Ξεκινάει από τον Πύργο και τερματίζει στα Μάρμαρα περνώντας από τα χωριά της Δάφνης και της Ανατολής. Ένα μικρό τμήμα 9 χλμ αποτελούσε την ειδική ‘Ανατολή’, ενώ ολόκληρη χρησιμοποιήθηκε και με την ονομασία ‘Μάρμαρα’ τα 1995-1996. Η διαδρομή ξεκινά με απότομη ανηφόρα και κατηφορίζει στο τελείωμα, ενώ στα περάσματα από τα χωριά υπάρχουν εναλλαγές χώματος με άσφαλτο. Περιέχει τόσο αργά όσο και γρήγορα σημεία, όντας ίσως η πληρέστερη ορεινή διαδρομή του αγώνα. Το πιο θεαματικό σημείο της διαδρομής βρίσκεται μετά το χωριό Ανατολή στα τελευταία 8 χλμ, όπου ο δρόμος έχει αρκετά μεγάλο πλάτος και καταλήγει στα Μάρμαρα μετά από πέντε εντυπωσιακές φουρκέτες και αρκετά κομμάτια όπου τα αυτοκίνητα τα αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες!
SS 15: Ταρζάν 2 (12,68 χλμ)
Η τελευταία διαδρομή και Powerstage του αγώνα. Λόγω των κανονισμών για το μήκος και την τηλεοπτική κάλυψη που ισχύουν για την Powerstage, δεν θα χρησιμοποιηθούν τα πρώτα 11 χλμ του πρώτου περάσματος της διαδρομής, έτσι ώστε να καλυφθούν τηλεοπτικά όλα τα αυτοκίνητα που θα έχουν φτάσει μέχρι τον τερματισμό. Εξάλλου αυτό το τμήμα της διαδρομής είναι το πιο προσιτό για τους θεατές αλλά και για τα πλάνα του ελικοπτέρου. Το συγκεκριμένο σημείο εκκίνησης είναι αυτό που τη συνδέει με την ειδική ‘Δίκαστρο’ των ετών 2004-2005. Ο χαρακτήρας της δεν διαφέρει από την ‘Ταρζάν 1’, εκτός από το πέρασμα του ελατόδασους που δεν θα χρησιμοποιηθεί. Στο φινάλε στην Παλαιά Γιαννιτσού θα γίνει η βράβευση των τριών πρώτων, πριν οι οδηγοί και τα αυτοκίνητα επιστρέψουν στη Λαμία για την τελική απονομή και λήξη του αγώνα.
Who Is Who
Ο Σπύρος Κεβερκλόγλου είναι 27 ετών και μένει στην Κέρκυρα από όπου και κατάγεται. Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Από μικρός ασχολείται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό με ιδιαίτερη έμφαση στους αγώνες Ράλι, το WRC και την ιστορία του. Άρχισε να γίνεται λάτρης του WRC βλέποντας τις ανασκοπήσεις των αγώνων στην τηλεόραση στις αρχές της δεκαετίας του 2000, τα περιοδικά αυτοκινήτων ελληνικού και ξένου τύπου της εποχής, αλλά και τα video games που είχαν σαν θέμα τα Ράλι. Δεδομένου του ενδιαφέροντός του για την ιστορική εξέλιξη κάθε αγώνα στο καλεντάρι του WRC, αλλά και της επιστροφής του Ράλι Ακρόπολις σε αυτό, αποφάσισε να παρουσιάσει μερικά στοιχεία για τις ειδικές διαδρομές της φετινής έκδοσης του αγώνα.
Ο Μανώλης Μουστεράκης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 26/6/2002, και σήμερα, σπουδάζει Αεροδιαστημική Επιστήμη και Τεχνολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στον ελεύθερο χρόνο του εντρυφεί στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού ξεδιπλώνοντας μία σπουδαία αρετή, αυτή του να σχεδιάζει ένα αγώνα με εντυπωσιακή ακρίβεια για τα δεδομένα του WRC, πάντα σε σχέση με την ισχνή βιωματική του εμπειρία! Όσο για το μέλλον; Το φαντάζεται σε κάποια εργοστασιακή ομάδα, κατά προτίμηση στα ράλι, ή σε κάποια εταιρεία που εξειδικεύεται στις αεροδιαστημικές τεχνολογίες.