Οικονομική οδήγηση: Έτσι γλιτώνεις χρήμα οδηγώντας

Δείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για να οδηγούμε οικονομικά και να εξοικονομούμε χρήματα, επιβαρύνοντας παράλληλα, λιγότερο το περιβάλλον.

Βρείτε μας στο

Στο πλαίσιο της προσπάθειας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», του Mέλους της Συμμαχίας ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. και της Συμμαχίας για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στο Δρόμο «Δρόμοι στο Μέλλον», για την ενημέρωση των συμπολιτών μας, το Ινστιτούτο ετοίμασε την “βίβλο” της Οικονομικής (και οικολογικής οδήγησης) Οδήγηση. Πάμε να δούμε αναλυτικά όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε λοιπόν για να οδηγούμε οικονομικά και να εξοικονομούμε χρήματα.

Δείτε επίσης: Ο εξοπλισμός που πληρώνουμε αλλά δεν χρησιμοποιούμε 

Αδρανής Λειτουργία: Το όχημα προτείνεται να ξεκινήσει κατευθείαν χωρίς
προθέρμανση του κινητήρα, καθώς, όταν ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί σημειώνεται
σπατάλη καυσίμου και υψηλά επίπεδα εκπομπών ρύπων (δείτε στην επόμενη παράγραφο πως γίνεται το ζέσταμα του κινητήρα με το αυτοκίνητο σε κίνηση). Συγκεκριμένα, κάθε 10 λεπτά στο ρελαντί καταναλώνεται το ένα δέκατο του λίτρου σε καύσιμο και για κάθε λίτρο
βενζίνης που χρησιμοποιείται παράγονται 2,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Για τον ίδιο
λόγο, όταν το όχημα παραμένει ακινητοποιημένο ή πραγματοποιείται στάση ακόμα και
μικρής διάρκειας, επιλέγεται ο κινητήρας να τίθεται εκτός λειτουργίας.

Εκκίνηση: Κατά την εκκίνηση, η επιτάχυνση του οχήματος πρέπει να είναι ομαλή και
σταδιακή με τις αλλαγές ταχυτήτων να γίνονται σε χαμηλές στροφές. Το προτεινόμενο
εύρος στροφών λειτουργίας του κινητήρα κατά την εναλλαγή σχέσεων του κιβωτίου είναι
1800 με 2500 και 1500 με 2000 στροφές ανά λεπτό, για κινητήρες βενζίνης και diesel
αντίστοιχα. Επιλέγουμε τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων,
βάσει της κυκλοφορίας και της κλίσης του δρόμου, για να λειτουργεί ο κινητήρας στο
προτεινόμενο εύρος στροφών χωρίς να ζορίζεται.

Πορεία: Ο οδηγός πρέπει να είναι προνοητικός και να προλαμβάνει καταστάσεις,
παρατηρώντας πώς εξελίσσεται η ροή της κυκλοφορίας και αναγνωρίζοντας το τι
συμβαίνει στο δρόμο μπροστά του (π.χ. ένα φωτεινό σηματοδότη που σύντομα θα ανάψει
το κόκκινο). Διατηρούμε σταθερή ταχύτητα ή επιταχύνουμε ομαλά, έχοντας πάντα
επαρκή απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα και αποφεύγουμε τις
απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Με αυτό τον τρόπο, φροντίζουμε για την
ασφάλεια των επιβατών, αλλά και για το περιβάλλον, καθώς περιορίζεται η κατανάλωση
καυσίμου και η φθορά του οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο οδήγησης μπορεί να επιτευχθεί
έως και 30% εξοικονόμηση καυσίμου, ενώ παράλληλα μειώνονται και τα επίπεδα ηχητικής ρύπανσης του περιβάλλοντος, η οποία προκαλείται από τον κινητήρα και τα ελαστικά του
οχήματος.

Επιβράδυνση/Ακινητοποίηση: Διατηρώντας τις αποστάσεις ασφαλείας, ο οδηγός
πιστώνει με χώρο και χρόνο τον εαυτό του, ούτως ώστε να μπορέσει να αντιδράσει
κατάλληλα. Σε περίπτωση που χρειαστεί να μειώσει λίγο την ταχύτητα με την οποία
κινείται, μπορεί, αν το αντιληφθεί έγκαιρα, να αφήσει το όχημα να κυλήσει ελεύθερα
χωρίς να πατάει το γκάζι. Ενώ σε περίπτωση που χρειαστεί να μειώσει περισσότερο την
ταχύτητα, μπορεί να χρησιμοποιήσει μαζί με το φρένο και μία χαμηλότερη σχέση στο
κιβώτιο ταχυτήτων, έχοντας ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση του οχήματος με λιγότερη
καταπόνηση στα φρένα και μειώνοντας τη φθορά τους.

Αεροδυναμική Οχήματος: Αποφεύγουμε την κίνηση με μεγάλη ταχύτητα, καθώς μαζί
με την ταχύτητα αυξάνεται και η αντίσταση του αέρα, έχοντας ως αποτέλεσμα οι
αεροδυναμικές απώλειες να αυξάνονται σημαντικά, όταν το όχημα κινείται με περισσότερα
από 100 km/h. Επιπλέον, σε αυτές τις ταχύτητες είναι καλύτερο να χρησιμοποιούμε τον
εξαερισμό ή ακόμα και τον κλιματισμό και να μην οδηγούμε με ανοιχτά τα παράθυρα ή
την ηλιοοροφή, καθώς αυξάνεται αρκετά η κατανάλωση λόγω της αεροδυναμικής
αντίστασης. Τέλος, αποφεύγουμε την άσκοπη χρήση εξοπλισμού που επεμβαίνει στο
αμάξωμα και επηρεάζει την αεροδυναμική του οχήματος, όπως για παράδειγμα οι
μπάρες οροφής, οι σχάρες και οι μπαγαζιέρες, καθώς αυξάνουν την επιφάνεια του
οχήματος, η οποία αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την αντίσταση του αέρα κατά την
κίνηση.

Κλιματισμός: Η χρήση του κλιματισμού πρέπει να γίνεται με σύνεση, καθώς επηρεάζει
σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και μπορεί να προκαλέσει την αύξησή της έως και
2 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Η ρύθμιση της θερμοκρασίας ενδείκνυται να είναι μεταξύ των
22 με 24 βαθμών Κελσίου για λειτουργία ψύξης και κατώτερη των 25 βαθμών Κελσίου
για λειτουργία θέρμανσης.

Ηλεκτρικές καταναλώσεις: Αποφεύγουμε την άσκοπη χρήση των περιφερειακών
ηλεκτρικών συστημάτων, τα ενεργοποιούμε μόνο όταν είναι απαραίτητο, όπως για
παράδειγμα τα θερμαινόμενα καθίσματα, το αντιθαμβωτικό σύστημα του πίσω
παραθύρου κ.α., τα οποία χρειάζονται μεγάλη ποσότητα ενέργειας και επηρεάζουν την
κατανάλωση καυσίμου.

Για να κινηθούμε οικολογικά θα πρέπει να ακολουθούμε συνοπτικά τους παρακάτω κανόνες:
1. Το όχημά μας να είναι πάντα συντηρημένο σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή
2. Ελέγχουμε πάντα τις πιέσεις των ελαστικών (όταν αυτά είναι κρύα) και τις ρυθμίζουμε
στις τιμές που αναγράφονται στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος.
3. Οδηγούμε με τις στροφές του κινητήρα στο προτεινόμενο εύρος.
4. Οδηγούμε κοιτώντας μακριά ώστε να αποφεύγουμε τις άσκοπες επιβραδύνσεις και
επιταχύνσεις.
5. Δεν τοποθετούμε ογκώδη αντικείμενα στην οροφή του οχήματος.
6. Χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό με σύνεση.
7. Έχουμε πάντα κλειστά παράθυρα και χρησιμοποιούμε κλιματισμό (όταν απαιτείται)
εφόσον κινούμαστε σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.
8. Οδηγούμε με ήπιο και όχι επιθετικό τρόπο.
9. Προσπαθούμε πάντα να χρησιμοποιούμε καλής ποιότητας καύσιμο.

Τα σύγχρονα οχήματα ενσωματώνουν τεχνολογίες που συμβάλλουν στη μείωση
της κατανάλωσης, οι οποίες είναι:
Start/Stop: Είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα του κινητήρα, το οποίο διακόπτει τη
λειτουργία του όταν το όχημα ακινητοποιείται, με σκοπό να μειώνεται η κατανάλωση
καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων. Με αυτή την τεχνολογία οι εκπομπές διοξειδίων του
άνθρακα μπορεί να μειωθούν από 3% έως και 8%.
Λειτουργία Εco–Driving: Είναι ένα βοηθητικό σύστημα το οποίο συνεισφέρει στον
τρόπο οδήγησης του οχήματος, βελτιστοποιώντας τη διαδικασία της επιτάχυνσης βάσει της κατανάλωσης, καθώς και στην αποδοτικότερη γενικά λειτουργία του κινητήρα, όσον
αφορά στην εξοικονόμηση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Cruise Control: Είναι ένα σύστημα υποβοήθησης του αυτοκινήτου, το οποίο
συνεισφέρει στην εξοικονόμηση καυσίμου και διευκολύνει τον οδηγό κατά την οδήγηση
του οχήματος, παίρνοντας τον έλεγχο του γκαζιού και διατηρώντας μια σταθερή
ταχύτητα, την οποία ορίζει ο οδηγός.
Υπολογιστής Ταξιδιού: Προβάλλει σε μια οθόνη (συνήθως στον πίνακα οργάνων)
πληροφορίες για την κατανάλωση καυσίμου και σε μερικές περιπτώσεις αξιολογεί και τον
τρόπο οδήγησης, επιβραβεύοντας τον οδηγό.
Ένδειξη αλλαγής ταχύτητας: Ενημερώνει τον οδηγό πότε είναι καλύτερο να αλλάξει
ταχύτητα με στόχο την οικονομία καυσίμου.